Real talentløse...?

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #613 af Hugol
Besvaret af Hugol på emne Real talentløse...?
Forudsætningerne for at talenterne skal slå igennem er jo at de skal have spilletid. Ikke at de begynder at træne ekstra hæl og tå samt mavebøjninger, og prøver at ligge en lang aflevering som de gør på første holdet.

Talenterne som er dukket op i Real Madrid helt tilbage fra 80erne og op til slutningen af Del Bosques tid, har fået mange chancer. Det er ikke alle der bliver stjerner, men Real Madrid har heller ikke formået at lykkes med de mange latterlige indkøb de har gjort sig siden fremfor at benytte talenter.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Peter 1904
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #614 af Peter 1904
Besvaret af Peter 1904 på emne Real talentløse...?
Jeg er på Jabacs side i denne sag – skønt jeg godt ved, at en plads i truppen for nogle canteranos, stadigvæk er lig med kilometerafstand til indflydelse, decideret gennembrud og kommende stjernestatus.

Man bør planlægge sin trup sådan, at man har ca. 20 spillere, der alle har kvalitet til at spille på holdet, og derfor vil være tæt på holdet og i nogenlunde konstant kampform. Det efterlader ca. 5 fichas, som kan gå til canteranos, der så vil kunne få spredt spilletid og endda nogle gange lidt ansvar. Regelmæssig spilletid er selvfølgelig alfa og omega, men en pendler-tilværelse mellem a- og b-holdet er nu også lig regelmæssig spilletid. Se på Barcas Thiago, der om nogen fører en sådan pendler-tilværelse, men jeg så ikke lige under U-21, at han skulle have lidt skade.

En sådan trupplanering er vanskelig, men lige nøjagtig i disse år har man netop så mange kvalitetsspillere i truppen, at man har de 15 – 16 reelle startere samt 4 – 5 mere regulære reserver, som vil kunne udfylde holdet i langt de fleste tilfælde. Man behøver ikke have 3 – 4 spillere til hver position. En sådan overflod er kun udtryk for, at man er usikker og reelt ikke stoler på sit udvalg.

Og så kan det godt være, at håndfulden af indlemmede canteranos i direkte sammenligning med f.eks. Callejón, Altintop, Garay og Gago dumper på kvaliteten, men der er nu også flere højere meninger med, hvorfor man alligevel burde indsluse det nævnte kontingent canteranos i truppen ( desuden må man ikke glemme, at reserver som de ved navns nævnelse i ovennævnte er uendeligt langt fra deres reelle niveau, når de alligevel aldrig får spilletid ).

I denne debat overses på det skammeligste, at brobygning mellem a-holdet og talentafdelingen er så vigtig for den klubånd, der skal holdes i hævd af kulturbærere ( ikke kun Gutis, Raúls og Casillas´er ). Det er også vigtigt for illusionen om sig selv, at man hele tiden har egne spillere i støbeskeen til eventuelt at blive noget stort. De færreste når det, men drømmen og perspektivet er også det vigtigste. Meningen med ungdomsarbejdet er også mere relevant, hvis spillerne har den gulerod, at en plads i a-truppen ikke er en uopnåelig drøm. Canteranos er også vigtige for ”omklædningsrummet”, idet de giver ny luft og tilført optimisme, hvor ”slukkede” spillere som Gago, P. León, M. Diarra, Cassano o.m.a. kun har bidraget med håbløshed, ligegyldighed og ”overtallig”-stemning.

Jeg er klar over, at den aktuelle ungdomsafdeling halter og at de kvalitetsmæssige spydspidser i form af Morata, Sarabia og Jése nok trods alt får påklistret lige lovlig mange illusioner på niveauet af La Fabrica-fortalere, men brobygningen er ekstrem vigtig – om ikke for talenterne i dag, så for dem i morgen.

Desuden er jeg enig med Jabac i, at en spiller som Negredo er oplagt til rollen som tankforward, men okay, Negredo ville vist ikke selv, og i januar var han så også spærret for CL-fodbold.

Og så forstår jeg i øvrigt ikke argumentet om, at det er så altoverskyggende vigtigt at vinde titler, for det er det jo altid. Man kan ikke påregne, at der pludseligt kommer en periode, hvor man har mere frirum til at indsluse canteranos, for i Real Madrids tilfælde skal man altid vinde. Hvis man i årevis har rådet over et taberhold, som har måttet sluge den ene skuffelse efter den anden og er blevet desillusioneret, er det rigtigt, at titler kan vende stemningen og perspektivet, men det nuværende hold ( f.eks. i al dets ungdommelighed ) passer jo ikke på en sådan beskrivelse – Mourinho ej heller.

