Arbeloa præsenteret som Real Madrid-træner: “Denne klub er mit hjem”

Álvaro Arbeloa afholdt tirsdag sin første pressekonference som cheftræner for Real Madrid forud for ottendedelsfinalen i Copa del Rey mod Albacete, der spilles onsdag kl. 21.00 på Carlos Belmonte (sendes på La1). Ved hans side sad Emilio Butragueño, klubbens direktør for institutionelle relationer.

“For mig er det en helt særlig dag, ligesom alle de dage, jeg har været en del af Real Madrid. Jeg har været i denne klub i 20 år, og hver eneste dag har været speciel. I dag er én af dem. Jeg er fuldt bevidst om det ansvar, jeg har fået, og jeg er fyldt med entusiasme,” sagde Arbeloa indledningsvis.

Beskeden om Xabi Alonso

Arbeloa fortalte også om, hvordan han fik beskeden om Xabi Alonsos afgang:

“I går eftermiddag fik jeg at vide, at klubben og Xabi var nået frem til en gensidig aftale om at gå hver til sit, og at de ønskede, at jeg skulle overtage ansvaret for førsteholdet. Det var få minutter før den officielle meddelelse. Jeg har talt med ham – I kender det venskab, der binder mig til Xabi Alonso, og hvor meget jeg holder af ham. Det er gensidigt, og det vil det blive ved med at være.”

Han understregede samtidig sit tætte forhold til klubben:

“Jeg har været 20 år i denne klub, og jeg vil være i Real Madrid, så længe klubben ønsker det. Dette er mit hjem. Sådan føler jeg det, og sådan vil det altid være.”

Samtalen forbliver privat

På spørgsmålet om, hvad han konkret talte med Xabi Alonso om, var Arbeloa klar:

“Det, jeg talte med Xabi Alonso om i går, bliver mellem os to. Jeg glæder mig enormt meget til at komme i gang med min første kamp og er heldig at have en helt fantastisk trup til rådighed. Jeg kan næsten ikke vente til i morgen.”

Holdets situation

Om holdets aktuelle situation sagde Arbeloa:

“Vi har alle set de seneste kampe og hele sæsonen – og indsatsen i finalen forleden. Vi har en meget stærk trup og et hold, der er klar til alt og kender kravene i Real Madrid. Nogle af spillerne har vundet seks Champions League-titler, og det glemmer man hurtigt. Det opnås kun gennem ofre og vedholdenhed. Det er det, der har gjort Real Madrid til den bedste klub i historien og skabt dette trofæskab.”

Ingen bekymring for egoer

Arbeloa afviste også bekymringer om stjernespillernes egoer:

“Det er ikke noget, der bekymrer mig. De er ikke bare store professionelle, men også gode mennesker, som gerne vil gøre tingene rigtigt. Ingen er mere interesseret i, at Real Madrid vinder, end spillerne selv. Jeg ved, hvor meget glæde vi bringer til fans over hele verden. Den bedste periode i mit liv var, da jeg spillede i Real Madrid.”

En sulten trup

Afslutningsvis beskrev Arbeloa sin oplevelse af spillertruppen:

“Jeg har mødt en gruppe spillere med enorm lyst. Vi har en sæson foran os med tre meget vigtige titler at spille om. På trods af den hårde uge har jeg set en stor villighed og engagement. De deler den samme begejstring, som jeg selv har.”

Álvaro Arbeloa træder dermed ind i rollen som Real Madrid-træner med stærke bånd til klubben, stor respekt for sin forgænger – og med tydelig optimisme for den opgave, der venter.

Seneste artikler...