Real talentløse...?
Det gælder jo alt i alt, at det er træneren der skal vælge holdet. Hvis han ikke har tiltro til talentet, så køber han én til pladsen. Så handler diskussionen ikke om akademiet er godt, filosofien er rigtig. Så har man slet og ret valgt den forkerte træner.
På den baggrund, er Mourinho så den rigtige? For han er ikke just kendt for sin fokus på ungdomsspillere, som han i øvrigt aldrig blev berømmet for i Chelsea, vhor FA hentede flere interessante emner.
Men hvad ville du vælge: En sæson hvor man for prøvet forskellige talenter af i La Primera og vinder titler? Eller en sæson hvor man for prøvet forskellige talenter af i La Primera og intet vinder?
Selvfølgelig vælger du den første! Men i min optik er denne også mere resikabel ift. at vælge spillere som eksempl. Altintop, som kan benyttes som bredde spiller, og som man er relativt sikker på hvad kan på banen på dette niveau.
Derfor tilbage til mit hovedargument som jeg har skrevet tidl., når vi diskutteret dette emne, så SKAL der først skabes en platform for et hold. Herefter, så kan vi ganske givet bruge Jesé og alle de andre,....
"No soy sólo perfecto, soy Madridista también"
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Hugol
- Gæst
-
Man har jo hele tiden prøvet at skabe en platform, men den bliver jo ødelagt fordi at man på hver et område så skifter man spillere ud. Man kan ikke undgå udskiftning i fodboldens verden, men Real Madrid har skiftet fra 4-8 spillere ud hver sæson de seneste 6-7 år. Det er vi godt igang med til den kommende også.
Hermed kan man også sige at en tilgang fra akadamiet vil skabe mindre postyr end et transfer skifte. og Jese, Sarabia og Morata kender klubben meget bedre.
Et talent kan jo ligeså godt være med til at skabe en platform som en udenlandsk tosse a la Altintiop. Derfor er jeg ikke 100% enig i dette argument, da man som spiller uanset hvor man kommer fra nemmer har ved at komme ind i truppen hvis man kommer ind på et hold der fungerer.
Men igen, vi har lige hentet 4 spiller og flere kommer til, som skal til at igang med at danne denne platform. Det kan Jese og Morata da også være med til.
<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>
- jj_madridista
- Gæst
-
Sagligheden er efterhånden død. Forhold jer nu i stedet til tingene som de er. Flere af forudsætningerne er ridset op adskillige gange.
I øvrigt paradoksalt, at flere brugere herinde for halvanden til to år siden også nævnte spillere som Marcos Alonso, Alípio, Opare, Gary, Juanan, Samu, Sarabia og Rodrigo. Én af dem har vist sig at være god nok til at blive i Real Madrid og få en reel chance der. Resten af dem ville flere af brugerne have på førsteholdet, men hvor er de nu? I middelmådige klubber, hvor de knap nok får spilletid.
Det er endvidere tåbeligheder som denne, der bevidner hvor lidt indsigt der er omkring alt dette - og at alt realitetssans omkring klubbens tilstand, er erstattet med et rosenrødt syn på tingene, som er fjern fra hvordan det egentlig forholder sig: "Nu spærer Altintintop en plads i truppen som vi kunne ha brugt på Alex Fernandez eller Sarabia. Det er jo unødvendigt."
Denne debat er afsporet forlængst og jeg står af her. Der er så mange omstændigheder omkring dette som spiller ind, og flere af jer tilgodeser ikke en gang halvdelen af disse omstændigheder, men stirrer sig blot blind på det.
- Hugol
- Gæst
-
Endvidere har jeg også et andet punkt for hvorfor jeg ikke mener det er et must at have denne sikker platform du snakker om, og det er at både Raúl og Iker Casillas vandt pladser i trupperne hvor Barcelona sad på magten og det ikke gik Real Madrid super godt.