Jeg kan ikke se, at den nuværende Real Madrid-hold har mere brug for titler end alle andre år.

• jj_madridista
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #615 af jj_madridista
Besvaret af jj_madridista på emne Real talentløse...?
#614: Peter 1904

Som jeg tidligere har nævnt, så er presset altid enormt, men det er ekstra stort når man tager klubbens nuværende situation i betragtning. Det er måske heller ikke så meget holdet, men hele Pérez' projekt, som blev søsat i 2009, der i den grad har brug for titler og hæder. Det er også den klare målsætning, når du hører både Pérez og Mourinho udtale sig. Ikke mindst også når snakken går på La Décima!

Er det ikke endnu værre, at råde over et verdensklassehold til flere milliarder - og så alligevel skulle sluge den ene skuffelse efter den anden? Det er godt nok noget af en nedgradering du kommer med af en klub som Real Madrid, hvis det vitterligt er sådan du ser på det. Så at sige det er faktisk er godt nok, at man kun har vundet én titel de sidste tre sæsoner...

I den forstand må man som tidligere nævnt også vurdere, om disse unge spillere er gode nok, klar til at modstå presset og forventningerne - og om man er villige til at tage chancerne med de unge under disse forudsætninger og omstændigheder. Om man, når det virkelig spidser til, er villige til at kaste spillere som Morata, Sarabia, Nacho og Jesé i ilden, når man har spillere som Callejón, Altintop, Albiol, Granero og Sahin, som rent faktisk har niveauet og erfaringen.

Selvfølgelig handler det også om tillid. Det er klart. I den forstand handler det i høj grad også om held. Det handler i den grad også om målsætninger og ambitioner. Her skal man ikke sætte sin lid til heldet. Det er der ganske enkelt ikke råd til. Omvendt, så skal man heller ikke fuldstændig negligere La Fábrica. Derfor skal der igen findes en hårdfin balancegang.

Når man henter spillere som Callejón og Altintop, fremfor at give chancen til de unge, så er det jo også et klokkeklart signal om, at man altså skal ud og have en bred og slagkraftig trup med den fornødne kvalitet og erfaring til de opgaver der venter. Man vil spille med om alle titler. Det vil sige, at der potentielt set venter i alt 62 kampe (Super Cup: 2, Liga: 38, CL: 13, Copa: 9). Det kræver altså, at man har noget at skyde med, især når og hvis det hele brænder på.

Så må man i øvrigt også påpege Mourinhos mandskabspleje. Er der en som godt ved, hvordan man skal håndtere et omklædningsrum, så er det ham. Er der en, som er knaldhamrende dygtig til at få samtlige 23, 24 eller 25 mand til alle at føle sig som en del af holdet, selv de unge og dem som sidder på de yderste mandater, så er det også ham. Derfor giver jeg heller ikke meget for snakken om "omklædningsrummet".

Der er ikke den fornødne ro og tryghed i klubben lige nu. Det er i den grad også en vigtig faktor. Jeg lader disse overskrifter stå for sig selv. Overskrifter der lige så vel hænger sammen med de punkter, som jeg nævnte i #611:

25-05-2011: Valdano er fortid i Real Madrid
22-06-2011: Mourinho får også magten over La Fábrica
27-06-2011: Mourinho har haft travlt med at forny Real Madrid
30-06-2011: Mourinho vil også styre lægestaben

Så snakker du om brobygning. Undskyld mig, men er det ikke også det, som det meste af snakken går på. Det jeg har pointeret 60 gange. At man netop skal blive bedre til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet. Det er klubben og Mourinho vel sagtens også godt klar over. Her refererer jeg igen til ovenstående overskrifter.

Jeg siger det igen. Dette er en længerevarende proces. Ikke noget der sker med et trylleslag henover natten. Der skal være en klar handlingsplan for, hvordan man er med til at skabe bedre vilkår for egne unge. Om ikke for talenterne i dag, så for dem i morgen, som du selv påpeger.

Her må man fortsat kigge på forudsætningerne - og der er det bedste lige nu og her, at nogle af de bedre bliver solgt med tilbagekøbsklausul eller udlejet, så de kan komme ud og få noget hår på brystet og førsteholdserfaring på højeste niveau. Noget som også har været guld værd for nogle spillere. Det skal man heller ikke tage fejl af. Her henviser jeg bl.a. især til spillere som Arbeloa, Granero og Callejón.

