Arbeloa hylder Vinícius efter sejr over Espanyol: “En naturlig leder og en fantastisk spiller”
Álvaro Arbeloa mødte pressen i presserummet på RCDE Stadium efter Real Madrids sejr over Espanyol i La Ligas 34. spillerunde, hvor han især fremhævede Vinícius Jr.s præstation.
– Det er let at vurdere Vinís kamp. Han leverede endnu en fantastisk indsats med to flotte mål, var holdets leder offensivt og en trussel, hver gang han havde bolden. Han er aggressiv, intelligent, modig og konstant i sit spil, sagde Arbeloa.
Træneren forklarede samtidig, hvorfor brasilianeren blev taget ud undervejs i kampen.
– Jeg sparede ham lidt, fordi jeg ikke ville risikere, at han ikke var klar til El Clásico. Derfor foretog jeg udskiftningen. Endnu en kamp, hvor han også arbejdede hårdt defensivt, og det sætter jeg stor pris på. Han hjælper holdet meget, især når han kombinerer med vores midtbane.
Arbeloa fortsatte rosen af Vinícius:
– Det er det, jeg har sagt i flere måneder: Han er en fantastisk spiller, en naturlig leder, en holdkammerat alle ønsker omkring sig og et godt menneske. Jeg er meget stolt over at have ham som spiller og føler mig heldig.
Om Mbappés rejse og de skadede spillere
Arbeloa blev også spurgt ind til Kylian Mbappés rejse, mens han er skadet.
– Hele planlægningen omkring de skadede spillere styres af Real Madrids lægestab. De bestemmer, hvornår spillerne skal være i Valdebebas, og hvornår de ikke skal. I deres fritid gør hver spiller, hvad de finder passende, og det blander jeg mig ikke i.
Ingen sammenligning mellem Vinícius og Mbappé
På spørgsmål om der er forskel i engagement mellem Vinícius og Mbappé, afviste Arbeloa at sammenligne spillerne.
– Jeg går ikke ind i sammenligninger mellem spillere. Vi har brug for alle. For at vinde kampe kræver det engagement fra samtlige spillere. Det gør ondt at se, når andre hold løber mere end os.
Han understregede, at det ikke kun handler om arbejdet uden bold.
– Vi skal også være mere bevægelige med bolden og lave langt flere dybdeløb. For at modtage én aflevering skal du ofte tage ti løb.
Talent alene er ikke nok
Arbeloa gjorde det klart, at talent ikke kan stå alene i moderne topfodbold.
– Vi har brug for alles engagement til at presse, forsvare og angribe. Hvis du vil være et komplet hold og gøre det svært for modstanderen at slå dig, er talent alene ikke nok.
Han pegede også på klubbens identitet og værdier.
– Real Madrid er ikke bygget af spillere, der går på banen i smoking. Klubben er bygget af spillere, der slutter kampen med trøjen fyldt med sved, mudder, indsats, opofrelse og vedholdenhed.
Ingen spiller er større end Real Madrid
Arbeloa sendte samtidig en klar besked om klubbens hierarki.
– Jeg tvivler ikke på nogen af mine spilleres engagement. Alle ved, hvor vigtige disse kampe er. Når man bærer Real Madrids trøje, forstår man kravene. Heldigvis har der aldrig været, findes der ikke og vil der aldrig være en spiller, som er større end Real Madrid.
Status på Mbappé og Carvajal før El Clásico
Til sidst gav Arbeloa en opdatering på skadessituationen før det kommende El Clásico.
– Vi må se, hvordan Mbappé har det i denne uge. Efter sidste uges undersøgelser så det ud til at tage lidt længere tid, men vi må følge udviklingen.
Om Dani Carvajal lød det mere optimistisk:
– Med Carvajal har jeg stadig stort håb om, at han kan spille igen, inden sæsonen slutter. Jeg håber, han kan afslutte sæsonen på banen, for det fortjener han.