Man satsede og man vandt en masse på det senere, og samme kunne man sagtens gøre med Sarabia, Morata og Alex Fernandez. Hermed undgå indkøb som Altintop, Pedro Leon og Canales.
Det er underbygget bagklogsskabssludder som alene medfører skyttegravs-argumentation. Det viser de seneste indlæg i 'Rygtebørsen' og nærværende tråd med al tydelighed.
En bruger skriver eksempelvis, med egne ord, at behovet for en spiller som Adebayor er helt hen i vejret, og symptomatisk for Real negligering af spillere fra egne rækker, når man for få år siden solgte Negredo. En spiller som siden netop har vist at han har niveauet. Det er sådan set et hæderligt argument, sort på hvidt. Problemet er bare, at spilleren er solgt under en anden træner, der havde en anden trup. Derudover kender vi ikke den egentlige baggrund for salget af Negredo. Måske har han afvist at indfinde sig med rollen på selv samme andenviolin som Adebayor spiller.
Min mening er ikke at lukke ned for diskussionen, men snarere at opfordre enkelte brugere til at diskutere noget der er mere spændende. Så fremfor at tage hævd på en sandhed om igår som hverken kendes eller findes var det måske mere interessant at diskuttere hvad Real Madrid skal gøre imorgen?
Herunder slår diskussionen om hvorvidt det er mest hensigtsmæssigt at leje eller sælge (med tilbagekøbsklausul) kontra at indlemme spillerne i truppen mig som værende uhyre interessant. Hvad giver de unge flest hår på brystet? Mange minutter på højeste niveau eller få minutter hvor spillerne tilgengæld nyder godt af den daglig arbejdsgang blandt Casillas, Ronaldo, Alonso og ikke mindst Mourinho.
Bojan var ikke i stand til at lave en 'Iniesta', hvorimod Granero, indtil nu, ikke har været istand til at lave en 'Ruben de La Red' (som jo ret beset havde erobret pladsen ved siden af Alonso inden sit tragiske kollaps). Der er altså eksempler for og imod begge modeller. Selv mener jeg, at minutter på banen og selvrealisering må være alfa og omega for de unge talenter. Jeg forestiller mig at det kan være hårdt for selvtilliden og også holdkammeraternes accept at blive skubbet op på førsteholdet, med den tanke i baghovedet at man primært er der (1) som fyld og (2) på baggrund af sin status som canterano. En netop hjemvendt Callejon er således i min optik, langt mere i øjenhøjde med sine holdkammerater. Han har noget at bidrage med og han har bevist sit værd - ikke mindst over for ham selv. Det må være en bedre forudsætning for succes og indlemmelse i truppen.
Hvad mener I? Hvad skal der ske med lovende spillere som Alex, Morata, Sarabia eller Jesé?
For at eksplicere dette spørgsmål, ligger der desuden en tilkendegivelse af, at vi kan være sikre på at Real Madrid vil det bedste for sine unge spillere. Det synes jeg tit folk herinde glemmer. Igen er der en tendens til kassetænkning, hvor jeres egne idealistiske forudindtagelser bliver proppes ned. 'I Barcelona får de chancen, de gør de ikke i Madrid'. Nej. Når Real Madrid sælger en ung spiller med tilbagekøbsklausul er det jo aldrig udtryk for at klubben negligerer egen ungdom. Jeg vil hermed gerne forsikre alle brugere på forum om, at klubbens beslutningerne altid beror på et hensigt om enten at give de unge spillere erfaring. Enten med henblik på at indlemme dem i truppen eller at smide dem på forscenen med henblik på at sælge dem så dyrt som muligt.
Det er altså sport eller forretning.... Aldrig ligegyldighed.
- jj_madridista
- Gæst
-
Et godt eksempel med Callejón. Det er spot on, og jeg er fuldstændig enig med dig.
