Om Vores Rivaler IX
Han har altså acceperet Bartomeus cirkus - og før det Rosells i mere end 6 år. Hertil kommer at Barcelona i årevis, til hans store frustration, har lidt smertelige nederlag i Champions League, mens det har været knapt med forstærkninger.
Herudover har han i sin lange karriere modstået fristelser fra klubber som Inter, PSG, City og sikkert Kina ift., at fordoble sin løn.
Man kan sige meget om ham, men hvis han trækker stikket er det da udelukkende ledelsens skyld. Messi har da om noget bevist at siden sin debut har været indstillet på at stille fodboldstøvlerne i Barcelona. At en inkompetent og korrupt ledelse så ikke honorerer et iboende løfte om at udvise et minimum af storhed, professionalisme, anstændighed, vision mm., kan jeg virkelig ikke se skal ligge ham til last.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
nono skrev: Jeg synes ikke det er helt rimeligt at klandre Messi for at "stikke af", skulle han vælge at gøre dette.
Han har altså acceperet Bartomeus cirkus - og før det Rosells i mere end 6 år. Hertil kommer at Barcelona i årevis, til hans store frustration, har lidt smertelige nederlag i Champions League, mens det har været knapt med forstærkninger.
Herudover har han i sin lange karriere modstået fristelser fra klubber som Inter, PSG, City og sikkert Kina ift., at fordoble sin løn.
Man kan sige meget om ham, men hvis han trækker stikket er det da udelukkende ledelsens skyld. Messi har da om noget bevist at siden sin debut har været indstillet på at stille fodboldstøvlerne i Barcelona. At en inkompetent og korrupt ledelse så ikke honorerer et iboende løfte om at udvise et minimum af storhed, professionalisme, anstændighed, vision mm., kan jeg virkelig ikke se skal ligge ham til last.
Når du siger uden forstærkninger, mener du så fordi en del har floppet?
Fordi Barca har da om nogen købt forstærkninger de sidste 10 år. Nærmest den ene galactico efter den anden mens Messi har været der. Så de har da gjort et forsøg.
Jeg husker navne som :
Zlatan, Henry, Suarez, neymar, dembele, coutinho, griezmann, David Villa, De Jong.
Jeg har det som om at jeg glemmer nogen. Selv de unge spillere var jo udråbt til mega talenter lidt som Haaland er nu. Eller havde på en eller anden måde kæmpe stjerne status på købs tidspunktet .
Dios skrev: Noget jeg altid har gået meget op i er, at man spiller spillere på deres foretrukne position. Noget vi var forfærdelige til for en helt del år siden, hvor det udelukkende handlede om navnet, og så må de bare proppes ind på holdet, hvor der nu er plads. Det er præcis det samme Barcelona går igennem nu. Jeg synes det er svagt at klandre ledelsen for deres mange flop køb, for de har immervæk købt kvalitet og kæmpe potentiale. Problemet er, at de bliver spillet ude af position på nær playstation spilleren. Noget som Koeman desværre også sagde på sit første pressemøde. Griezmann er ikke kantspiller, så derfor skal han ind og spille centralt som han altid har gjort. De Jong skal ned på sin 6'er position, og her tror jeg allerede man har en del af løsningen på deres problemer.
Der skal spilles på Messi's styrker. For han er uden tvivl den bedste i verden. Alt det vi elsker hos alle andre spillere har Messi i en samlet pakke. Han er ingen leder, og det er jo kun hans anciennitet i klubben som gør ham til anfører. Som Brylle også kommer ind på, så må han være nem at være på banen sammen med. Laver man et løb, så falder den rigtige bold.
Messi bliver, fordi han ingenting er uden Barcelona, som han selv udtalte. Den der med, at han skal ud og bevise sit værd i en anden klub er jo bare grinagtig.
