Om vores rivaler VII

11 år 6 måneder siden #6109 af DarioGomez
Besvaret af DarioGomez på emne Om vores rivaler VII
Tja, for mig er den sgu lidt svær - for det, du får via de danske medier, er naturligvis ofte fordrejet eller mangelfuldt, hvorfor jeg gerne bruger AS eller Marca. Det er trods alt tættere på første-/anden-holdskilder end fx bold.dk eller Tipsbladet.

Egentlig burde jeg være med på præmissen om, at vi jo bare kunne oversætte det, vi linker til herinde, men det er også lidt spild af tid. Forstå mig ret. For du kan sagtens bruge Google Translate som en rettesnor for, hvad der er skrevet i artiklen. Det vil spare os alle for en del tid.

Og helt personligt har jeg altså lært mig selv et medium-spansk netop fordi Real Madrid har hjemme i et spansktalende land.

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
Emnet er blevet låst.
  • Inspektøren
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #6110 af Inspektøren
Besvaret af Inspektøren på emne Om vores rivaler VII

Pelle skrev:

Inspektøren skrev: Øhhhhh

Messi, baja de la sesión con permiso
www.marca.com/2015/02/02/futbol/equipos/...lona/1422876266.html

"(...) El futbolista argentino ha causado baja en la sesión, según ha informado el club azulgrana, por motivos personales." Hvad end det vil sige, så er det da spændende taget i betragtningen, at det er transfervinduets sidste dag. Måske Chelsea alligevel hiver en kanin op.. Eller Bayern München... Eller Florentino Perez.

Er det efterhånden for meget at bede om, at man stopper med at lave indlæg på spansk, medmindre man oversætter for de 9,5/10 herinde, der ikke forstår sproget.
Selv om det et dejligt for jer, der kan, så virker det en lille smule arrogant, at man til stadighed skal læse spanske gloser uden en almindelig, dansk oversættelse. Stram venligst op.

Der står bare, at Messi ikke kunne deltage i dagens træning af "personlige årsager".

Nu vi berør dette emne, så er der faktisk en ting der har gået mig på, på det seneste. Jeg har lagt mærke til, at mange jer der ikke kan forstå spansk, har efterspurgt en oversættelse af de spanske artikler, når de er blevet inddraget. Nogen har så også ment, at spanske artikler ikke hører til i et dansk fora.

Og så var det, at jeg tænkte på, om ikke man kan kræve en vis grad af interesse for det spanske sprog, når nu vi har med en fodbold institution der er spansk og oven i købet ligger i hjertet af et spansk talende land og er en af vartegnene, hvis ikke vartegnet, for hovedstaden i Spanien?

Er det at gå over stregen eller er det helt fint, netop af overstående årsager? Hvad mener I?
Emnet er blevet låst.
  • Raúl 7
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #6111 af Raúl 7
Besvaret af Raúl 7 på emne Om vores rivaler VII

Inspektøren skrev:

Raúl 7 skrev:

Inspektøren skrev: Ahhhhhhhhhhhhhhhh

Wolfsburg vs. Bayern 4 -1

Dejligt at se, at Bayern endelig kan få noget konkurrence i, den ellers ikke jævnbyrdige Bundesliga, for både denne sæson -og sidste sæson. Og modsat Borussia Dortmund, så har Wolfsburg faktisk en masse penge bag deres ryg; Volkswagen, den største bilproducent i Europa, er ejeren.

Guardiolas manager-evner blev endnu engang også udstillet. Han har endnu ikke lært, at man også skal huske at tilpasse sig modstanderens taktik. Mourinho, derimod, har forlængst lært det. Det samme gælder for den sags skyld også Diego Simeone. El Cholo har sagt, at årsagen til, at Atletico stiller sig så langt tilbage mod Real Madrid og Barcelona er fordi, at de to giganter simpelthen har bedre spillere, mand for mand, hvorfor det let kan ende med 5-0, 4-1 osv. hvis de står for højt fremme på banen og på den måde prøver at tage kampen op. Lige da han ankom til La Liga, så tabte han skam også 4-0 og 5-0 til de spanske giganter, men efter 1-2 sejren på Bernabeu i Copa del Rey finalen i 2013, så fandt han endelig en formel til at slå de to giganter, hvilket var ved at tilpasse sig modstanderens taktik. Og man må da sige, at det har virket hidtil, siden. Han slog også Chelsea og Mourinho på Stamford Bridge med 1-3 i semi-finalen i Champions League, sidste sæson.