Alternativet er, at man lader dem pendle mellem førsteholdet og Castilla, men vil man gøre det, så skal der være en klar plan for hvordan og hvorledes - og så skal man udelukkende gøre det med en eller to spillere, som man føler er modne nok og klar. Ikke blot til at træde ind når det gælder, men også til at skulle omstille sig fra det ypperste, til i ny og næ også fortsat at skulle indfinde sig med, at spille på græsmarker uden tilskuere i den tredje bedste række. Det kræver også et vis format. Talentet alene rækker ikke. Det mentale skal nu en gang i høj grad også være på plads.

Her må man dog så også kigge på det niveau, som Castilla spiller på den dag i dag, hvor det er en hæmsko, at de ikke spiller i Liga Adelante.

Så handler det selvfølgelig også om, at spillerne passer ind i den filosofi som man har, og den måde som man nu en gang gerne vil spille på. Her henviser jeg igen til indførelse af en rød tråd fra førsteholdet og ned igennem ungdomsrækkerne.

Det vil ikke blot gavne ungdomsarbejdet, men også indkøbspolitikken - og så vil det også definere valget af træner. Så henter man spillere ud fra foruddefinerede positionelle profiler, enten udefra eller op fra ungdomsrækkerne - og så tager man en ny træner ind, ligeledes ud fra en foruddefineret profil.

<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #616 af Hugol
Besvaret af Hugol på emne Real talentløse...?
Peter1904
Vi er nær hinanden da mine holdninger netop er kommet af noget du tidligere har skrevet, og har genfortalt lidt i det foregående indlæg. Og jeg kan ikke formulerer det bedre end du kan i dit indlæg, men det er hovedsageligt disse tanker jeg har haft omkring Canteranos i 1 holds truppen.

Jeg er sikker på at det også bliver fremtidens Real Madrid, på den måde du har stillet det op, men jeg ville bare gerne have det sker lidt hurtigere da jeg mener at materialet er godt nok i vores talent afdeling allerede nu.

15 år 1 måned siden #617 af DarioGomez
Besvaret af DarioGomez på emne Real talentløse...?
Jeg er bestemt enig med både Peter og sågar Jabac (!!!!) - i udgangspunktet i hvert fald.

Problemet er bare, at tiden ikke er til romantiske forestillinger om talent-gennembrund, unge kometer og stortopslåede stjerneskud. Real Madrid savner titler, alvorligt endda. En pokaltitel ændrer intet.

Derfor handler det sand for dyden om, at Mourinho får fundet det hold, som han mener kan genrejse den tillid og respekt som Real Madrid har mistet så meget af de sidste mange år. I den ligning har han så vurderet, at der ikke er plads til at give spilletid til unge spillere.

Det må man så acceptere. Jeg er personligt sikker på, at Real Madrid, hvis titlerne returnerer til hovedstaden, også vil være tilbøjelig til at give noget indflydelse og spilletid til de unge løver, men ikke som det ser ud nu. Her vægter andre ting en hel del højere, desværre kan man sige.

Læg så dertil, hvilket er ganske centralt, at Real Madrid spiller i tredje bedste række. En række, der findes fire af i det spanske. Barcelona B spiller så vidt jeg husker i La Segunda. Der er en enorm forskel på den daglige udfordring og parring som de unge bliver mødt af, og sandt at sige vil det være enormt vanskeligt at tage springet fra Castillas nuværende position til toppen af La Liga.

Man balancerer derfor på en skarpslebet knivsæg.

For vil man højere op i rækkerne og dermed tiltrække større talenter, så kræver det, at man har noget sportsligt at tilbyde. Det sportslige er pt ikke spilletid i La Liga, men den tredje bedste række og en måske kommende udsigt til at spille i La Segunda.

Samtidig kan det ikke nytte noget, at man lader Sarabia, Morata og så videre rejse, for de er netop navnene, der kan være med til at sikre oprykning. Omvendt forstår man godt udlængslen og drømmen om fast spilletid på højere niveau, og det er da ikke så underligt, at man takker ja til skifte til Getafe, Deportivo og så videre, hvis buddet ligger der.

Men kommer titlerne og selvtilliden tilbage til Madrid, så tror jeg også på, at vi finder plads til den næste Guti, Raúl og Casillas i fremtiden.

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...

• Peter 1904
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #618 af Peter 1904
@ JJ

Det er jo ligegyldigt for holdet, at Fl. Pérez har brug for titler, når holdet fungerer og dets udsigter er i orden. Du blander tingene sammen, og mister derved fokus.