Jeg er helt enig i at Griezmann på ingen måde er kantspiller og selvfølgelig skal spille i 9'er rollen. Men kommer han til at spille der på bekostning af Suarez, er jeg ikke sikker på at der er megen forbedring at hente. Jeg hader Suarez noget så grusomt, men han er en fantastisk 9'er. Det giver selvfølgelig plads til at de kan få en rigtig venstrekant ind - der kan man til gengæld hente noget i min optik.
Brylle skrev:
Jeg kan tildels godt følge dig, men jeg er ikke helt enig i at Messi holder de spillere tilbage. Jeg kan godt se det med eksempelvis Griezmann, som ofte må ligge på venstrekanten, men det er vel mere Suarez der stjæler hans plads centralt.longwind skrev: Som jeg ser det, må Messi meget gerne blive i Barcelona i mange år endnu. Han er deres med afstand bedste spiller, men holder også hele holdets udvikling tilbage, fordi klubben og taktikken skal skræddersys til hans præferencer. Messis venner skal helst spille, og andre spillere skal spilles ude af position. Samtidig virker mange af deres spillere nærmest kuede af Messis tilstedeværelse, og det må også gøre noget ved mentaliteten at spille med ham, både manglende selvtillid fordi Messi er så meget bedre, eller en form for manglende motivation, fordi Messi skal nok redde kastanjerne alligevel.
Sagt med andre ord: Messi holder andre spilleres opblomstring og udvikling tilbage.
Uden Messi ville Griezmann kunne genfinde sig i sin gamle rolle, og ville dermed finde sit gamle niveau. En tilgang af Van de Beek og evt. Depay ville også styrke deres muligheder centralt, og kunne man genoplive Dembele eller få Coutinho tilbage i spil, ville truppen jo pludselig se spændende ud. Der er også Fati til venstrekanten.
Mange af de nævnte spillere har skuffet stort, men det er jo ikke mindst fordi Messi fylder så enormt meget på holdet. Uden ham ville man kunne opnå et mere balanceret hold, hvilket jeg frygter mere end at klubbens succes hviler på Messis efterhånden knirkende skuldre.
Det skal dog også huskes, at vi sagde det samme om Bale dengang Ronaldo smuttede. Der er selvfølgelig også en risiko for, at de nævnte spillere ikke ville slå til (foruden Griezmann, hans niveau er for højt til at han kan floppe, så længe han spiller centralt). Men der er klart en mulighed for at udvikle noget nyt.
Som jeg ser det holder Messi klubben tilbage, både taktisk og strukturelt. Lad det endelig fortsætte
Som jeg ser det, så er det da en gave for spillere som Dembele og Coutinho at have Messi på holdet. Der er ofte 2-3 mand der enten står tæt på Messi eller som har fokus på at stoppe boldene op til ham. Det gør altså at teknisk dygtige spillere som netop Coutinho, Dembele og Griezmann stort set aldrig vil være omringet af to spillere og især Dembele bør det altså være sukker for. Derudover laver Messi jo ikke kun mål, men kan virkelig også sætte sine medspillere i scene. Jeg gad godt tage løb for Messi når han går dybt for at tage bolden i hvert fald, for hvis bare man løber rigtigt, så skal man nok blive sat i scene. Så jeg ser altså ikke at Messi skulle trække andre offensive spillere ned. Det giver ikke mening for mig.
Helt overordnet til debatten, så er det jo typisk Messi at forsvinde når det ikke kører. Det sker både i enkelte europæiske kampe, hvor holdet kollapser og så var der det stunt, han lavede på det argentinske landshold. I de CL-kampe hvor de har smidt et sikkert avancement, har man set 0% lederskab fra Messi der i stedet har leget gemmeleg. I denne sammenhæng kan jeg dog godt forstå ham og jeg tror egentlig ikke en afgang kommer til at være negativt for hans eftermæle. Den store fare kommer jo først, hvis han skifter til en topklub og ikke præsterer. Men jeg tror dog han bliver. Var jeg Barcelona, så var Suarez og Busquets nok røget på porten som de første for at give plads til yngre og potentielt bedre spillere i de roller som de har udfyldt flot i meget lang tid, men hvor man godt kan se at det går den anden vej nu.