Hvad dælen ævler du om? Skal Bayern spille på modstanderens præmisser i alle kampe i Bundesligaen? Nogle gange taber man kampe og det sker vist nok for alle hold. Den kære Mourinho's Chelsea har lige tabt 5-3 til Tottenham og 4-2 til Watford. Man kan ikke indstille sig på modstanderens spil i hver kamp. Det kan spillerne simpelthen ikke nå at lære.

Humorist eller idiot?

For det første. Hvor henne i mit indlæg nævner jeg, at Guardiola skal spille på modstanderens præmisser, og så oven i købet i alle kampe?
Mourinho tabte desuden til Bradford City og ikke Watford, hvilket jo egentlig bare er værre, men det er en helt anden diskussion.

Dernæst, så er Wolfspurg ikke repræsentativ for alle hold i Bundesligaen, men derimod for det hold der ligger nr. 2 i ligaen og dermed tættest på Bayern München i kampen om die Meisterschaft. Dermed er det også en selvfølgelighed, at man tilpasser sig modstanderens taktik, når vi har med netop det hold der kan yde den hårdeste modstand. Og bare fordi man tilpasser sig modstanderen, så betyder det ikke nødvendigvis, at man spiller på modstanderens præmisser. Det er noget værre nonsens.

Ligesom man skal huske at køre, når man kører i bil, så skal man også huske at læse, når man læser.

"Humorist eller idiot". Haha, så tager du lige noget DarioGomez har skrevet længere oppe i tråden. Du er sgu vild nok.

Jeg synes det er prisværdigt, at du giver Guardiola tips med på vejen, men det lader nu ellers til, at det går meget godt for dem. Du skrev at Guardiola skulle lære af Mourinho og blive bedre til at tilpasse sig andres spillestil. Fordi det gør Mourinho. Så var min pointe blot, at Mourinho's filosofi altså heller ikke er fejlfri. Man kan altid tabe en kamp. At tro på egne evner er én vej at gå, at stække modstanderen er en anden. Og ja så kan man kombinere det. Bayern har valgt, og valgte i kampen mod Wolfsburg åbenbart det første. De fik så et sjældent nederlag. Din skråsikre idé om, at man selvfølgelig skal tilpasse sig et andet hold fordi de ligger nr. 2 den synes jeg bare ikke rigtig holder nogen steder. Hvis vi prøver at tilpasse os Barcelona's spillestil, så gør det ikke nødvendigvis at vi vinder over dem. Jeg ved ikke om det ringer en klokke.

Lige netop Guardiola's tiki-taka spillestil er så også ret svær at ændre fra kamp til kamp midt i en sæson. Men det er så en anden sag.

EDIT da Chelsea tabte til Bradford var det vel i og for sig på egne præmisser. Men det viser jo bare, at selv mod små hold kan man tabe. Så det nytter ikke noget kun at tilpasse sig ligaens nummer 2. Man kan altid tabe kampe.
Sidste redigering: 11 år 6 måneder siden ved Raúl 7.
Emnet er blevet låst.
11 år 6 måneder siden #6112 af Pelle
Besvaret af Pelle på emne Om vores rivaler VII

Inspektøren skrev:

Pelle skrev:

"(...) El futbolista argentino ha causado baja en la sesión, según ha informado el club azulgrana, por motivos personales." Hvad end det vil sige, så er det da spændende taget i betragtningen, at det er transfervinduets sidste dag. Måske Chelsea alligevel hiver en kanin op.. Eller Bayern München... Eller Florentino Perez.

Er det efterhånden for meget at bede om, at man stopper med at lave indlæg på spansk, medmindre man oversætter for de 9,5/10 herinde, der ikke forstår sproget.
Selv om det et dejligt for jer, der kan, så virker det en lille smule arrogant, at man til stadighed skal læse spanske gloser uden en almindelig, dansk oversættelse. Stram venligst op.

Der står bare, at Messi ikke kunne deltage i dagens træning af "personlige årsager".

Nu vi berør dette emne, så er der faktisk en ting der har gået mig på, på det seneste. Jeg har lagt mærke til, at mange jer der ikke kan forstå spansk, har efterspurgt en oversættelse af de spanske artikler, når de er blevet inddraget. Nogen har så også ment, at spanske artikler ikke hører til i et dansk fora.

