Real talentløse...?
- jj_madridista
- Gæst
-
Fair nok. Jeg er stadig af den overbevisning, at det på et eller andet plan vil påvirke projektet. Ikke mindst også i den forstand, at man nu forsøger at bygge noget nyt op over hele linien, fra ungdomsrækkerne og op. Bl.a. også med fyringen af Valdano og den øgede magt til Mourinho.
Jeg ville ønske, at disse ændringer også betød at man forhåbentlig var og er blevet lidt klogere. At man indser at ro og stabilitet er et must, ikke mindst for at indføre og vedligeholde disse tiltag som man er i gang med. Vi ved dog også alle hvilket ramaskrig der lyder, hvis det hele igen ender i "fiasko" på det sportslige plan - og så vil det formentlig vise sig, at man ikke er blevet klogere. Så vil Pérez igen komme i skudlinien, mens Mourinhos job formentlig igen vil være til debat. Det vil sige, at alt det man forsøger at bygge op, i princippet kan blive pillet ned endnu hurtigere end det er blevet bygget op. Så skal man igen til at starte forfra.
Man henter de spillere, som man føler der er brug for. Jeg synes også det er kendetegnende, både sidste sommer og denne sommer, at man ikke bare køber for at fylde på. Måske med undtagelse af Canales og Pedro León, som dog heller ikke var Mourinhos indkøb. Ellers tyder det for mig på, at man rent faktisk har haft en idé med de indkøb man har foretaget sig. Så at sige, at man rent faktisk har købt ind ud fra foruddefinerede positionelle profiler, så spillerne passer ind på holdet og ind i den måde som man gerne vil spille på.
Man føler selvsagt også, at de spillere man henter kan bibringe noget, som man mangler, enten til bredden, eller fordi spilleren har så megen kvalitet, at de kan gå direkte ind på holdet. Ellers ville man nok ikke gå ud og hente disse spillere her og nu.
Sjovt du nævner Fabio Cannavaro. Jeg kan godt følge dig, det er slet ikke det, men du skal ikke komme og bilde mig ind, at det ikke også vægtede højt, at man købte en nykåret verdensmester, som stod til at blive kåret som verdens bedste spiller. Så skal du heller ikke komme og bilde mig ind, at Calciopoli ikke også spillede ind, både i henhold til Cannavaro og Emerson. Man købte lige så vel Cannavaro pga. navnet, men det er jo også soleklart for enhver, at han havde nogle kvaliteter som man kunne bruge på det daværende hold, som det også er soleklart for mig, at de spillere man har hentet denne sommer, også har nogle kvaliteter man kan bruge på det nuværende hold.
"Sahin & Co. er blot på nuværende tidspunkt mere etablerede og bedre spillere end La Fabrica-talenterne, men de bliver skubbet ind i truppen på steder, hvor de reelt ikke gør nogen videre forskel."
Det er jeg dybt uenig i, men jeg kan da godt se, at du åbenlyst ikke er tilfreds med klubbens nuværende transferpolitik. Sjovt, at du netop også nævner Sahin, som om nogen bliver skubbet ind hvor han kan gøre en forskel. Noget man har manglet de sidste par sæsoner, er en som har kunnet gå ind og erstatte Xabi Alonso når han ikke har været til rådighed. Det har været et kæmpe problem lige så snart han har været væk, men nu får man en spiller i form af Sahin, som ikke blot kan dække for Alonso, men også supplere ham og spille ved siden af ham.
Jeg har soleklart udtrykt hvordan jeg mener man kunne ændre retningen i forhold til ungdomsrækkerne. Lige så vel indtil flere omstændigheder omkring dette. At du så er uenig i dette skal du have lov til. Det betyder, at det er du eller jeg siger er hverken rigtigt eller forkert.
Du kunne jo blot forholde dig til ungdomssnakken, i stedet for at der skal gå sport og ordkløveri i din modargumentering. Du svarede i den forstand heller ikke på mit spørgsmål, eller forholder dig til den egentlige problemstilling:
"I nyere tid er og har man ikke været gode nok, til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet.
Det er den problemstilling og det "spørgsmål", som jeg hele tiden har forholdt mig til, både kortsigtet og langsigtet og i forhold til en masse andre faktorer, som efter min mening også spiller ind. Er det virkelig så svært at forstå.