Jeg er meget enig i det, du siger. Min pointe var heller ikke så meget at Messi trækker medspillere ned, men mere at han forhindrer dem i at blomstre op. En del af at udvikle sig som spiller handler om at tage ansvar og turde skyde når det gælder. Vi havde lidt samme problem med Ronaldo - bolden skulle helst til ham, og han var der bare altid i de afgørende situationer.
For at bruge en dårlig metafor - hvis du har en mor der laver fantastisk mad, så kommer der fremragende mad på bordet hver dag. Det er dejligt. Men hun vil ikke lade dig hjælpe, for maden skal laves perfekt. Du kan ikke lave så god mad som mor, så du får aldrig lov til at prøve, og derfor lærer du aldrig at lave mad. Når du flytter hjemmefra har du end ikke lært at koge pasta, og mor er der ikke længere til at lave mad (beklager min uopfindsomhed, men synes det illustrerer min pointe nogenlunde).
I øvrigt endnu en brandkamp af Reguilón, der har Sevillas bedste rating på Whoscored. Vi smider vores guld på gaden ved at sælge ham.
- madrid2000
-
- Platin bruger
-
Jeg så deres kampe mod Wolverhampton, United og Inter. Det er nok 3 kampe, der er markant mere underholdende end det som RM præsterede gennem hele sæson. Fart, genpres og generelt bare god fodbold.
Tillykke til Sevilla med nr. 6.
Men alt held og Lykke herfra til Julen.
Ps hans glædes tåre igår efter slutfløjtet gav lidt kuldegysninger.
Dybbøl skrev: Jeg ved godt at det lyder nemt at sige nu hvor Sevilla lige har vundet en finale. Men hvor vil jeg ønske at Real havde givet Julen noget mere tiltro. Alt respekt til Zidane herfra. Men jeg synes at Julen havde nogle rigtige gode tanker om hvordan fodbold skal spilles. Han kunne have været så spændende at følge med to transfer vinduer i Real. Tænk at blive fyret et par dage før landshold slut runde fordi han takkede ja til Real og så gav man han kun et par måneder. Jeg synes at Presi er så dygtig til hans job for klubben, men lige med Julen syntes jeg at han fejlede da han valgte at afskede ham.
Men alt held og Lykke herfra til Julen.
Ps hans glædes tåre igår efter slutfløjtet gav lidt kuldegysninger.
Er problemet med Julen maaske at han ikke har den rette personlighed til at staa i spidsen for et absolut storhold, jeg tror personligt han mangler den personlighed som typer som Mourinho og Ancelotti for exempel har, og derfor tror jeg ogsaa at naar vi engang om 10-20 aar ser tilbage paa Julen's karriere, saa ligger de titler han vinder nok hos klubber paa niveau med Sevilla men ikke hos stor-klubber. Og det er der ikke noget galt i, tror bare man skal vaere af en helt speciel stoebning for at kunne haandtere et hold fyldt med stjerner og individualister, hans tid i spidsen af det spanske landshold (som papiret vel var verdens bedste landshold) mindes jeg heller ikke var uden problemer, og selvom de vist ikke tabte nogen kamp under hans tid som traener, saa spillede de vist naesten 1/3 af alle kampe uafgjort, flere af dem mod mindre modstandere, som dog naturligvis ikke skulle have endt i den latterlige fyring, men min pointe er bare at han i min bog stadig ikke har bevist at han har det der skal til for at styre et hold fra aller oeverste hylde, hans kvaliteter fungere bedre i en klub hvor holdet er i fokus og ikke de individuelle spillere, og det maa vi bare erkende at det ikke fungere i Real, tvivler ogsaa paa det havde fungeret selv hvis han havde faaet hele seasonen.
Men alt respekt til Julen og Sevilla, dog haaber jeg aldrig vi ser ham tilbage i Real, det job kraever bare nogle kvaliteter han ikke besidder.
Donde está la biblioteca?
