Ballon d'Or 2014
James mål var/er ganske glimrende, men objektivt set, så tåler det absolut ingen sammenligning med Kasamis mål; det var/er magisk, og måske schweizerens højdepunkt i sin karriere. Det er boldkontrol, balance og eminent sparketeknik forenet i et historisk øjeblik - det ER årets mål!
Jeg kan egentlig også godt li' Zlatans mål. Det er fandeme overlegent på det her niveau :-)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
-
DarioGomez skrev:
Storken skrev:
AvatarEyes skrev: Husk at stemme på James til FIFA Puskas Award!
www.fifa.com/ballon-dor/puskas-award/index.html#candidates
I mine øjne er størstedelen af målene ikke andet end lykketræf. Det er flotte detaljer og veludført, men jeg sidder alligevel tilbage med en tom fornemmelse. Jeg vil til enhver tid foretrække et gennemspillet angreb eller en fantastisk dribletur over en vanvittig afslutning.
I mine øjne er dette årets mål:
Ah et mål i en træningskamp - come on! Jeg har da også en gang scoret et saksesparksmål i en Drenge mesterrække-kamp, der var klasser over Diego Costas, men det tæller sgu nok heller ikke rigtigt.
Desuden stemmer jeg på Kasami, det er så vanvittig boldkontrol, han leverer der. (Præmissen om at stemme på en spiller, bare fordi han er fra Madrid, er for mig decideret latterlig og understreger blot grunden til, at de her ting aldrig burde komme ud til afstemning blandt pøblen!)
Fair nok hvis du føler dig moralsk forpligtet til at være objektiv og får det godt indeni af at stemme neutralt (og lige minde folk om hvor neutral du er ;)). Men når det nu ER til afstemning blandt pøblen gælder det jo bare om at promovere sine spillere. Det er efterhånden altid stjernespillere med masser af followers på sociale medier der vinder. 99 ud af 100 mennesker på dette forum havde jo også stemt på Ronaldo til de sidste 5 Ballon d'Or afstemninger hvis de havde chancen, kan du sige dig fri fra det?
Kasami
James
Zlatan
- DarioGomez
-
- Eduardo
-
DarioGomez skrev:
Storken skrev:
AvatarEyes skrev: Husk at stemme på James til FIFA Puskas Award!
www.fifa.com/ballon-dor/puskas-award/index.html#candidates
I mine øjne er størstedelen af målene ikke andet end lykketræf. Det er flotte detaljer og veludført, men jeg sidder alligevel tilbage med en tom fornemmelse. Jeg vil til enhver tid foretrække et gennemspillet angreb eller en fantastisk dribletur over en vanvittig afslutning.
I mine øjne er dette årets mål:
Ah et mål i en træningskamp - come on! Jeg har da også en gang scoret et saksesparksmål i en Drenge mesterrække-kamp, der var klasser over Diego Costas, men det tæller sgu nok heller ikke rigtigt.
Desuden stemmer jeg på Kasami, det er så vanvittig boldkontrol, han leverer der. (Præmissen om at stemme på en spiller, bare fordi han er fra Madrid, er for mig decideret latterlig og understreger blot grunden til, at de her ting aldrig burde komme ud til afstemning blandt pøblen!)
Fair nok hvis du føler dig moralsk forpligtet til at være objektiv og får det godt indeni af at stemme neutralt (og lige minde folk om hvor neutral du er ;)). Men når det nu ER til afstemning blandt pøblen gælder det jo bare om at promovere sine spillere. Det er efterhånden altid stjernespillere med masser af followers på sociale medier der vinder. 99 ud af 100 mennesker på dette forum havde jo også stemt på Ronaldo til de sidste 5 Ballon d'Or afstemninger hvis de havde chancen, kan du sige dig fri fra det?
Hvorfor?
Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
- DarioGomez
-
- Eduardo
-
Sneijder fortjente den fx med afstand i 2010; Messi har så absolut også fortjent den, så forsimplet kan tingene altså ikke stilles op.
I hvert fald ikke for mig ...
Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
- FranciscoISCO
-
- Platin bruger
-
Jeg er egentlig fuldstændig på linje med Storken; det gennemspillede angreb får min kæbe til at falde mindst lige så langt ned, som langskuddet gør det. Langskuddet er dog - eller de vanvittige stunts Zlatan formår - ikke i min bog altid et udtryk for held, der er nemlig en grund til at Zlatan er nomineret for andet år i træk, samt at Neymar allerede har været nomineret tre gange. Men jeg har altså altid foretrukket det gennemspillede angreb. I Fifa vil jeg også altid hellere spille angrebet helt ud, fremfor at tage chancen udefra, estetisk falder det simpelthen mere i min smag. Jeg kunne godt have savnet Wilsheres mål mod Norwich (tror jeg det var) i den her nominering, og jeg tror sågar også det ville have været det jeg havde stemt på. Dog mangler man måske en lidt tydligere definition på denne pris, for et eller andet sted ville det også virke underligt, hvis Wilshere alene skulle op og modtage en pris for et virkelig flot hold-mål? Er puskas prisen i virkeligheden en individuel pris, såvel som Ballon d'Or er det?