Og så var det, at jeg tænkte på, om ikke man kan kræve en vis grad af interesse for det spanske sprog, når nu vi har med en fodbold institution der er spansk og oven i købet ligger i hjertet af et spansk talende land og er en af vartegnene, hvis ikke vartegnet, for hovedstaden i Spanien?

Er det at gå over stregen eller er det helt fint, netop af overstående årsager? Hvad mener I?

Jeg læser selv mange nyheder på Marca og AS. Det er jo muligt at læse nyhederne på engelsk også, så hvorfor ikke bare linke til dem istedet?
"En vis grad af interesse for det spanske sprog"? Jeg har selv haft spansk i 2 år tilbage på handelsskolen. Og ikke nok med, at sproget ikke interesserer mig, så er det faktisk - især grundet grammatikken - et sindssygt svært sprog at lære. Respekt for Jer, der kan og har tid til den slags - jeg har bare ikke. Så når jeg logger ind på et dansk Madridista site er det med den forventning, at man taler, skriver og deler artiker på dansk eller engelsk, så alle kan være med. Er det ikke tilfældet, kan man i det mindste fortælle, hvad den spanske artikel, man refererer til, betyder.

"Maybe they hate me because I'm too good."
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe, Jelle, andreashn
Emnet er blevet låst.
11 år 6 måneder siden #6113 af madrid2000
Besvaret af madrid2000 på emne Om vores rivaler VII

Inspektøren skrev:

Pelle skrev:

Jeg er ikke enig.
Jeg er ikke blevet fan af Real Madrid, fordi det er et Spansk hold eller fordi det repræsenter byen Madrid. Jeg er fan af fodbold delen. Det kan man sagtens forstår og nyde, selvom man ikke kan spansk.
Der er en grund til, at jeg er på madridista.dk og ikke madridista.es.
Hvis jeg vil lære Spansk, så skal jeg nok finde et bedre medium.
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL, Jelle, andreashn
Emnet er blevet låst.
11 år 6 måneder siden #6114 af R7CR7GB11
Besvaret af R7CR7GB11 på emne Om vores rivaler VII

Pelle skrev:

Inspektøren skrev:

Pelle skrev:

Jeg læser selv mange nyheder på Marca og AS. Det er jo muligt at læse nyhederne på engelsk også, så hvorfor ikke bare linke til dem istedet?
"En vis grad af interesse for det spanske sprog"? Jeg har selv haft spansk i 2 år tilbage på handelsskolen. Og ikke nok med, at sproget ikke interesserer mig, så er det faktisk - især grundet grammatikken - et sindssygt svært sprog at lære. Respekt for Jer, der kan og har tid til den slags - jeg har bare ikke. Så når jeg logger ind på et dansk Madridista site er det med den forventning, at man taler, skriver og deler artiker på dansk eller engelsk, så alle kan være med. Er det ikke tilfældet, kan man i det mindste fortælle, hvad den spanske artikel, man refererer til, betyder.

Der er jeg enig med madrid2000.
Synes maaske det er lige i overkanten at forvente at alle har tid i overskud til at laere spansk, blot fordi deres hjerte ligger hos en spansk klub.
Som madrid2000 siger, er det for mig heller ikke det vaesentlige at Real Madrid er en spansk klub, men mere hvad klubben nu engang er med henblik paa det sportslige og hvad der dertil hoerer.
Emnet er blevet låst.
11 år 6 måneder siden #6115 af Pelle
Besvaret af Pelle på emne Om vores rivaler VII

R7CR7GB11 skrev:

Pelle skrev:

Inspektøren skrev:

Pelle skrev:

Der er jeg enig med madrid2000.
Synes maaske det er lige i overkanten at forvente at alle har tid i overskud til at laere spansk, blot fordi deres hjerte ligger hos en spansk klub.
Som madrid2000 siger, er det for mig heller ikke det vaesentlige at Real Madrid er en spansk klub, men mere hvad klubben nu engang er med henblik paa det sportslige og hvad der dertil hoerer.

Er ikke helt sikker på, hvorfor du citerer mig, men det lyder til at vi er enige ;-)

"Maybe they hate me because I'm too good."
Emnet er blevet låst.
11 år 6 måneder siden #6116 af Siempre Madrid
Besvaret af Siempre Madrid på emne Om vores rivaler VII
www.marca.com/en/2015/02/02/en/football/...lona/1422895573.html

Wauw, et link på engelsk ;-)

Og endnu mere WAUW: Bartomeu anklages for skatte-unddragelse, fordi Neymar kostede 95 millioner €.........og ikke 57 millioner €, som de catalonske fuskere ellers har forsøgt at bilde os ind.