Er det ikke snart på tide og begrave Mourinho snakken? Han er vel om nogen en træner som har bevist, at han ikke magter at træne et storhold. Han fik chancen i Real Madrid, og fejlede. Jeg køber ikke den med, at man uden ham ikke havde stået med et godt projekt at bygge videre på. Han øderlægger stort set alle relationer til sine spillere, og det er jo ikke for sjov, at ingen storklubber har ansat ham udover Real Madrid. Det han gjorde med Inter og Porto var magisk. Resten har været middelmådigt hele vejen igennem.
Jeg skal ikke sige om Lopetegui mangler noget med stjernerne, men at kritisere hans tid i Real Madrid er vel mærkværdigt. Han fik en ideforladt trup, som var markant dårligere end sæsonen før med Ronaldo på holdet, hvor Zidane kun blev 3'er i ligaen med 17 point op til Barcelona. Nuvel, så vandt han Chl, men vi alle kender vores historie med ligaen og Chl.
Lopetegui mangler tid, og det er et kæmpe problem, at man ikke får det i Real Madrid. Derfor afviste Klopp også at træne for os dengang han forlod Dortmund. Filosofiske trænere skal have de rette spillere ellers fungere det ikke for dem. Når det så fungere, så er det også bare vidunderligt at se deres hold.
Jeg tror stadig på, at Lopetegui ville få stor succes, hvis han fik sine spillere og 2 sæsoner til at bygge holdet op. Det siger alligevel noget om det kæmpe problem i Real Madrid, at Lopetegui 4-5 måneder før sin ansættelse i truppen siger, at han ikke forstår hvad en spiller som Bale laver i klubben. Efter hans ansættelse, så er han nødsaget til, at sige Bale er en af de største i verden, fordi Perez fik ham fredet og holdet nu skulle bygges op omkring ham efter Ronaldo's afsked.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Nu var dette ikke en post ang hvilken traener Mourinho, jeg brugte ham bare som eksempel, men hvis du ikke mener han er en stoerrer traener end Julen, saa lad os bare indsaette et hvilket som helst andet navn af en traener som har vundet titler med et stor-hold, Capello, Guardiola etc, du vaelger selv. Faktum er bare Julen har IKKE bevist sig paa aller oeverste niveau med et hold fyldt med stjerne endnu, maaske det kommer i fremtiden, som du kan laese er det dog noget jeg tvivler en smule paa.
Og du har absolut ret, at overtage tjansen efter vores 3. CHL titel, efter vores stoerste stjerne havde forladt os, var en noget naer umulig opgave (for en hvilken som helst traener, jeg er sku glad for jeg ikke stod med det job), men derfor er det IMO ogsaa utopi af Julen at han tror at han samtidig kan aendre hele fodbold filosofien, det havde maaske vaere bedre for ham hvis han havde proevet at bygge videre paa den maade holdet havde spillet i foregaaende 5 seasoner, og de kvaliteter der stadig var der uden Ronaldo (det startede jo egentlig under Ancelotti), og saa langtsomt implementerede sine ideer over 1-2 seasoner imens han stadig kunne spille med om pokalerne, men det er komplet umuligt at aendre en filosofi paa en sommer i et hold som har vaeret fast toemret i 3 aar under samme traener, saa generelt bare mega uklogt lavet. At han saa ovenikoebet vil opbygge holdet omkring Isco, som aldrig har og aldrig kommer til at udvise de leder egenskaber der skal til for at kunne drive et hold som real fremad (Taenkt Ronaldo, Ramos, Modric, Benz etc.) men naermere er en spiller der gemmer sig baade paa og udenfor banen, det virker bare ikke gennemtaenkt overhovedet (og han viste jo godt hvem isco var efter 2 aar paa landholdet med ham). Saa det er fint nok han har nogle gode ideer, men jeg mener sagtens man kan argumentere for at de blev brugt paa det forkerte hold paa det forkerte tidspunkt, og det er vel om nogen ham man saa skal pege fingre af.