Af de som er blevet nomineret, står den helt klart for mig mellem Zlatan og James. Af en eller anden grund kom jeg til at stemme på James, men hold nu op hvor er Zlatan bare skør! Den mand burde snart få en bøde for blær!
Altid Real Madrid.
Er det scoret i en træningskamp hvor presset er en del mindre, eller en cup-kamp mod et knap så velspillende hold? Eller er det scoret mod en verdensklassemodstander i en stor turnering hvor det mentale og fysiske pres er på max?
Jeg har selv scoret nogle ret vilde mål i nogle serie-kampe. Men jeg skal være ærlig at sige, at jeg nok ikke ville kunne have scoret de samme mål til et VM...
- FranciscoISCO
-
- Platin bruger
-
M_linding skrev: En af de vigtigste faktorer, for mig at se, er hvilken kontekst målet er scoret i.
Er det scoret i en træningskamp hvor presset er en del mindre, eller en cup-kamp mod et knap så velspillende hold? Eller er det scoret mod en verdensklassemodstander i en stor turnering hvor det mentale og fysiske pres er på max?
Jeg har selv scoret nogle ret vilde mål i nogle serie-kampe. Men jeg skal være ærlig at sige, at jeg nok ikke ville kunne have scoret de samme mål til et VM...
Jeg kan sagtens følge dig. Men er det ikke lidt den samme argumentation der for år tilbage betød, at en VM-vinder med alt selvfølgelighed skulle overrækkes Ballon d'Or?
Hvor meget skal man lægge i disse priser? Der er en vis mental styrke i at score et betydnings fuldt mål i en betydnings fuld turneringen, men skulle der så ikke snare laves en pris for den stærkeste psyke? ;) Jeg kigger udelukkende på estetik og teknik. I Ballon d'Or er der flere faktorer der spiller ind, men der kigger jeg også først og fremmest på individuelle kvaliteter; for mig var der meget tæt løb mellem Zlatan og Ronaldo sidste år.
I det hele taget lader det til, at man ligesom mangler nogle retningslinjer ift. de her priser, der er så mange der har deres helt egne kriterier. Men på den anden side så er det måske heller ikke ligefrem nogen hemmelighed, at det handler om smagsager? Som sagt har jeg bare svært ved at finde ud af om Puskas-prisen udelukkende er en individuel-pris, eller om mål som fx Wilsheres (eller det vores eget hold lavede i CL-gruppespillet mod Ajax 2011) rent faktisk har været igennem overvejelses processen, blandt dem som står for nomineringerne. Forvirringen er lidt den samme med Ballon d'Or; prisen bliver udleveret til ét individ men bliver, af mange, stadig tolket som en slags hold-pris. I forlængelse heraf er der jo visse 'eksperter' som har en tysker som deres favorit i år, det er som om det er lidt underordnet hvilken, bare en tysker får den...
Altid Real Madrid.
FranciscoISCO skrev:
M_linding skrev: En af de vigtigste faktorer, for mig at se, er hvilken kontekst målet er scoret i.
Jeg kan sagtens følge dig. Men er det ikke lidt den samme argumentation der for år tilbage betød, at en VM-vinder med alt selvfølgelighed skulle overrækkes Ballon d'Or?
Hvor meget skal man lægge i disse priser? Der er en vis mental styrke i at score et betydnings fuldt mål i en betydnings fuld turneringen, men skulle der så ikke snare laves en pris for den stærkeste psyke? ;) Jeg kigger udelukkende på estetik og teknik. I Ballon d'Or er der flere faktorer der spiller ind, men der kigger jeg også først og fremmest på individuelle kvaliteter; for mig var der meget tæt løb mellem Zlatan og Ronaldo sidste år.
I det hele taget lader det til, at man ligesom mangler nogle retningslinjer ift. de her priser, der er så mange der har deres helt egne kriterier. Men på den anden side så er det måske heller ikke ligefrem nogen hemmelighed, at det handler om smagsager? Som sagt har jeg bare svært ved at finde ud af om Puskas-prisen udelukkende er en individuel-pris, eller om mål som fx Wilsheres (eller det vores eget hold lavede i CL-gruppespillet mod Ajax 2011) rent faktisk har været igennem overvejelses processen, blandt dem som står for nomineringerne. Forvirringen er lidt den samme med Ballon d'Or; prisen bliver udleveret til ét individ men bliver, af mange, stadig tolket som en slags hold-pris. I forlængelse heraf er der jo visse 'eksperter' som har en tysker som deres favorit i år, det er som om det er lidt underordnet hvilken, bare en tysker får den...