Man skal netop ikke tage lette genveje for at vinde titler, når man er på rette vej. Naturligvis vinder man ikke titler i disse år, men man skal se udover dette, når man vurderer holdet. Pointene og resultaterne stemmer jo, men Barca er blot ekstremt stærke og bedre end alle andre. Og man vinder i øvrigt ikke titler på spiller 21 til 25. Og så bruger jeg ikke en milliardinvestering i holdet som katalysator for, hvad jeg forventer, da det jo blot forrykker fokus yderligere.

Du begår alle de klassiske fejl, som er, at skæve udover, hvordan selve holdet befinder sig. Det nuværende hold har det godt, og er i udvikling, og det er det eneste, der skal iagttages.

Man skal netop ikke vurdere canterano´erne overfor etablerede spillere, men sørge for, at truppen indtil spiller 20 er stærke og kompatible nok, hvormed de unge spillere kan lempes ind i nødvendigt omfang.

Der er et hav af kampe, hvor det ikke brænder på, hvorfor man sagtens kan tilrettelægge sæsonen sådan, at de bedste spillere er til rådighed i de største kampe.

Dine kommentarer om ”omkædningsrummet” og den manglende ro og tryghed i klubben strider imod sig selv, da den iflg. dig trygge stemning skabt af Mourinho jo naturligvis overtrumfer alskens truppen eksterne hændelser. Alternativt er Mourinho ikke sin opgave voksen, da Mourinho jo er manden bag alle dine overskrifter.

Det er netop en konkret plan, at man indlemmer 3 – 4 canteranos i a-truppen. Udlejninger eller salg med tilbagekøbsklausuler er udmærket i enkelte tilfælde, men det er nu et skråplan, da man lader andre udvikle sine spillere og netop springer et vigtigt led over i ungdommens indpasning til a-holdet. Afstanden til a-holdet bliver enorm, når man minimum skal omkring Getafe for at komme i betragtning.

En rød tråd får man givetvis aldrig i Real Madrid, hvilket heller ikke er nødvendigt, da a-holdet ikke har en fastlagt spillestil. Hvis man vil lave et Ajax-koncept, skal man dog se at komme af med Mourinho, da han ikke er manden til at udvikle et sådan koncept. For det første har han ikke spillestilen, for det andet tænker han for meget på sig selv, for det tredje tænker han for kortsigtet, for det fjerde er det jo tydeligt, at Mourinho netop ikke arbejder på en rød tråd – hans behandling af talenterne som bevis.

Naturligvis er Castillas placering i 3. række et problem, men netop nærheden til a-holdet vil jo løfte de enkelte spillere og også skabe grobund for, at spillerne på Castilla har højere niveau. Det burde ikke være noget problem for en klub som Real Madrid at få Castilla op i næstbedste række, men at det ikke er tilfældet er direkte indikator for, at man netop ”dyrker” afstanden mellem de 2 hold. Og det er ikke en langsigtet plan at få Castilla en række højere op – det er blot en beslutning. Hvis Mourinho havde fokuseret på vigtigheden af en Castilla-oprykning, havde han allerede sidste sæson indstrueret klubben i denne vigtighed. Hvorfor udleje f.eks. Sarabia, når netop Sarabia er en af de spillere, der skal spille Castilla en række op ?

I princippet er jeg lidt skuffet over, at Mourinho efter sin første sæson, som naturligvis bl.a. skal bruges til at finde ud af, hvilke spillere der kan stoles på, nu henter spillere i øst og vest for blot at komme op på 25 fichas, når Mourinho nu burde have sit grundlag i orden for at skære til og skabe sin egentlige gruppe., hvilket jo som afledt konsekvens hjælper Castilla-spillerne

• Peter 1904
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #619 af Peter 1904
@ DarioGomez

Naturligvis har Real Madrid brug for titler og savner at vinde, men man skal kigge på, hvorledes behovet for titler hæmmer selve holdet.

Og det mener jeg på ingen måde, at de manglende titler gør, da holdet jo fungerer, er i begyndelsen af sin levetid og ikke har spillet sig ud eller er færdigt. Man udfordrer jo Barca det bedste man har lært, men af man må strække gevær er jo ikke mentalt, men blot på kvalitet og spilkoncept.

Man kan ikke blot sige, at fordi man ikke har vundet noget vigtigt længe, savner man titler. Det er jo et nyt hold, som bestemt må kunne overbevise sig selv om, at alting nok skal komme.

Det er det vigtige, og det modsatte af, at man ser sig selv som tabere.

• jj_madridista
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #620 af jj_madridista
#618: Peter 1904

Selvfølgelig er det ikke ligegyldigt. Hverken for institutionen eller holdet som helhed. Det er en målsætning som man arbejder ud fra. Det skal man gøre som en helhed med fælles mål. Det kan være afgørende for, hvordan man i fremtiden kommer til at definere retningen for dette hold.

