Sæson 2017/2018

9 år 2 måneder siden #61 af Hugol
Besvaret af Hugol på emne Sæson 2017/2018

asp3200 skrev: Morata skulle have accepteret Man uniteds tilbud, så James ryger nok med hvis man skal tage Moratas udtalelser efter Columbia kampen seriøse.

Jamen så får vi jo også Mbappe

Har valgt at takke af på forum!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 2 måneder siden #62 af Fondo_Sur
Besvaret af Fondo_Sur på emne Sæson 2017/2018
@Sebberg @Kratmus og @El Siete, det er er en meget interessant diskussion I byder op til. Det er et emne, jeg i hvert fald længe har prøvet at forstå som Madridista boende i Danmark. Analyser af Real Madrid lavet af danskere skal oftest blot ignoreres, da de virker alt for farvede. Cirka 9/10 neutrale fans holdte med Juve, og al analyse blev derfor præget i en for egeninteresse-mæssig retning uden grobund i de egentlige forhold. Som når Elkjær og den forfærdelige Martin Jørgensen, som år efter år, kritiserer Real Madrid for al mellem himmel og jord. Bitre mennesker.

Real Madrid har derudover forsvaret enestående i Champions League (når det virkeligt gælder) fordi vi ikke tillader store chancer. Forsvaret tillader chancer, men kommer aldrig i ubalance! Eksempelvis blev Bayerns tre mål mod Real Madrid scoret på: en dødbold, straffespark og selvmål. Atletico scorede efter: en dødbold og et straffespark. Og Juventus efter et lucky-punch af en stresset Mandzukíc. Hvad kunne Juve ellers true med? Jo, et langskud fra Pjanic, men det var så også blot det. De har i det hele taget meget svært ved at anerkende Real Madrids storhed i Champions League, men det er der også en del grunde til ...

I Danmark, og i den vestlige verden for den sags skyld, holder man som regel med det mest social retfærdige. Barcelona er social retfærdighed. Og Real Madrid, historisk set, alt andet end social retfærdighed. Real Madrid er hierarki, orden og smukhed, som jeg ser det. Det fineste af det fineste. Richard Wagner på græs. Og dette synes meget svært at anerkendes som noget godt fra et nuværende dansk perspektiv. Jeg har personligt den tese, at Real Madrids identitet stort set blev formet i 50'erne. Altså fra en tid lige før "den gamle verdens" fald. Østeuropæere, og andre gode folk, virker omvendt meget begejstrede for Real Madrids klasse.

2. halvleg mod Juve er noget af det smukkeste spil jeg har set. 11 Real Madrid spillere, der svævede rundt blandt forvirrede Juventus spillede, som ikke anede hvad de skulle stille op mod sådan et komplet talentfuldt hold. Fodbold er for mig smukkest, hvilket nok er grunden til at jeg er Madridista, når fodbold ikke bliver styret af dogmatiske systemer. Real Madrid spiller flydende og frit, hvor de udfolder talentet på ganske vist individuelle færdigheder, men på en bestemt smuk vis. Ligesom man dengang i 50'erne genvandt Europas fineste turnering fire gange i træk. Jeg har set finalen 5 gange og kan stadig ikke forklare den 2. halvleg. Det var ren magi, ren Real Madrid C.F.
Følgende bruger(e) sagde tak: El Siete

9 år 2 måneder siden #63 af Vinícius
Besvaret af Vinícius på emne Sæson 2017/2018
Der er måske lidt jantelov ind over, særligt i Danmark?

Jeg synes, at vi forsvarer rigtig godt, når det virkelig gælder, som i CHL. Desværre glipper det tit mod Barca, som er det eneste andet hold i verden, der har den ekstra individuelle klasse up front.

Jeg gider som udgangspunkt ikke forholde mig til indlæg med ligegyldig hetz af enkelte spillere.

9 år 2 måneder siden #64 af Hugol
"Barcelona er social retfærdighed"
Uddyb gerne lige denne

9 år 2 måneder siden #65 af Fondo_Sur
Besvaret af Fondo_Sur på emne Sæson 2017/2018

Hugol skrev: "Barcelona er social retfærdighed"
Uddyb gerne lige denne

De er republikansk indstillede. Rettigheder, den lille mod den store osv.

Edit:

Den nok omvendte instilling i det henseende er pligten (for det man repræsenterer, Gud, Nation, Familie osv), og her fungerer Real Madrid.

Pligten og rettigheder har kæmpet gennem tiderne. Rettigheder fylder meget mere i dag end nogensinde.

Det er min tese, at det er derfor, at Werge mm. ikke forstår Real Madrid. De forstår ikke at der repræsenteres et andet værdisæt, når Bernabeu pifter af egne spillere. Nacho ser jeg som det bedste eksempel på en spiller, der udstråler Real Madrids værdier. Nacho er pt. 27 år, og har ventet længe med hårdt arbejde på, hvor han står lige nu. Tænk at han spillede for Real Madrids 2. hold som 23 årig.

Nå, men det er blot nogle refleksioner, som jeg ikke desto mindre finder nogenlunde rigtige.
Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved Fondo_Sur.

9 år 2 måneder siden #66 af Bangow
Besvaret af Bangow på emne Sæson 2017/2018

Hugol skrev: "Barcelona er social retfærdighed"
Uddyb gerne lige denne

Tillader mig lige at byde ind her.