Ballon d'Or handler om et helhedsindtryk af den største præstation i gennem det pågældende år. Kollektive titler tæller med da de siger noget om: 1: Hvilket niveau har spilleren konkurreret på? (Spillede han med i de store ligaer og CL) 2: Hjalp spilleren holdet til at vinde titler? Eller fik holdet til at præstere mærkbart over forventningerne (det er jo det det hele handler om - man er ikke en god fodboldspiller, hvis man ikke gør holdet bedre).
Jeg synes mange gør det sværere end det er, og tænker i FIFA-stats og jeg ved ikke hvad, for at argumentere for en bestemt spiller. Man skal bare se fodboldkampe. Det er lige meget hvem der i teorien/fantasien er bedst, når alle rammer topniveauet. Det handler om at vise det på banen, og ikke i 4 år gamle youtube-klip.
Det er det samme med Puskas-prisen: Hvilket mål var den største præstation? Jeg har ikke set alle målene, men umiddelbart må James ligge lunt i svinget. Det er en fantastisk præstation at score sådan et mål, i så stor en kamp. Og selvfølgelig tæller psyken da med - det er det vigtigste redskab overhovedet i elitesport...
Men man kunne da sagtens justere lidt på reglerne, sådan så 2-3 holdkamerater kan dele prisen. Det mål Wilshere scorede i 2013(?) kan han f.eks. ikke rigtigt tage hele æren for...;)
FranciscoISCO skrev:
Hvor meget skal man lægge i disse priser? Der er en vis mental styrke i at score et betydnings fuldt mål i en betydnings fuld turneringen, men skulle der så ikke snare laves en pris for den stærkeste psyke? ;) Jeg kigger udelukkende på estetik og teknik.
Nu er det jo ikke fordi, at man kun skal have en stærkere psyke for at lave et supermål i PL end i den danske serie4. Man skal kunne alt det man kan på et niveau der er ca. 50 gange så højt. Måske 100. Derfor er jeg også helt enig med alle de brugere der skriver, at årets mål bærer meget præg af kontekst. Hvis man udelukkende kigger på æstetik og teknik, så er Stephanie Roches mål jo helt deroppe af. Det er jo helt vanvittigt lavet - tænk hvis det var lavet i en VM 1/8-finale? Men nej, det er lavet i en kamp mellem Peamount United og Wexford Youths i en kamp der ikke blev TV-transmitteret. Selvfølgelig har det mål ingenting at gøre blandt kandidaterne til årets bedste mål.
FranciscoISCO skrev: I det hele taget lader det til, at man ligesom mangler nogle retningslinjer ift. de her priser, der er så mange der har deres helt egne kriterier. Men på den anden side så er det måske heller ikke ligefrem nogen hemmelighed, at det handler om smagsager? Som sagt har jeg bare svært ved at finde ud af om Puskas-prisen udelukkende er en individuel-pris, eller om mål som fx Wilsheres (eller det vores eget hold lavede i CL-gruppespillet mod Ajax 2011) rent faktisk har været igennem overvejelses processen, blandt dem som står for nomineringerne. Forvirringen er lidt den samme med Ballon d'Or; prisen bliver udleveret til ét individ men bliver, af mange, stadig tolket som en slags hold-pris. I forlængelse heraf er der jo visse 'eksperter' som har en tysker som deres favorit i år, det er som om det er lidt underordnet hvilken, bare en tysker får den...
I det hele taget vrøvler du lidt her synes jeg ;) Selvfølgelig skal folk give deres subjektive vurdering af hvad årets bedste mål er. For mig er det også en individuel pris, ligesom Ballon D'or er det, der skal gives for det mål der indeholder størst individuel kvalitet. Det klinger lidt hult hvis Wilshere har scoret årets mål, når hans del af arbejdet var så, forholdsvist, småt. Det synes jeg også man kan se i nomineringerne hvert år. Det er årets bedste individuelt scorede mål. På samme måde ville det klinge umådeligt hult hvis Thomas Müller kunne kalde sig verdens bedste fodboldspiller 2014. Det er kollektive sejre Tyskland vinder. Jeg håber ikke 'visse eksperter' får ret.
Men som sagt, så spiller konteksten altså en stor rolle for mig. Derfor er der også en stor forskel på om målet er scoret på Blue Water Arena (Ankersen) eller Selhurst Park (Kasami). Sidstnævnte er min favorit. Det er fuldstændig vanvittigt udført. Han er jo næsten i topfart da han tæmmer den med brystet. Tim Cahill og James kommer lige efter i min bog, Zlatans er ekstra sejt fordi det er Zlatan, men ikke ligeså umuligt at udføre som de andres. Målene fra Japan, Major League og Mexico findes i bunden sammen med Roche ;)
Min top 3 ville nok hedde :
1. James.
2. Zlatan.
3. Marco Fabian.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.