Pérez og Mourinho er nu engang ved at bygge noget op nu, hvor kriteriet på kort sigt er titler og store triumfer. Det er også væsentligt, for leverer man ikke dette, så er det altså ikke sikkert, at Pérez og Mourinho sidder længere end som så - og så kan det man nu forsøger at bygge op, blive pillet ned på ingen tid, hvorfor man så igen skal til at starte forfra. Ro, stabilitet og kontinuitet er nøgleordene her.

Jeg nævner ikke noget om, at holdet som sådan ikke er i en god forfatning med gode udsigter. Det er indiskutabelt, at det forholder sig sådan. Man har en ung og slagkraftig trup med masser af kvalitetsspillere. Den trup i Europa, hvis ikke i verden, som indeholder mest talent. Jeg har aldrig sagt andet. Man har også masser af spillere for fremtiden. Det gælder isoleret set for førsteholdet, hvor man også tænker både kortsigtet og langsigtet, især understreget ved de mange unge spillere og også de tiltag, som man nu har sat i værks.

Selvfølgelig skal man til en vis grad også vurdere dem overfor etablerede spillere. Når man står og det hele brænder på, så skal man vælge hvem man vil sætte sin lid til. Er det så Altintop eller Callejón, som har niveauet og erfaringen, eller f.eks. Sarabia, som man beder tage overtrækstrøjen af, for at gå ind og sætte sit aftryk. Her må jeg gentage mig selv: I den forstand handler det i høj grad også om held. Man skal ikke sætte sin lid til heldet. Det er der ikke råd til nu.

Det er muligt, at vi så snakker om en situation som er mindre tænkelig. Man skal stadigvæk være forberedt på det hele. Selv ned til mindste detajle. Man skal også være forberedt på det, selvom det måske ikke lige brænder på i hovedparten af kampene.

&quot;Det er netop en konkret plan, at man indlemmer 3 – 4 canteranos i a-truppen.&quot;

Det kunne du og andre sikkert godt tænke sig at det var. Det forholder sig dog sådan, at det ikke har været tilfældet i lang tid. I stedet giver man i ny og næ indtil flere spillere chancen for at træne med på førsteholdet - og i ny og næ også disse spillere chancen for at få de sidste tre minutter af en kamp. Dermed ikke sagt, at det er skidt. Det er dog IKKE et tegn på en konkret plan, tværtimod.

Skal man lade dem pendle mellem førsteholdet og Castilla, så skal der være en klar plan for hvordan og hvorledes - og så skal man udelukkende gøre det med en eller to spillere, som man føler er modne nok og klar.

&quot;Udlejninger eller salg med tilbagekøbsklausuler er udmærket i enkelte tilfælde, men det er nu et skråplan, da man lader andre udvikle sine spillere og netop springer et vigtigt led over i ungdommens indpasning til a-holdet. Afstanden til a-holdet bliver enorm, når man minimum skal omkring Getafe for at komme i betragtning.&quot;

Man springer ikke et vigtigt led over, så længe der ikke er en egentlig rød tråd i det arbejde man foretager sig, hvorfor det derfor er lige så godt, hvis ikke bedre, at sælge spillerne med tilbagekøbsklausul eller udleje dem.

Det er netop noget af det jeg hele tiden har pointeret: 1) At man etablerer en rød tråd fra førsteholdet og ned igennem ungdomsrækkerne. 2) At man bliver bedre til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet. 3) At man med en rød tråd sørger for, at man fremover henter spillere ud fra foruddefinerede positionelle profiler, enten udefra eller op fra ungdomsrækkerne.

Bygges det op således, så kan du pludselig begynde at snakke om, at man springer et vigtigt led over i ungdommens indpasning til A-holdet, men det er ikke tilfældet sådan som tingene forholder sig nu, hvorfor man selvfølgelig også forsøger at ændre tingene til det bedre, så man i mindre grad også fremover undgår den løsning der hedder, at man sælger de unge videre med tilbagekøbsklausuler eller udlejer dem.

&quot;Det burde ikke være noget problem for en klub som Real Madrid at få Castilla op i næstbedste række [...]&quot;

Det er meget muligt det ikke burde være sådan, men det har nu en gang vist sig at være problematisk. Endnu et tegn på, at man har svigtet og at den uro der længe har været i institutionen ikke har gavnet på nogen som helst måde.

Faktum er altså, at dette er og har været et problem - og at man i nyere tid, ganske enkelt ikke er og har været gode nok, til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet.

