Tiltag til Madridista.dk

12 år 10 måneder siden #1381 af BBB
Besvaret af BBB på emne Tiltag til Madridista.dk

El_Juan skrev: Kan I ikke udspecifere, hvad formålet egentlig er med "Karma"-funktionen, for det virker komplet formålsløst - og i øvrigt langt mere negativ ladet end "Tak"-funktionen (faktisk har det ikke en skid med karma at gøre, just saying).

Jeg forstår det heller ikke, og bruger det egentlig ikke til andet end at rette på gode debattører med minus i karma (dvs. jeg giver plus til folk der uretmæssigt har fået minus). Jeg kan fx ikke se hvorfor lige netop du skulle have minus - eller hvad der skal give minus/plus i det hele taget.
Sidste redigering: 12 år 10 måneder siden ved BBB.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

12 år 10 måneder siden #1382 af Siempre Madrid

El_Juan skrev: Kan I ikke udspecifere, hvad formålet egentlig er med "Karma"-funktionen, for det virker komplet formålsløst - og i øvrigt langt mere negativ ladet end "Tak"-funktionen (faktisk har det ikke en skid med karma at gøre, just saying). Hvis I nu havde været snu, så havde I udelukkende beholdt den i stedet (for ydermere at tilføje en anden og ligegyldig funktion) og undladt, at have en tæller på for hver tak man får eller giver, akkurat som "Synes godt om"-funktionen på Facebook, hvis der absolut skal være noget lignende.

Nu kommer det bare i højere grad til at minde om Ekstra Bladets nationen! - og det er ikke just nogen god ting...
Det gavner ikke niveauet. Og der er så mange andre ting man kan gøre, for at forbedre både siden og forummet.

Formålsløst har det forhåbentlig ikke været, når man påtænker den gevaldige interesse, der var for netop "tak"-funktionen og andre tiltag i den dur. Vi lader det være op til den enkelte bruger, om de kan eller vil bruge det til noget, men i sidste ende er den gode debat naturligvis langt vigtigere.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.

12 år 10 måneder siden #1383 af El_Juan
Besvaret af El_Juan på emne Tiltag til Madridista.dk

Siempre Madrid skrev:

El_Juan skrev: Kan I ikke udspecifere, hvad formålet egentlig er med "Karma"-funktionen, for det virker komplet formålsløst - og i øvrigt langt mere negativ ladet end "Tak"-funktionen (faktisk har det ikke en skid med karma at gøre, just saying). Hvis I nu havde været snu, så havde I udelukkende beholdt den i stedet (for ydermere at tilføje en anden og ligegyldig funktion) og undladt, at have en tæller på for hver tak man får eller giver, akkurat som "Synes godt om"-funktionen på Facebook, hvis der absolut skal være noget lignende.

Nu kommer det bare i højere grad til at minde om Ekstra Bladets nationen! - og det er ikke just nogen god ting...
Det gavner ikke niveauet. Og der er så mange andre ting man kan gøre, for at forbedre både siden og forummet.

Formålsløst har det forhåbentlig ikke været, når man påtænker den gevaldige interesse, der var for netop "tak"-funktionen og andre tiltag i den dur. Vi lader det være op til den enkelte bruger, om de kan eller vil bruge det til noget, men i sidste ende er den gode debat naturligvis langt vigtigere.

Så hvad er formålet, udover at have Karma-politiet rendende og stikke minusser ud til folk, i stedet for at bidrage til den gode og saglige debat (den hænger i forvejen til tider og en ligegyldig og negativ ladet "Karma"-funktion hjælper ikke ligefrem på den gode og objektive(!) debat)? "Tak"-funktionen er i det mindste håndgribelig. Og positivt ladet. "Karma"-funktionen får det stadig blot til at minde om 'nationen!'.

Edit: Men kort og godt, så handler det om hvilke signaler man sender. Og en negativ ladet funktion som "Karma"-funktionen vil netop - bevidst eller ubevidst - spille et pus i forhold til den gode debat, som du selvfølgelig selv fremhæver som det vigtigste. Om du vil det eller ej, så har det en psykologisk effekt.