Nu kræver man - igen - Bartomeus afgang.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Emnet er blevet låst.
11 år 6 måneder siden #6117 af Daniel
Besvaret af Daniel på emne Om vores rivaler VII
Lige til off topic i den her tråd: Jeg har aldrig forstået dem, der har ment, at spansk er et svært sprog at lære, hvor argumentationen har været grammatikken.... kan dette eventuelt uddybes?

On topic: L'Équipe sender Varane til Manchester United i sidste time. Tror I på den?
Emnet er blevet låst.
11 år 6 måneder siden #6118 af nono
Besvaret af nono på emne Om vores rivaler VII
Cuadrado til Chelsea. Et helt forrygende køb af Mourinho. Virkelig en spiller der imponerer mig hver gang jeg ser ham i aktion og jeg er faktisk en af dem som mente, at han faktisk var Columbias bedste i sommerens slutrunde.

Det eneste der kan undre er, at købet formentlig kommer til at koste "fattigmands Di Maria'en" Willian pladsen på højrekanten. Det er synd når en slider som ham bliver sat på bænken.
Emnet er blevet låst.
  • Inspektøren
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #6119 af Inspektøren
Besvaret af Inspektøren på emne Om vores rivaler VII

nono skrev: Cuadrado til Chelsea. Et helt forrygende køb af Mourinho. Virkelig en spiller der imponerer mig hver gang jeg ser ham i aktion og jeg er faktisk en af dem som mente, at han faktisk var Columbias bedste i sommerens slutrunde.

Det eneste der kan undre er, at købet formentlig kommer til at koste "fattigmands Di Maria'en" Willian pladsen på højrekanten. Det er synd når en slider som ham bliver sat på bænken.

Det var vel den manglende brik til puslespillet. Nu er de verdensklasse på samtlige positioner:
Formation:4-2-1-3

Hazard-Costa-Cuadrado
Willian/Oscar
Matic-Fabregas
Filipe Luis - Terry - Cahil/Ivanovic/Zouma - Azpilicueta
Courtois

Manager: José Mourinho

Der kan slet ikke nævnes bare en svaghed ved denne startopstilling.
Sidste redigering: 11 år 6 måneder siden ved Inspektøren.
Emnet er blevet låst.
  • Storken
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #6120 af Storken
Besvaret af Storken på emne Om vores rivaler VII

Inspektøren skrev:

nono skrev: Cuadrado til Chelsea. Et helt forrygende køb af Mourinho. Virkelig en spiller der imponerer mig hver gang jeg ser ham i aktion og jeg er faktisk en af dem som mente, at han faktisk var Columbias bedste i sommerens slutrunde.

Det var vel den manglende brik til puslespillet. Nu er de verdensklasse på samtlige positioner:
Formation:4-2-1-3

Hazard-Costa-Cuadrado
Willian/Oscar
Matic-Fabregas
Filipe Luis - Terry - Cahil/Ivanovic/Zouma - Azpilicueta
Courtois

Manager: José Mourinho

Der kan slet ikke nævnes bare en svaghed ved denne startopstilling.

Det er sjældent et godt tegn, når jeg er hurtigere end midterforsvaret :)

Jeg synes egentlig Chelsea ligger lunt i svinget til Champions League i år. De er en smule undervurderet og alle snakker om Real Madrid, Bayern og Barca. Jeg har på fornemmelsen, at man efter sæsonen vil gøre sig klog på, hvordan Chelsea i virkeligheden hele tiden var det bedste hold. Det samme gjorde man i 08/09 med Barca og 12/13 med Bayern. Det er utroligt at tænke på, at Manchester United var favoritter i finalen i 08/09 og Barca var favoritter mod Bayern i semifinalen 12/13. Det er så åbenlyst i bagklogskabens klare lys, at tronen var i gang med at blive givet videre.

Det virker som om, at tronen som verdens bedste klubhold er ledig i øjeblikket. Det kan man også se på oddsene ved Champions League, hvor det er ret åbent hvem der vinder i år. Tidligere år har henholdsvis Barca og Bayern været ret store favoritter. Det er i stedet blevet en kamp mellem fire hold. Chelsea og Barca har dog nogle svære modstandere i 1/8-finalen, så umiddelbart ligger den bedst til Real og Bayern. Jeg tror dog Chelsea napper den.
Emnet er blevet låst.
Leveret af Kunena Forum