Det sidste du siger kan jeg på ingen måde følge dig i. Han har nu et klart billede af, hvordan truppen skal formes. Gud ved, at han allerede havde det sidste sæson. Det bliver i langt højere grad tilpasset den måde, som han ønsker holdet skal spille på.

Det er også det man er godt i gang med. Man henter jo ikke blot spillere i øst og vest for at fylde på. Det er jo nonsens. Man henter netop spillere ud fra foruddefinerede positionelle profiler, selvfølgelig også alt efter kvaliteten hos disse spillere. Han er jo lige netop i gang med at skære til og skabe en egentlig gruppe. At han så ikke blot ønsker 20 spillere er fuldt forståeligt for mig.

Sidste sommer købte man jo for en gangs skyld heller ikke bare for at købe, hvis man vel at mærke ser bort fra Canales og Pedro León, som i øvrigt også var de eneste to, som ikke kom på opfordring fra Mourinho.

• Peter 1904
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #621 af Peter 1904
Når holdet ikke er handicappet mentalt af manglende titler, giver det ingen mening for holdets præstationer og resultater at forlange titler. På sigt kan det være, at et projekt handicappes af manglende titler, men da man selvfølgelig altid planlægger efter at være bedst muligt rustet, skal man jo netop ikke planlægge efter at vinde titler.

Man skal kunne skille tingene ad. Holdet lider ikke under manglende titler, hvorfor man ikke skal bruge argumentet i planlægningen af holdet.

Omvendt er argumentet om manglende titler slet ikke relevant for debatten, da du kun bruger argumentet som en trussel om, at følger man ikke din metode, er udeblevne titler resultatet. Spiller 21 til 25 sikrer ingen titler. Det gør Sarabia, Morata og Jése heller ikke, hvorfor man ikke skal bruge behovet for titler som argument for nogen af modellerne.

Din brug af argumenter, hvem det er bedst at sætte ind i tilspidsede situationer, er lidt det samme. Du ønsker sammenligningen, da etablerede spillere som udgangspunkt vil kunne tilbyde holdet mere i den teoretiske og absolutte situation, hvormed du umiddelbart støtter dit eget argument, men du overser blot, at der er grænser for, hvor mange ressourcer og fravalg man fornuftigvis skal tage for at have spillere langt væk fra kampform til rådighed. I det hele taget skal man ikke planlægge efter en teoretisk situation, men sørge for at bygge den stærkest mulige enhed. At have spillere som Altintop, Garay og Gago til rådighed skaber på ingen måde en stærkere enhed, men de spærrer for den undergrund, som La Fabrica-spillere udgør.

Din genfortælling om, hvordan man gør tingene i dag, er urelevant, da debatten drejer sig om, hvordan man burde gøre ( det samme gør sig gældende for din genfortælling om Castillas placering i ligasystemet ). Og selvfølgelig kan Real MAdrid afsætte ressourcer til at Castilla rykker en række op. Hvis man for alvor ville, kunne man blot undlade at skille sig af med holdets profiler i blot en enkelt sæson, eller hente et par spillere, der vil kunne hjælpe holdet en række op. Det vil kræve ganske få økonomiske midler i forh. til helheden, og vil kun tage en enkelt sæson, hvorefter man kan høste frugterne af placeringen en række højere. Lige nu planlægger Barca iøvrigt modellen med Kiko fra Hercúles, mens katalanerne også har haft stor succes med Jonathan Soriano - og iøvrigt også påtænkte modellen med José Angel.

Argumentet om en rød tråd er selvmodsigende, når kritikken af ungdomsarbejdet netop går på, at canterano´erne ikke tildeles relevante opgaver, hvormed du med dit ønske om udelukkende etablerede spillere i a-truppen netop selv kapper den røde tråd. I øvrigt er jeg sikker på, at man i klubben gør et fortræffeligt arbejde med de unge spillere, men når samlingspunktet mangler; indlemmelsen af unge spillere i a-truppen, er det jo netop det spørgsmål man skal forholde sig til.

Det er at skyde gråspurve med kanoner, når man fremhæver en langsigtet strategi som midlet, når man reelt kun mangler viljen til det sidste skridt. Man behøver ikke en langsigtet plan og en Ajax-model ned igennem rækkerne for at undlade f.eks. Altintop, Garay, Callejón og P. León til fordel for Morata o.a.

Debatten om Mourinhos plan for næste sæson er en helt anden, som jeg næsten ikke gider komme ind på, men helt kort fortalt er der reelt ingen af de indtil nu realiserede ændringer som jeg ser nogen videre værdi eller specifikt formål med. Det er bredde for breddens skyld, og til næste sæson ryger de fleste af de nye spillere på porten igen.