[...] er du rent faktisk enig i dette, men blot uenig i de løsningsmodeller jeg ser som værende brugbare i forhold til dette? [...]"
Ellers klarer du det godt med udenomsnakken, i stedet for at forholde til det, som grundlæggende også er det essentielle i denne debat, når du nu åbenbart ikke er tilfreds med, at snakken i forvejen tager en drejning væk fra "ungdomssnakken".
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Hugol
- Gæst
-
Vil du ikke mene, når Xabi Alonso der har Carvalho og Pepe bag ved sig, at man mister nødvendigheden for en mere defensiv midt. Den kunne vi måske tage i truppen 11/12.
Ellers er vi nogenlunde på lige fod, når det omhandler ungdomstalenterne. Jeg er enige i at spiller 21-25 ikke bringer titlerne hjem, og derfor kan man sagtens have disse pladser fyldt op med talenter og give dem chancen i ny og næ. Ligeledes er jeg enig i at det er indlemmelsen af de unge spillere i A truppen som mangler (altså at de får chancen) for at talent arbejdet bliver udnyttet til fulde. Der bliver gjort mange gode ting for de unge i Real Madrid men tilliden mangler, og det har vi også hørt flere spillere sige samt ansatte sige igennem de sidste år. Det er her problemet ligger og det er det Mourinho forhåbentlig gør en forskel de kommende sæsonner, dog har han ikke lagt meget op til det til denne sæson der kommer nu. Jeg håber dog på Morata i år.
Jeg håber du kan uddybe igen, hvorfor du mener det er nødvendigt at have en Xabi Alonso backup, pga hans "manglende" defensive evner. Sådan som jeg har forstået det. Dog i en anden tråd.
<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>
- Peter 1904
- Gæst
-
Til dit spørgsmål om ungdommen :
Sørgede man for, at Castilla kom op i Liga Adelante ( det ville kræve lidt indkøb og et år, hvor man ikke tømte holdet for de mest lovende spillere, men det er alt i alt en meget begrænset omkostning i den store sammenhæng ) og reserverede 2 – 4 pladser i a-truppen til Canteranos, ville man i et behændigt hug have foretaget den manøvre, der skal til.
Så kan det være, at Canterano´erne ikke umiddelbart har, hvad der skal til for at gøre sig gældende, men man har foretaget det nødvendige organisatoriske skridt for forskelsudligningen. Og formålet er jo heller ikke alene, at Canterano´erne nødvendigvis skal kunne gøre en forskel, men brobygningen kommer uvilkårligt til at løfteniveauet hos La Fabrica-talenterne på både kort og lang sigt.
Real Madrids ekstremt mange talenter og tidligere talenter i andre klubber fortæller mig, at ungdomsarbejdet er godt nok, hvorfor man skal se på, hvor det præcist går galt. Det retter mine 2 simple løsningsmodeller ovenfor op på.
Din lange omvej omkring en rød tråd og en Ajax-model er at skyde gråspurve med kanoner.
En af Raúl´erne skrev iøvrigt et særdeles fyldestgørende indlæg til netop dig for noget tid siden om, hvorfor man ikke bør følge din model.
@ Jabac
På det plan Real Madrid ønsker at være, kan 2 centerforsvarere ikke kompensere for manglende defensiv kapacitet på den centrale midtbane – det ved du også godt.
Der mangler en spiller, der kan spille bag X. Alonso. Okay, jeg mener i bund og grund, at X. Alonso er problemet, da baskeren er for begrænset, men jeg har også indset, at X. Alonso ikke bliver udskiftet, hvorfor alternative løsninger må findes. Den manglende spiller skal have stort løbepensum, være stærk i luften, være ekstremt stærk fysisk, kunne støtte centerforsvaret, være en bolderobrer, kunne komplementere X. Alonso i spilopbygningen, dække X. Alonsos manglende arbejdsradius og tillade X. Alonso at koncentrere sig mere om spilfordelingen. Spilleren skal ikke nødvendigvis være en bulldog, da man så vil have bundet 2 spillere centralt bag i banen, men må gerne have kapacitet til at støtte frem i banen.
En sådan spiller findes faktisk, han kender oven i købet ligaen og Madrid-spillerne, og han kan først og fremmest købes.
Det er selvfølgelig Javí Martínez.
Felipe Melo var nu også et rygte, som jeg lagde ekstra mærke til.