Som Facebooks "Synes godt om"-funktion, så er "Tak"-funktionen til gengæld simpel og positiv. Man vender tomlen i vejret for noget godt og positivt! Færdig (og godt) arbejde! Ikke så meget pjat der. Der er nok en grund til, at Facebook f.eks. ikke har en "Synes IKKE godt om"-funktion... :-)

(Når brugere ligefrem laver flere brugere, for at kunne takke sig selv (positivt at der ikke længere tælles hvor mange tak man giver og får), så burde det egentlig være et vink med en vognstang om brugernes adfærd, inden man indfører en ny funktion).
Sidste redigering: 12 år 10 måneder siden ved El_Juan.

12 år 10 måneder siden #1384 af Siempre Madrid
Brugernes adfærd kan og vil vi ikke regulere i forhold til brugen af disse funktioner - i hvert fald kun i meget begrænset omfang.

Derfor har du ret i, at de måske reelt ikke har nogen værdi, men at dømme efter debatten, da vi fjernede tak-funktionen, så kunne brugerne ikke få nok af den slags og det har vi - måske fejlagtigt - valgt at bøje os for.

For mit eget vedkommende må jeg dog indrømme, at karma-funktionen ikke ødelægger debatten og jeg tror ikke på, at lige netop den funktion trækker debatten i den forkerte retning, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

12 år 10 måneder siden #1385 af Hugol
Besvaret af Hugol på emne Tiltag til Madridista.dk
Jeg synes det er rart med noget nyt, og selvf vil der være nogen brugere der ikke kan finde ud af at håndtere Karma-funktionen. Men det at jeg rent faktisk kan give et tak og et plus til andre brugere for enten en positiv ånd på debat forummet, eller et rigtigt godt indlæg, synes jeg er genialt. For mig så hjælper det til at gavne debat forummets niveau, men selvf er det ikke en universel metode. Den findes ikke vil jeg mene.

Har valgt at takke af på forum!
Sidste redigering: 12 år 10 måneder siden ved Hugol.

12 år 10 måneder siden #1386 af Jaken
Besvaret af Jaken på emne Tiltag til Madridista.dk
Jeg lægger ikke så meget mærke til en brugers "karma-niveau", så for mig gør funktionen ikke den store forskel, men jeg kunne nu godt tænke mig, som El_Juan, at få specificeret hvordan og hvorledes man skal gribe funktionen an?

Hvornår kan man tillade sig at give en bruger et minus? (jeg gjorde det personligt ved en bruger, hvis tone jeg bestemt ikke brød mig om) og hvornår er det passende at give en bruger et plus? (her gav jeg eksempelvis El_Juan et plus, for at regulere bedre på hans fordeling, da der var flere minusser, end jeg fandt retfærdigt og passende).

Er det således at det er tiltænkt, eller hvordan skal det forstås?

No soy sólo perfecto, soy Madridista también

12 år 10 måneder siden #1387 af Siempre Madrid

Jaken skrev: Jeg lægger ikke så meget mærke til en brugers "karma-niveau", så for mig gør funktionen ikke den store forskel, men jeg kunne nu godt tænke mig, som El_Juan, at få specificeret hvordan og hvorledes man skal gribe funktionen an?

Hvornår kan man tillade sig at give en bruger et minus? (jeg gjorde det personligt ved en bruger, hvis tone jeg bestemt ikke brød mig om) og hvornår er det passende at give en bruger et plus? (her gav jeg eksempelvis El_Juan et plus, for at regulere bedre på hans fordeling, da der var flere minusser, end jeg fandt retfærdigt og passende).

Er det således at det er tiltænkt, eller hvordan skal det forstås?

I den perfekte verden får vi vel mest ud af funktionen, hvis plusser gives til de personer, som generelt holder et højt og ordentligt niveau med respekt for andres holdninger. Så ville man ud fra karma-funktionen kunne se, om det er et indlæg, der er værd at bruge tid på at læse eller om man stille og roligt skal scrolle videre. Men funktionen er ikke stærkere end dem, der skal bruge den.

Følgende bruger(e) sagde tak: Hugol

12 år 10 måneder siden #1388 af El_Juan
Besvaret af El_Juan på emne Tiltag til Madridista.dk

Siempre Madrid skrev: Så ville man ud fra karma-funktionen kunne se, om det er et indlæg, der er værd at bruge tid på at læse eller om man stille og roligt skal scrolle videre.