• jj_madridista
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #622 af jj_madridista
#621: Peter 1904

Det er logik for enhver, at et pres der i forvejen er enormt, bliver endnu større i en klub som Real Madrid, når man reelt set ikke har vundet noget i tre sæsoner. På et eller andet plan, så sætter det sine spor hele vejen rundt, lige fra præsidenten, træneren og spillerne til staben og de unge i La Fábrica. På et eller andet plan vil det også spille en rolle i denne sammenhæng, men du er selvfølgelig i din fulde ret til at mene det modsatte.

Det påvirker nu en også gang de kortsigtede planer. Derfor er jeg bestemt heller ikke enig med dig. Jeg formoder så sandelig også, at målsætningen ikke blot er at spille med om alle titler, men også at vinde mindst en større titel. Hvis de ikke forlanger det ypperste af dem selv, så er der godt nok også noget galt. Jeg forstår simpelthen ikke din holdning på det punkt. En holdning der i den forstand nærmest er fuldstændig blottet for ambitioner.

Projektet og dermed hele enhenden, deriblandt selvsagt også holdet, vil komme til at lide et hårdt slag, hvis man går ud af endnu en sæson, uden at have vundet en større titel. Derfor mener jeg i høj grad også, at det skal spille ind i planlægningen af holdet. Det er relevant for mig i den forstand, så at sige at det ikke er relevant passer jo ikke. Det er det måske ikke for dig, men det er det for mig.

At det ikke er relevant for dig er en anden ting. Det udelukker ikke det ene med det andet. Jeg har endvidere ikke på noget tidspunkt nævnt eller antydet, at det jeg fremlægger er en trussel om, at udeblevne titler bliver resultatet, hvis man ikke følger den måde jeg sætter det op på. Hvis du mener det, så har du ikke forstået en høstblomst af hvad jeg egentlig har skrevet.

Jeg overser ikke, &quot;at der er grænser for, hvor mange ressourcer og fravalg man fornuftigvis skal tage for at have spillere langt væk fra kampform til rådighed&quot;. Selvfølgelig spiller det ind, men det er en del af det. Så er det op til Mourinho og staben, at holde disse spillere friske og klar. Endvidere også op til spillerne selv, hele tiden at holde sig selv klar og stå til rådighed når det gælder. Det gælder også for de unge. Her det også essentielt, at Mourinho er så dygtig til at få selv de yderste spillere i truppen til at føle sig som en del af enheden.

En måde at sørge for at bygge den stærkest mulige enhed, er netop også at planlægge ud til mindste detajle, selv situationer som måske heller ikke ofte vil forekomme. Selvfølgelig gør disse spillere også enheden stærkere sin måde. Der er vel sagtens også en grund til, at man i første omgang henter disse spillere. Det siger vel i og for sig også sig selv. At du endvidere underkender betydningen af erfaring på dette niveau er mig også en gåde.

I hvilken forstand er det lige præcis selvmodsigende? Du forstår jo åbenbart ikke halvdelen af, hvad jeg egentlig skriver. Faktum er, at tingene nu og her forholder sig således, at man i nyere tid ikke har eller har haft en egentlig rød tråd fra førsteholdet og ned igennem ungdomsrækkerne. Endvidere er faktum også, at man i nyere tid, ikke er og har været gode nok til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet. Det er disse problemstillinger jeg kigger på og argumenterer ud fra. I den forstand handler det også stadig både om at kigge kortsigtet og langsigtet.

&quot;[...] men når samlingspunktet mangler; indlemmelsen af unge spillere i a-truppen, er det jo netop det spørgsmål man skal forholde sig til.&quot;

Nu slår jeg det fast for sidste gang med syvtommersøm, så det forhåbenligt siver ind, en gang for alle:
I nyere tid er og har man ikke været gode nok, til at føre spillerne op igennem ungdomsrækkerne og op på førsteholdet.

Det er den problemstilling og det &quot;spørgsmål&quot;, som jeg hele tiden har forholdt mig til, både kortsigtet og langsigtet og i forhold til en masse andre faktorer, som efter min mening også spiller ind. Er det virkelig så svært at forstå.

Hvis du vil blive ved med at modargumentere mig for blot at gøre en sport ud af det, kan du så for guds skyld ikke også bare modargumentere netop denne fremlægning af tingene, som er det helt essentielle og nøglepunktet i denne debat, selv efter din egen mening. Eller er du rent faktisk enig i dette, men blot uenig i de løsningsmodeller jeg ser som værende brugbare i forhold til dette? I så fald kunne du vel sagtens godt have sparet halvdelen af dine svar til mig væk.