Pablo Sarabia til Getafe, 3m euro fik vi for ham med en tilbagekøbs klausul..
- jj_madridista
- Gæst
-
Fair nok. Jeg er dog på ingen måde enig med hverken dig eller en af Raul'erne. Jeg mener stadig, at en rød tråd, en egentlig filosofi og strategi og ro på de indre linier er vejen frem. Det har jeg ment længe, ikke blot nu hvor der bliver sat fokus på det med Mourinhos øgede magt. Jeg mener det er en model man bør følge.
At du og andre ikke mener det skal I have lov til. Det udelukker fortsat ikke det ene med det andet - og det gør ikke den ene model mere rigtig end den anden. Vi har hver vores syn på tingene. Så kan vi ellers disktuere det frem og tilbage - og i dette tilfælde være enige om at være uenige.
Jeg tror dog faktisk at vi - og alle andre for den sags skyld - kan blive enige om én ting: at man i nyere tid, hverken er eller har været gode nok, til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet. Hvordan man så skal løse denne problemstillings, kan vi så sikkert disktuere frem og tilbage i lang tid endnu, men vi ser vel sagtens meget forskelligt på det.
Jeg vil slutteligt godt lige hæfte mig ved en ting som du siger: "Real Madrids ekstremt mange talenter og tidligere talenter i andre klubber fortæller mig, at ungdomsarbejdet er godt nok, hvorfor man skal se på, hvor det præcist går galt."
At sige "ekstremt mange talenter" og tidligere talenter i klubben er nok lige at stramme den lidt. Sandheden er jo, at der ikke bliver spyttet ekstremt mange talenter ud. Godt nok bliver der spyttet mange spillere ud, men man skal stadig være heldige, hvis én eller to fra hvert kuld egentlig har talentet.
Jeg har også flere gange understreget, at når man snakker om tillid til de unge, så undgår man heller ikke at snakke om held. Det understreger Zidane også meget fin i sin udtalelse om FC Barcelona.
Hvis ungdomsarbejdet vitterligt var godt nok, så var det heller ikke nødvendigt at tage denne problemstilling op, så det er godt nok også lidt af en selvmodsigelse du kommer.
I det hele taget et mærkeligt syn du har på dette. Blottet for ambitioner. Endvidere, at du kan betragte det som værende simpelt, når det bunder i så mange faktorer. Det vidner dog meget godt om den generelle romatiske holdning til dette emne, som gennemsyrer dette forum. At man tror det kan løses med simple løsninger. Nærmest med et trylleslag henover natten...
Som Siempre flere gange har skrevet, så må det heller ikke blive en besættelse, men det er det desværre også få hovedparten herinde.
- jj_madridista
- Gæst
-
Nu får han muligheden for at fortsætte den gode udvikling som han i forvejen er inde i, dog på allerhøjeste niveau, hvor han uge efter uge i højere grad vil blive testet, både på træningskampen og i kamp. Det bliver godt for ham.
Hvis han fortsætter sin positive udvikling, så tror jeg ikke der går lang tid, før han vender tilbage til Real Madrid igen.
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
---"Jeg har også flere gange understreget, at når man snakker om tillid til de unge, så undgår man heller ikke at snakke om held. Det understreger Zidane også meget fin i sin udtalelse om FC Barcelona."---
Held er jo noget der skal opsøges! Når man ikke giver spillerne chancen, så er det klart at man heller ikke får heldet med sig. Miguel Torres er den eneste der har fået en reel chance. Mata vidste godt at han ikke ville få en fair chance, og bl.a. derfor rejste han.
---"I det hele taget et mærkeligt syn du har på dette. Blottet for ambitioner."---
"Vi" er da absolut lige så ambitiøse som dig. Vi mener bare ikke at man får ret meget ud af fylde truppen op med rutinerede spillere, som alligevel ikke får ret meget spilletid. "I" har tilgengæld en "taber" mentalitet (undskyld udtrykket, det er ikke personligt). I tror at satse på det "sikre" er den eneste måde vi kan konkurrere på. Men man skal ikke satse på det "sikre", men den bedste løsning.
Hvis du tror at Peter og jeg brændende ønsker og Canteranos i truppen, så tager du fejl. Det er ikke det det handler om. Det handler primært om at lave den bedste trupsammensætning. Samtidig kan vi udnytte det store potentiale som den kommende "gyldne generation" har.