Jeg er helt enig med Fondo_Sur, når han påpeger årsagerne til den vestlige verdens forkærlighed for Barcelona.

F.C Barcelona har været enormt dygtige til at brande sit koncept omkring den catalanske frihed, hvilket også afspejler sig i deres berømte motto "Mes que un club". Hvis der er noget, der kan få den vestlige verdens fodboldromantikere til at kippe med flaget, så er det, når et fodboldhold sidder i offerrollen - i denne situation en politisk offerrolle. Folket elsker underdogen, der bider stormagten i haserne.

Spillestilen i klubben har samtidig været med til at understrege dette, da de under Guardiola særligt blev berømt for den "åh så skønne" tiki taka-fodbold, der forbandt hele Barcelonas hold i et stort, catalansk fællesskab.

Ikke nok med det, så har de i truppen samtidig hele verdens darling, der har trodset alle odds og kæmpet sig ud af både fattigdom og vækstproblemer for i dag at tryllebinde rigmændene fra Madrid, der jo blot har købt sig til magten.. Han personificerer om nogen hele Barcelonas og Cataloniens koncept omkring offerrollen - og så gør det knapt så meget, at manden af flere omgange har vist sig at være på kant med både de etiske og juridiske love.

Det er svært at sætte præcise ord på, hvorfor den vestlige verden er faldet for Barcelona. Men ovenstående er et bud; alle elsker jo historien om David mod Goliath. Og af en eller anden grund kan folk ikke glemme, at Franco i sin tid var fan af Real Madrid - og selv knapt et halvt århundrede efter hans tid bliver han ofte taget op som en grund til at hade Real Madrid og deres magt i fodboldverdenen. Real Madrid bliver på den måde fremstillet som en glubsk, rig centralmagt, der bliver sat op i mod de undertrykte frihedskæmpere fra Barcelona.

Men det er bare mine fem cent omkring hele mediebilledet af Barcelona kontra Real Madrid.
Medlemmerne af dette forum har heldigvis alle bevist, at vi ikke lader os narre af disse opstillede narrativer ;-)
Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved Bangow.
Følgende bruger(e) sagde tak: Pelle, Fondo_Sur, alber11

9 år 2 måneder siden #67 af Hugol
Ok, men der skal vi da meget langt tilbage...

Lidt svært at kalde dem Social retfærdige inde for de sidste mange år, med alt det korruption der har været i klubben og mafia lignende tilstande.

For ikke også at tale om deres samarbejde med Franco i 60erne. Så check artiklen nedenunder.

tribunen.com/2015/11/21/kampen-for-uafhaengighed/

Sidste redigering: 9 år 2 måneder siden ved Hugol.

9 år 2 måneder siden #68 af Pelle
Besvaret af Pelle på emne Sæson 2017/2018
Det er formentlig ligegyldigt, hvis det er dét, de har brandet de sidste 30-40 år. Så glemmer man snart de hurtige historier, som kun kører i pressen i et par uger.

Folk forbinder Barca med uskyldighed og renhed, og Real forbindes med det modsatte. Det er en af grundene til min kærlighed til klubben. Jeg kan godt lide, at alle tror det om min klub, for det bunder udelukkende i misundelse og had.

"Maybe they hate me because I'm too good."
Følgende bruger(e) sagde tak: Fondo_Sur

9 år 2 måneder siden #69 af Pelle
Bangow: Du må meget gerne blive et mere aktivt medlem herinde. Fantastisk formulering! :)

Følgende bruger(e) sagde tak: Bangow

9 år 2 måneder siden #70 af Hugol

Pelle skrev: Det er formentlig ligegyldigt, hvis det er dét, de har brandet de sidste 30-40 år. Så glemmer man snart de hurtige historier, som kun kører i pressen i et par uger.

Folk forbinder Barca med uskyldighed og renhed, og Real forbindes med det modsatte. Det er en af grundene til min kærlighed til klubben. Jeg kan godt lide, at alle tror det om min klub, for det bunder udelukkende i misundelse og had.

Det vil jeg aldrig forbinde dem med, og det er der folk i resten af Spanien der heller ikke gør. Er der nogle som der er trætte af alt Barcelonas flæben om selvstændighed og uretfærdighed, så er det i den grad folk fra Andalucia.

9 år 2 måneder siden #71 af Pelle

Hugol skrev:

Pelle skrev: Det er formentlig ligegyldigt, hvis det er dét, de har brandet de sidste 30-40 år. Så glemmer man snart de hurtige historier, som kun kører i pressen i et par uger.

Det vil jeg aldrig forbinde dem med, og det er der folk i resten af Spanien der heller ikke gør. Er der nogle som der er trætte af alt Barcelonas flæben om selvstændighed og uretfærdighed, så er det i den grad folk fra Andalucia.

Måske, men jeg tror nu Andaluserne er mindst ligeså trætte af de rige, korrupte folk fra hovedstaden.
Kigger vi derimod rundt i verden er der jo ingen tvivl om, hvor sympatien ligger. Desværre.

9 år 2 måneder siden #72 af Hugol
Det kan vi sagtens blive enige om.

Leveret af Kunena Forum