Sikke noget fis. Man læser indlægget og tager stilling. Hvis man ikke kan gøre det uden en "Karma"-funktion, så er det skidt. Det er subjektivt. Og hvem skal være herre over og bedømme, om det fortjener et plus eller et minus. "Karma"-politiet - åbenbart...

Hvordan du ikke kan se den mest væsentlige pointe er mig en gåde. Det fremmer ikke debatten, tværtimod. Og her bliver jeg igen nødt til at spørge dig, hvorfor du tror, at Facebook ikke har en "Synes IKKE godt om"-knap, men kun en "Synes godt om"-knap. Det er det hele retorikken går på. Du opfordrer brugeren til at tage stilling. Positivt eller negativt. Og du påvirker brugerens adfærd, om du vil det eller ej, men det sker i høj grad ubevidst, nærmest per automatik (vanemennesker).

Du modsiger i nogen grad dig selv. Du har selv tidligere udtrykt, at hvis en bruger ikke synes godt om noget en anden bruger skriver, så kan vedkommende bare lade være med at kommentere videre til denne bruger og rettere sagt "ignorere" vedkommende, i stedet for at lade det komme til udtrykt på en negativ måde. Nu opfordrer I til gengæld til dette, i stedet for at stole på at folk er kloge og bevidste nok til at gøre det du ellers har talt for. Men tilsidesæt endelig det menneskelige aspekt og evnen til selv at tænke os om en ekstra gang, til fordel for hovedløst blot, at kunne trykke på en knap.

Jeg formoder du er bekendt med Ekstra Bladets 'nationen!'. Et glimrende bevis på, at en sådan mulighed på ingen måde fremmer debatten, snarere tværtimod. Det har lige netop en effekt, bevidst eller ubevidst. I høj grad ubevidst. Og det handler i høj grad om signalværdi.
Sidste redigering: 12 år 10 måneder siden ved El_Juan.

12 år 10 måneder siden #1389 af Hugol
El Juan. Det har vel også noget at gøre med takt og tone.
Dig selv har også brug for at slå koldt vand i blodet engang imellem.

12 år 10 måneder siden #1390 af Lars1991
Besvaret af Lars1991 på emne Tiltag til Madridista.dk
Jeg vil også sige at karma-funktionen er underlig og unødvendig. Jeg har brugt det ligesom de andre beskriver, ved at give plus til dem jeg ikke synes fortjener minus(men som har det) og så minus til dem der ikke kan styre sit temperament eller bare agerer barnligt. Men når jeg kigger generelt på "tælleren" så synes jeg overhovedet ikke det repræsenterer det egentlige niveau hos den enkelte bruger - hvilket gør at jeg synes den er fuldstændig unødvendig.

Jeg synes faktisk tak-tælleren var udemærket. Det selvfølgelig ærgerligt at der er nogle der opretter brugere så de kan give sig selv tak, men hvad med bare at fjerne dem fra forummet? En der gør sådan noget, kan jeg alligevel ikke respektere to be honest.
Sidste redigering: 12 år 10 måneder siden ved Lars1991. Begrundelse: stavefejl

12 år 10 måneder siden #1391 af Hugol
Lars1991. Funktionen er et par dage gammel. Det tager jo tid at arbejde op sit tal i og med at folk har 6 timer imellem til at give deres plusser og minusser.

12 år 10 måneder siden #1392 af Lars1991
Besvaret af Lars1991 på emne Tiltag til Madridista.dk
@Hugol

Jeg vidste faktisk ikke man skulle vente så lang tid med at give plusser og minusser - nok derfor jeg har oplevet at min ikke blev talt(troede bare der var delay på).

@Rogoshin

Ja, jeg er godt klar over det selvfølgelig er subjektivt, men jeg er bare ret sikker på folk begynder at smider minusser fordi de er uenige i en holdning og ikke så meget om hvor konstruktiv en kommentar egentlig er. Og generelt, som du siger, bare er en popularitets konkurrence - som tak-tælleren egentlig også er, så det nok meget godt den er væk.

Personligt er jeg ligeglad med karma-funktionen so far og om hvem der har plusser og minusser. Og tror det bliver ved med at være sådan. Men hvis der er nogen der synes den er nyttig, then so be it, så skal jeg da nok lade vær med at brokke mig mere ;)

Leveret af Kunena Forum