Og så fylder disse "sikre" spillere altså også godt i lønbudgettet. Disse spilleres lønninger vil kunne veksles til nogle få ekstra spillere, som har samme niveau som "starterne". Det kan godt være at de fleste fans ikke tager højde for lønninger, men når ledelsen sidder og planlægger, har dette høj prioritet.
---"Nu får han muligheden for at fortsætte den gode udvikling som han i forvejen er inde i, dog på allerhøjeste niveau, hvor han uge efter uge i højere grad vil blive testet, både på træningskampen og i kamp. Det bliver godt for ham."---
Men passer dette ind i din røde tråd? Eller er det blot løsningen indtil, men får den røde tråd på plads?
- Hugol
- Gæst
-
"Der mangler en spiller, der kan spille bag X. Alonso. Okay, jeg mener i bund og grund, at X. Alonso er problemet, da baskeren er for begrænset, men jeg har også indset, at X. Alonso ikke bliver udskiftet, hvorfor alternative løsninger må findes. Den manglende spiller skal have stort løbepensum, være stærk i luften, være ekstremt stærk fysisk, kunne støtte centerforsvaret, være en bolderobrer, kunne komplementere X. Alonso i spilopbygningen, dække X. Alonsos manglende arbejdsradius og tillade X. Alonso at koncentrere sig mere om spilfordelingen. Spilleren skal ikke nødvendigvis være en bulldog, da man så vil have bundet 2 spillere centralt bag i banen, men må gerne have kapacitet til at støtte frem i banen.
En sådan spiller findes faktisk, han kender oven i købet ligaen og Madrid-spillerne, og han kan først og fremmest købes.
Det er selvfølgelig Javí Martínez.
Felipe Melo var nu også et rygte, som jeg lagde ekstra mærke til."
Tak for svaret. Jeg er enig i at Javi Martinez kunne udfylde denne rolle og tror også Pepe kan hvis han bliver rykket frem på midtbanen. Men det vil jo faktisk sige at du mener at partneren til Xabi Alonso heller ikke er dygtig nok uanset om det er Khedira, Sahin, Lass eller Gago. Har jeg ikke forstået korrekt?
For at det ikke skal løbe hen på et sidespor i forhold til trådens emne (så lad os fortsætte den i en anden tråd hvis du har lysten), jeg tror på, at man ville med en forandring i spillestilen, kunne mindske det problem som du påpeger. Det ville være at lægge højere op på banen med et mere koncentreret pres.
<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>
- jj_madridista
- Gæst
-
Jeg har heller ikke påstået andet, end at heldet ikke er noget der skal opsøges. Jeg har blot pointeret, at når man snakker om tillid, så handler det i høj grad også om held.
I den forstand skal man også have en filosofi om, at de unge skal have en chance. Her snakker vi så vel også om en målbar risiko i den sammenhæng. At de unge spillere i den forstand kender til filosofien og måden at spille på, gør selvfølgelig også at man er mere tilbøjelig til at give de unge en chance. Som på et hver andet hold, så er det selvfølgelig også sådan, at det er op til træneren om han vil tage chancen med de unge eller ej. Om han er villig til at løbe den risiko. Det er og har der ikke været stor tilbøjelighed til.
Ellers er det selvfølgelig også et spørgsmål om held. Her mener jeg ikke, at man på nuværende tidspunkt har råd til at sætte sin lid til heldet. Omvendt, så skal man dog selvfølgelig heller ikke fuldstændig negligere La Fábrica og de unge gutter som står på spring. Derfor skal der, som tidligere pointeret, også findes en hårdfin balancegang.
Igen skal vi tilbage til devicen om, at man ikke er eller har været gode nok til at føre spillerne igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet, hvilket bl.a. Mata led under, for nu blot at nævne en af mange. Selvfølgelig handler det også i den forstand om tillid og held. Det er klart. Det er dog, som jeg ser det, så langt fra den eneste forudsætning; altså at tilliden mangler. Så må man jo også kigge endnu dybere, på hvorfor man nu en gang ikke har den fornødne tillid til de unge.