I forhold til Sarabia, Álex, Jesé og Morata, så må man kigge på deres muligheder nu og her - og alternativerne til disse. Der venter en sæson for Mourinho og co., hvor kravet er en eller flere titler. Presset er altid enormt, men det er ekstra stort når man tager klubbens nuværende situation i betragtning. Er disse unge spillere gode nok, klar til at modstå det pres og klar til at blive kastet for løverne - og er man villige til og skal man tage chancerne med de unge under de forudsætninger?
Her er mit svar et klokkeklart nej!
Så er det, som jeg ser det også bedre, at man på nuværende tidspunkt enten lejer dem ud, eller sælger dem med en tilbagekøbsklausul, så de den vej rundt kan fortsætte deres udvikling i lidt mere trygge rammer og få noget mere hår på brystet, mens de stadig får chancen på højeste niveau - og også får den fornødne spilletid. Alternativet er, at man beholder dem hos Castilla og giver dem chancen for at snuse til førsteholdet i ny og næ, men her er jeg dog mere for, at man sælger dem med en tilbagekøbsklausul eller lejer dem ud i stedet.
Det er ganske enkelt den bedste løsning som situationen er nu i Real Madrid. På sigt må man arbejde på at forbedre det, og blive bedre til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet. Her henviser jeg særligt til mine indlæg; #250 og #251 i 'Madrismo'-tråden, hvor jeg også har forklaret min mening omkring alt dette. Indlæg der bunder i denne nyhed: madridista.dk/main/?kat=5&vis=1&id=14881. Et tiltag og en model, som jeg i øvrigt er fortaler for og mener er vejen frem for Real Madrid.
"Når Real Madrid sælger en ung spiller med tilbagekøbsklausul er det jo aldrig udtryk for at klubben negligerer egen ungdom."
Igen må jeg erklære mig enig - og selvfølgelig vil Real Madrid det bedste for sine unge spillere. Det viser også, som jeg tidligere har pointeret, at man rent faktisk også har tillid til disse spillere, lige så som man også viser tillid til de unge, når man udruster dem med nye kontrakter af yderligere tre og fire års forlængelse i Sarabia og Moratas tilfælde.
Så må man, som jeg også tidligere har pointeret, for alt i verden heller ikke glemme, at man skal være heldig hvis blot én eller to spillere i ny og næ slipper igennem nøgleholdet - og man kan heller ikke forvente, at det er noget der sker hver sommer, tværtimod.
Man må også erkende, at det er lang tid siden, at Real Madrid har haft så gylden en årgang, som de har nu, for ikke rettere at sige årgange ('92, '93, '94, '95) i stedet. Om disse spillere så i sidste har hvad der skal til for at stå distancen, er også svært at sige allerede nu.
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
"Herunder slår diskussionen om hvorvidt det er mest hensigtsmæssigt at leje eller sælge (med tilbagekøbsklausul) kontra at indlemme spillerne i truppen mig som værende uhyre interessant. Hvad giver de unge flest hår på brystet? Mange minutter på højeste niveau eller få minutter hvor spillerne tilgengæld nyder godt af den daglig arbejdsgang blandt Casillas, Ronaldo, Alonso og ikke mindst Mourinho. "
Hvorfor skal man vælge én løsning frem for en anden? Kunne det ikke tænkes at spillere er forskellige og har forskellige behov?
Nu har jeg ikke noget indgående kendskab til vores canteranos, men Morata slår mig umiddelbart som en spiller der først og fremmest skal have noget spilletid. Enten på Castilla eller som en udlejning. Han har nogle færdigheder som skal forbedres markant før han kan være til nogen speciel nytte for førsteholdet. Her tænker jeg primært på hans afslutninger og beslutningstagninger.
Sarabia på den anden hånd ved godt hvordan han skal sætte sig igennem på banen. Han vil få mere gavn af at træne med på højeste niveau, og så se om han kan gribe chancen når han får den. En udlejning vil ikke være skadelig, men vil næppe accelererer hans udvikling. Da talenterne dog yderst sjældent får chancen er en udlejning dog det rigtige.