Du kunne i princippet bare have nøjes med at skrive dette: &quot;Det er at skyde gråspurve med kanoner, når man fremhæver en langsigtet strategi som midlet, når man reelt kun mangler viljen til det sidste skridt. Man behøver ikke en langsigtet plan og en Ajax-model ned igennem rækkerne for at undlade f.eks. Altintop, Garay, Callejón og P. León til fordel for Morata o.a.&quot;

Det er i det mindste til at forstå. Det er vi dpg for så vidt åbenlyst uenige om. Dermed ikke sagt, at hverken min eller din holdning nødvendigvis er den rette. For mig at se er det soleklart, at løsningsmodellen er her: madridista.dk/main/?kat=5&vis=1&id=14881. Det er så min mening - og den har jeg givet til kende.

Kort sagt: Jeg forholder mig lige akkurat til det spørgsmål, som du netop lige har skrevet, at man bør forholde sig til. At jeg så anskuer det på en anden måde end du gør, ikke mindst i forhold til mulige løsninger på det hele, er en ting. Så kan vi for så vidt være enige om at være uenige, for der er for så vidt ikke noget der udelukker det ene med andet, eller noget der er mere rigtigt et det andet.

• Peter 1904
  • Gæst
  • Gæst
15 år 1 måned siden #623 af Peter 1904
Jeg skriver det lige kort igen; hvis det ikke påvirker selve holdet mentalt, at man ikke har vundet titler i flere år, hæmmer det heller ikke holdet. Altså skal man heller ikke planlægge efter, at holdet er hæmmet på den front.

Når man planlægger holdet, skal man udelukkende tage temperaturen på truppen. Hvis en påvirkning ikke hæmmer truppen, er det ikke nødvendigt at tage højde for påvirkningen.

Alt det andet er udenomssnak uden hold i den virkelighed, som holdet spiller fra. Det kan godt være, at Florentino Pérez er presset af, at hans projekt i Real Madrid indtil nu er en fiasko, men endnu har der ikke været tegn på, at modgiften er spiller 21 til 25. Der findes andre virkemidler end at fylde truppen til bristepunktet med spillere, hvis bidrag og kvalitet alligevel er begrænset.

Hvad f.eks. med den rigtige spiller til at dække ind for X. Alonsos mangler bagude på midtbanen ?

Hvis det endeligt var, at holdet var negativt påvirket af manglende titler, er det i øvrigt ikke Sahin, Callejón, Altintop, Varane eller Neymar man skal tilknytte, men folk der gør op med påvirkningen. I 2006 havde man et problem med manglende titler og et taberhold, men så skaffede man f.eks. Cannavaro og Emerson. I dag skulle man skaffe tilsvarende kapaciteter og garanter for vindermentalitet og erfaring, hvis man ville påvirke en negativ påvirkning fra manglende titler, men i stedet har man hentet spillere, der på ingen måde trodser en eventuel negativ påvirkning fra manglende titler.

Sahin & Co. er blot på nuværende tidspunkt mere etablerede og bedre spillere end La Fabrica-talenterne, men de bliver skubbet ind i truppen på steder, hvor de reelt ikke gør nogen videre forskel.

Argumentet om manglende titlers negative påvirkning er altså ikke eksisterende, da man netop ikke prøver at modvirke det. At man blot iværksætter at fylde truppen op til bristepunktet med usignifikante spillere på højeste niveau, er blot den sædvanlige handlemåde i Real Madrid.

M.h.t. ungdomssnakken tilføjer du ikke noget nyt, hvorfor jeg lader emnet ligge i dette svar.

P.S. : At du skriver noget flere gange, gør det ikke nødvendigvis mere rigtigt. Snarere tværtimod, for når du giver folk flere chancer for at læse dit budskab, kan du være mere sikker på, at de har forstået, hvad du mener, men når de så stadig er uenige, kan du blot være endnu mere sikker på uenigheden.

15 år 1 måned siden #624 af nono
Besvaret af nono på emne Real talentløse...?
Jeg forstår altså ikke dit argument omkring titler, eller mangel på samme.

Det der med størst sandsynlighed kommer til at ske, hvis Real Madrid i næste sæson skulle gå hen og vinde Ligaen eller Champions League er, at der ikke ændres på det mindste. &quot;Don't change a winning team&quot;.

Hvem husker ikke spillernes halvpinagtige forsøg på at influere mændene på de bonede gulve efter Liga-sejren 2007–08? Der skulle holdes fast på stammen og en vis M. Diarra skulle under ingen omstændigheder sælges.

Leveret af Kunena Forum