"Vi mener bare ikke at man får ret meget ud af fylde truppen op med rutinerede spillere, som alligevel ikke får ret meget spilletid"
Jeg har fattet, at I ikke mener trupsammensætningen og transferpolitikken ikke er god nok. Bl.a. fordi den ikke tilgodeser de unge. Her må man bare kigge på forudsætningerne nu og her. Kigge på de kortsigtede mål. Det har jeg skrevet frem og tilbage om - og gider ikke længere gentage mig selv. Endvidere hører den del af debatten efterhånden lige så vel også til i en anden tråd.
Hvad er den bedste løsning så? Det er jo en smagssag. Jeg er personlig glad for, at man agerer som man gør nu. Det mener jeg er den bedste løsning. Fair nok at I mener noget andet. Det skal I have lov til.
"Det kan godt være at de fleste fans ikke tager højde for lønninger, men når ledelsen sidder og planlægger, har dette høj prioritet."
... og alligevel betvivler du nu ledelsen planlægning og trupsammensætning.
"Men passer dette ind i din røde tråd? Eller er det blot løsningen indtil, men får den røde tråd på plads?"
Det har jeg beskrevet indtil flere gange i tidligere indlæg. Jeg har også fremhævet, at jeg mener denne løsning med Sarabia er den bedste nu og her, især for de unge talenter, som står på spring.
På længere sigt håber jeg da selvfølgelig, at tingene ændrer til det bedre. Dermed sagt, at man søger for at blive bedre til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet. Såvel også, at man bliver endnu bedre til at handle ind - og hente spillere ud fra foruddefinerede positionelle profiler, enten udefra eller i bedste fald selvfølgelig op fra ungdomsrækkerne. Det giver netop også mere luft i budgettet, det hjælper i forhold til trupsammensætningen og det gør også, at man formentlig vil være mere tilbøjelig til at reservere pladser til unge i stedet.
På kort sigt, så mener jeg altså stadig, at dette (salg med tilbagekøbsklausul) er den rigtige løsning. Man kan, som jeg også tidligere har nævnt, også godt lade en enkelt spiller eller to pendle mellem Castilla og førsteholdet, men det kræver en klar handlingsplan i forhold til denne spiller, ellers kan man også lige så godt leje vedkommende ud, eller sælge ham med tilbagekøbsklausul.
For mig at se, så er det altså logisk nok også en længerevarende proces, når man snakker om at man skal blive bedre til at føre spillerne op på førsteholdet. En proces hvor en rød tråd for mig at se er væsentligt. Ikke blot en proces, hvor man henover natten siger: "Hov, vi bør sgu egentlig vise de unge lidt mere tillid". Forudsætningerne skal også være på plads for dette.
- Hugol
- Gæst
-
Jeg har fulgt Sarabia rimelig tæt her den sidste sæson og han viser sig som en spiller der tager ansvar, kan afgører kampe og ved hvad der skal til for at begå sig på højeste niveau. Erfaringen kan komme i Getafe nu, men selvom det skulle gå rigtig godt for ham, er jeg bekymret for at han ikke vil blive købt tilbage grundet at vi har så mange spillere der spiller netop lige hans plads.
Faktisk synes jeg at Sarabia og Morata burde ha været de to spillere som skulle ha trådt ind på holdet nu med Alex Fernandes. Jeg vil følge Sarabia endnu tættere da jeg kommer til Spanien i august og derfor har en bedre mulighed for at se ham spille. Man bør give ham max 2 sæsonner før man vurdere om han skal tilbage.
- Peter 1904
- Gæst
-
Du hæfter dig ved, at jeg skriver, at man i årernes løb har haft ekstremt mange egenproducerede spillere, som kunne have haft en rolle i udkanten af truppen, da du tydeligvis er uenig.
Derefter skriver du i et svar til Raul 4 ever, at Mata blot er et ud af mange talenter, som man ikke har været gode nok til at føre frem.
Hvad er forskellen ?
De fleste madridistas kender vist den liste, hvoraf fremgår, at Real Madrid er den klub, der leverer flest spillere til andre klubber.
@ Jabac
Nej, ingen af de defensive midtbanespillere – herunder X. Alonso – er reelt dygtige nok eller de rigtige castinger.
Sahin kan blive en udmærket spiller for Real Madrid, men han gør på ingen måde op med de mangler, som bageste del af midtbanen lider under.
Man burde imo have rettet skarpt fokus mod dette område af banen her i sommer, men den sportslige ledelse er tydeligvis af en anden mening.
- Hugol
- Gæst
-
Det var alt herfra..