Sådan forløb Carlo Ancelottis 2014

Carlo Ancelotti kan se tilbage på et minderigt 2014, som titelmæssigt blev det bedste i Real Madrids historie. Året bød dog på både op- og nedture og i La Gazzetta dello Sport gør Ancelotti status med følgende måneds-gennemgang, som Madridista.dk har tilladt sig at oversætte til jer:

Januar. Di María lavede en obskøn scene på Estadio Santiago Bernabéu:
- Det var et øjebliks nervøsitet, hvor han burde have opført sig bedre. Han sagde undskyld og sagen var lukket, både udefra og indefra. Under alle omstændigheder, så vandt vi otte ud af otte kampe i januar uden at indkassere et mål. Vi var midt i en stime på 31 kampe uden nederlag. Bedre kunne 2014 ikke starte.

Februar. Sejre over Atlético i Copa del Rey og storsejr over Schalke:
- Vi brugte styrken fra januar og vandt flot over Atlético Madrid, som vi havde tabt til i La Liga i september. Vi begyndte at blive opmærksomme på vores styrke. Successen i Tyskland var også en afgørende styrke i Europa.

Marts. To nederlag i træk til Sevilla og Barcelona og skaden til Jesé:
- En halv katastrofe. I enhver henseende var det mest alvorlige skaden til Jesé. Vi var på vej mod målet med korte effektive skridt og havde vi kunnet regne med ham, så er det min holdning, at La Liga kunne være endt anderledes. Nederlaget til Barcelona var ufortjent og vel fordøjet. De paralyserede os ikke og der var ingen panik: Vi havde haft 31 kampe uden nederlag.

April. Triumf med frygt mod Dortmund, første sejr mod Bayern München og Copa del Rey-triumf:
- Jeg sagde det i Marrakech. Nøglen til sæsonen lå i Copa del Rey-sejren over Barcelona, som havde slået os to gange i La Liga. En medrivende finale med stor ængstelse. Og vi var uden Cristiano. Det var første gang, at vi benyttede en 4-4-2-opstilling i en defensiv fase. Og sejren i Valencia gav os opskriften til Monaco, hvor vi benyttede samme metode. 4-4-2 i defensiv og 4-3-3 i offensiv og nød godt af kontra-angreb. 0-4 på Allianz Arena var uforglemmeligt. På min rangliste er det kun sammenligneligt med Milans 3-0 sejr over Manchester United i 2007. Det var en perfekt kamp i München.

Maj. To points af 9 mulige i La Liga, Atlético blev mestre og La Décima:
- I La Liga kom vi til at betale for styrkeprøven i Champions League og var ramt af uheld: Sæsonen var meget lang. Vi rejste til Lissabon med stor overbevisning, noget som jeg aldrig har mistet: Man vinder ikke 0-4 i München uden at det er ens år. Finalen kunne ikke glippe. Motivationen var styrken. Vi snakkede om en besættelse for La Décima. Da Ramos udlignede manglede der et minut og ti sekunder, en evighed....Fortjent sejr.

Juni. Det blev kendt, at Real Madrid havde indtægter for 603 millioner €:
- En magtdemonstration. Det gav et bestialsk billede til hele verden. Vi havde forventet det, men inderst inde overraskede det mig. En perfekt organisation med overvældende effekt på alle fronter. En upåklagelig struktur: Vi har alt, hvad vi behøver.

Juli. Indkøb af Kroos og James:
- Midtbanepladsen var et mål og vi blev præsenteret for en mulighed, som vi ikke kunne lade gå fra os. Derefter begyndte Di María at brokke sig og vi havde samtidig muligheden for at købe James. Jeg ved, at alle mente at det var en helt anden type spiller, men jeg havde fulgt ham siden han var i Porto og kendte også hans dynamiske kapacitet. En kvalitet, som udviklede sig under VM, men jeg vidste allerede at hans DNA havde noter af stor modstandsdygtighed.

August. De to Super Cups og salgene af Xabi Alonso, Di María og Diego López:
- Diego López fandt den optimale løsning. Xabi Alonso ønskede at rejse og efter det, han havde givet os var det rimeligt at lade ham gøre det. Man siger, at Xabi Alonso er bedre end Kroos til at forsvare. Det kan være, men Toni Kroos er intelligent og har lært at gøre det, han skal gøre. VM afgjorde hans forberedelse: Vi forberedte den europæiske Super Cup godt, men den spanske Super Cup var der ikke tid og mødet med Atlético krævede en større fysisk anstrengelse end normalt.

September. Nederlag til Real Sociedad og Atlético Madrid. Panik:
- For jer. En af de bedste kampe i år for Real Madrid blev spillet mod Real Sociedad på Anoeta. En halv times fantastisk fodbold. Derefter var der en opløsning, men vi vidste at det var det optimale materiale til at arbejde med. Problemet var balancen og det kostede at genskabe pladserne til nogle af spillerne og begynde den store stime af sejre. Afgangen af Xabi alonso og Di María var ikke et spiller-problem, men et spille-problem; vi havde mistet evnen til at forsvare og troede at alt var nemt.

Oktober. Sejr over Barcelona:
- Hvis vi i september betalte for den lange kamp-tid under VM, så begyndte holdet at flyve i oktober. De nye var integreret og havde fundet automatismerne og vi strammede bæltet.

November. Sejr nr. 16, rekord i Real Madrid:
- Før rekorden havde vi ikke snakket om den og i dag er den heller ikke genstand for diskussion. Disse sejre er kun noget værd til et vist punkt, man vinder ikke La Liga eller CL med dem og disse sejre brænder op. Sidste sæson fik vi 31 kampe uden nederlag. Så tabte vi til Barcelona og Sevilla og sagde farvel til mesterskabet.

December. VM for klubhold og fjerde titel, noget som aldrig er opnået i Real Madrid:
- Det vidste jeg ikke. Den oplysning overrasker mig og fylder mig med stolthed. For i 2014 trådte vi ind i historien på denne uforlignelige klub og vi ønsker at fortsætte. Hver og en har deres egne ambitioner og for mig er det vigtigste at skrive historie ved at vinde overalt. Vi har nået 18 internationale trofæer som Milan, jeg har trænet to klubber, som har skrevet historie på verdensplan. Jeg er indskrevet i Milans historie og det vil jeg være, når jeg forlader Real Madrid også. Men der er fortsat lang tid til. Situationen omkring min kontraktforlængelse er klar: Jeg ved ikke hvornår, men den kommer. Jeg har det rigtig godt på alle planer. Min historie her fortsætter.

Seneste artikler...