Men hvis man mener arbejdet med Canteranos seriøst, burde man benytte begge muligheder, og Sarabia er en af dem der burde blive (forudsat at min noget hurtige vurdering holder stik).
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
Dette vil være langt billigere i lønninger og spillerne på yderste mandat bidrager sjældent med ret meget alligevel, da deres minutter er meget begrænsede. Unge sultne spillere fra Castilla, som allerede har fået adskillige kampe, vil have mindst lige så meget at byde ind med.
- jj_madridista
- Gæst
-
Hypotetisk postulat, som du eller andre ret beset ikke aner en høstblomst om, andet end at gisne ud fra en romantisk overbevisning om, at det er sådan, blot fordi de er "vor egne".
Historien i nyere tid viser i øvrigt ofte det stik modsatte. At der er langt flere spillere, der er faldet igennem og absolut ikke har haft noget at byde ind med, end der er spillere som er slået igennem og har etableret sig.
Hvordan man så kan komme frem til et sådan postulat, er mig endvidere en gåde. Hvis de vitterligt havde mere at byde ind med, så var de nok blevet valgt i forvejen. Jeg troede egentlig, at det gav sig selv.
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
Jamen så er det jo godt du kan komme her og fortælle os sandheden.
"Hvis de vitterligt havde mere at byde ind med, så var de nok blevet valgt i forvejen"
Ja det passer meget godt ind i din filosofi om at det klubben gør NU er rigtigt, det er alle de tidligere fejl der hæmmer os.
- jj_madridista
- Gæst
-
2) Oprydning og omstrukturering i ledelsen og i staben.
3) "Genopfinde" Lá Fabrica, med et klart mål om etablere en rød tråd fra førsteholdet og ned igennem ungdomsrækkerne. Endvidere med et klart mål om at blive bedre til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet.
4) Holdets nuværende situation og den indflydelse, som det har på ungdomsarbejdet lige nu og her. Man skal kigge langsigtet i henhold til ungdomsarbejdet. Det skal man i det hele taget, for det er nu en gang en længerevarende proces.
Når det kommer til holdets nuværende situation, så handler det kun om en eneste ting; nemlig at vinde titler. Presset er ekstra stort når man tager klubbens nuværende situation i betragtning. Så må man i den henseende vurdere, om disse unge spillere egentlig er gode nok, klar til at modstå det pres der venter - og om man er villige til at tage chancerne med de unge under de forudsætninger.
Det er væsentlige og konkrete holdepunkter i forhold til hele denne snak - og ikke bare varm luft, gisninger og hypotetiske postulater, uden nogen som helst form for substans, som er baseret på en romantisk overbevisning om, at det skal være sådan at de unge skal have chancen, blot fordi de er "vor egne".
Som 'Siempre' har understreget indtil flere gange, så er det blevet en besættelse, i høj grad for flere af brugerne herinde - og det må det ganske enkelt ikke blive. Så må man i stedet for kigge på forudsætningerne.
Man skal være glad for, at der i ny og næ er et ekstraordinært talent, som er moden nok, klar og har hvad der egentlig skal til for at komme igennem nøglehullet.
Jeg håber i det mindste, at vi kan blive enige om én ting: At der skal være et klart mål og en klar handlingsplan for, hvordan man bliver bedre til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet. Hvordan det så skal ske kan vi sikkert nok diskutere frem og tilbage i lang tid.
Ellers må vi nok være enige om at være uenige.
- Hugol
- Gæst
-
Nono, nu er det sådan at Negredo indkøb blev nævnt i forbindelse med sidste sommers udtalelser fra Mourinho om at man skulle have 3 angribere i truppen. Det nægtede klubben. Jeg anbefalede Negredo for et par år siden, men mit fokus lå på at man havde muligheden for at hente ham i sommers sidste år.
Så inden du skriver at du at brugeren har sagt med egne ord så skulle du måske lige spørge om du har forstået indlægget rigtigt, så vi ikke ender i de her misforståelser. Jeg regner med at det er mig som du henviser til, hvis ikke så beklager jeg.