Naar det saa er sagt, saa er jeg helt med paa at Perez ikke hjalp i Julen situationen, men vi kan bare ikke forvente at en traener der taber 6 kampe ud af 14 kan beholde sin plads i klubben, som ledelse maa man jo klart taenke over "hvad hvis det fortsaetter" for med den statistik han havde, kunne vi havde vaeret i en situation i Feb/Mar hvor man skulle begynde at overveje nedrykning. Og ja det er da synd at der ikke er mere tid til at udfoerer sit arbejde i en klub som Real Madrid, men det er nu engang praemissen, og det vidste Julen jo godt, saa at han greb situationen an som han gjorde synes jeg ikke beviser andet end han ikke var klar til det niveau.
Ifht hans personlighed saa mener jeg netop at han er god til unge spillere, saa hvis man virkelig ville give ham chancen skulle han maaske starte i Juvenil afdelingen og saa foelge en trup op igennem raekkerne indtil 1. holdet, det ville potentielt vaere maaden at goere det paa, men han har jo netop indtil videre bevist at han ikke kan haandtere stor personligheder i truppen, det kan dog vaere han kan laere det med tiden, det ved jeg ikke men som situationen er nu, saa mener jeg at hold paa niveau med Sevilla er lige hvad der passer til hans stil og personlighed.
Og saa skal vi heller ikke glemme at paa naer Mendy, saa staar Zidane jo med stor set helt samme trup som Julen gjorde (vi kan vist godt blive enige om at Hazard, Jovic, Militao og James ikke har haft nogen videre positiv indflydelse paa holdet iaar), og de er endda alle sammen et aar aeldre, samt at han maatte undvaere Asensio stort set hele seasonen, og alligevel henter han 2 pokaler, og herved ser man praecis forskellen paa at kunne haandtere spillere paa dette niveau og kunne traeffe de beslutninger der skal til for at vinde fremfor stadfaeste bare at holde sig til sine egne ideer og vaere for "svag" overfor de store personligheder paa holdet. Med andre ord, under Julen taber denne trup 43% af alle kampe, hvorimod samme trup + Mendy med Zidane ved roret vinder 2 pokaler (eneste reelle fordel ZZ havde var at han overtog holdet i slutningen af den foregaaende season og derfor havde laengere tid til at forberede sig)
(og inden der bliver naevnt at vi iaar kun vandt fordi Barca var daarlige, saa skal jeg lige minde om at Barca sidste season heller ikke var imponerende og ogsaa "kun" vandt med 87 point, saa havde de faaet samme pointtal iaar, havde vi stadigvaek vundet paa indbyrdes opgoer)
Men jeg har intet problem med at folk stoetter Julen, for jeg har intet imod ham overhovedet, og synes det er et flot Sevilla hold han har skabt, og ydermere synes jeg det var utrolig synd for ham at han blev fyret fra landsholdet paa den maade. Jeg er bare af den holdning at jeg ikke tror han var klar til at Traene Real i 2018, og heller ikke mener han er det nu, og derfor ogsaa saar tvivl omkring om han nogen sinde bliver en "storholds" traener. (Og saa vil jeg gerne en meget sjaelden gang forsvare klubbens ledelse for at fyrer en traener der taber 43% af kampene, man kunne maaske havde argumenteret for at de havde givet ham 6 kampe mere saa han var oppe paa 20 kampe i det hele for at se om han kunne vende det, men faktum var jo at holdet sejlede og her maa man som ledelse ogsaa bare vaere nervoes for at han havde tabt det naeste 6 kampe for saa havde man pludselig skulle vaere bange for fremtidig CHL deltagelse)
Elto92 skrev: Puha jeg har meget svært ved at læse igennem dit meget fornuftige indlæg. Indsæt nu bare "å"
Beklager meget @Elto92, indlægget var lidt for langt til at jeg gad skrive det på telefonen, og mit engelske tastatur kører en klassisk Fejl 40, når jeg forsøger at sætte en shortcut op til Æ, Ø og Å, så desværre må du leve med det lidt endnu...
Du skal dog ikke snydes for et rungende UNDSKYLD herfra ;-)