Real Madrids hold 2013/2014:
El Rojo skrev:
Elkrimi skrev: Selvom vi gerne vil betegne Benzema som 9'er, så er sandheden, at han ALDRIG har været en rigtig 9'er. Han har egentlig fysikken til det, man sætter sig sjældent igennem i feltet i duelspillet og bruger denne, ligesom han ikke har den kliniske skarphed foran kassen, som eksempelvis C. Ronaldo, Bale, Nisterooy, Ronaldo, Falcao osv.
Benzema er ikke klassisk 9'er ligemeget hvor meget man vil det.
Det er vel ikke rigtigt det der er problemet. Folk snakker lidt meget om falske 9'ere, ægte 9'ere og klassiske 9'ere efter min smag. Problemet er jo, at Benzema i, som mange andre siger, fire sæsoner kun har leveret halvt. Hans målgennemsnit er ganske glimrende, men enhver idiot kan score basser for Real. Det man mangler at se fra Karim er lidt kontinuitet. 10 kampe, eller måske bare 5, i træk hvor han spiller rigtigt godt, på det høje niveau man ved han kan ramme.
I øvrigt mener jeg heller ikke at en ægte 9'er, altså en god gammeldags boksspiller er hvad vi har brug for. Hvor tit har vi brug for at hælde indlæg i feltet. Det handler i 90% af Reals kampe om at lirke kompakte forsvar op, og i resten af tilfældene gælder det om at komme fra felt til felt på 10 sekunder. Hertil har vi ikke brug for en tankcenterforward, bevares, jeg håbede da på Cavani, men i mine øjne snarere en lynhurtig angriber, gerne lidt lille, der har hurtige fødder og som kan gå med i småspillet omkring boksen.
Nu hvor det er definitivt med El Pipita, så synes jeg virkelig vi skal ud og se på en ny angriber. Bale er selvfølgelig fantastisk, og jeg mener sagtens at han vil kunne træde ind på holdet, han skulle selvfølgelig bare spille højrekanten eller pladsen lige bagved vores frontangriber. Den frontangriber må simpelthen ikke blive Ronaldo, det ville være sindssygt at prøve at ændre på en mand der gør det så vanvittigt. Derfor ser jeg langt hellere at vi henter en angriber, Agüero er stadig mit bedste bud, dropper Bale og sparer 400 mio. Vi har overflod af fantastiske offensive midtbanespillere.
Jeg ser det heller ikke som noget problem at Benzema ikke er "rigtig" 9'er.
Det handlede mere om, at nogle er imod Bale istedet for Benzema i et 3-mands engreb med Ozil og Ronaldo.
Forstår ikke alle der konkluderer at Ronaldo ikke kan spille helt fremme baseret på gårsdagen kamp. Det samme gør Marca iøvrigt.
I første halvleg spillede han som udgagnspunkt til venstre for Benzema, med Ozil til højre. Faktum var bare at det var Ronaldo der søgte centerforward-positionerne i boksen og tog de dybe løb, mens Benzema igen så meget anonym ud.
Anden halvleg var noget helt andet, for der hed opstillingen nærmere 4-3-2-1, med Isco og Modric liggende BAGVED Ronaldo. Om dette var bevidst fra Carlo's side for at se Ronaldo an som 9'er er uvist, men han lå meget alene OG meget mere alene end Benzema lå i første halveg, fordi han simpelthen havde mere offensive og hurtigere kollegaer.
Jeg vil stadig gerne se en trio bestående af Bale-Ronaldo-Ozil, hvor ingen ligger på faste pladser, men agerer dynamisk efter situationen. Ronaldo må ikke låses fast som CF, så hvis han trækker bredt i venstre, så søger Ozil eller Bale centralt og ligeledes med de to andre. Alle tre spillere har har fart, teknik og spilforståelsen til at det vil kunne fungere.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men igår virkede der godt nok langt op til Real Madrid-niveau for russeren. Han var dog ikke alene om at skuffe og holdte hovedet højt kampen igennem, hvilket selvfølgelig er et godt tegn. Lad os håbe han udvikler sig til en habil back...
Den bedste sammenligning er vel Coentrao, som også primært blev anvendt som kant i Benfica.
Hvis Coentrao sælges skal Denis nok spille back....
....og omvendt hvis di Maria sælges;)
Di Maria blev forsøgt på 3-mands midtbanen igår, et tydeligt signal om at han ikke skal kæmpe med de forreste om en plads. Han skal derimod kæmpe mod to af Isco, Modric og Khedira - som skal spille på hhv højre og venstre side af den dybdeliggende playmaker: Illarra, Xabi eller Casemiro - hvis man beholder ham. Sådan tolker jeg det.
Nu støder Jese også til forreste kæde, som efterhånden er veludrustet med Ronaldo, Benzema, Ozil, Morata, Jese... samt Bale. Og så må vi se hvad der skal ske med Kaka.
Elkrimi skrev: ... Så er det fordi man har hentet Bale ;)
Di Maria blev forsøgt på 3-mands midtbanen igår, et tydeligt signal om at han ikke skal kæmpe med de forreste om en plads. Han skal derimod kæmpe mod to af Isco, Modric og Khedira - som skal spille på hhv højre og venstre side af den dybdeliggende playmaker: Illarra, Xabi eller Casemiro - hvis man beholder ham. Sådan tolker jeg det.
Nu støder Jese også til forreste kæde, som efterhånden er veludrustet med Ronaldo, Benzema, Ozil, Morata, Jese... samt Bale. Og så må vi se hvad der skal ske med Kaka.
Jeg ser det igår som et eksperiment - som fejlede. Di Maria har slet ikke kvaliteterne til at spille på midtbanen... Man burde sælge ham IMO:)
Bale-handlen er stadig meget kompliceret, for jeg tror absolut ikke, at Levy vil sælge.
Selvfølgelig virker han fuldstændig afvisende, det vil han gøre til det sidste, nøjagtig som med Modric.
Edited.
Hugol skrev: Ok fair nok.
Det går over i noget tant og fjas, hvis man skal drages i retten for noget man har sagt under kampen på et chat forum. Der bliver sagt mange useriøse ting derinde, og jeg fyrer også generelt en del af. Har også gjort det på debat forummet hvor jeg gerne skære ned på min humor fordi folk ikke forstår det.
Fair nok, jeg blev bare forarget i løbet af de 3 minutter jeg reelt var på chatten, og der var ikke anden kontekst end argumentet om Denis.
Hugol skrev: Det er fint nok du kan drage eksempler fra andre spillere i andre ligaer, men Denis er nu engang en spiller som er helt uvant på back pladsen, og det er kun ham vi bør kigge på, også i forhold til hvad Ancelotti ønsker at gøre. Arbeloa har ikke været istand til at bidrage offensivt selvom han har været placeret længere fremme på banen. Det så man bestemt på Old Trafford. Han har simpelthen ikke kvaliteterne, også selvom du vil omskole ham til en offensiv back. Han har aldrig haft kvaliteterne til det. Så kan man kigge på Denis, og der mener jeg at han defensivt ikke har kvaliteterne til at spille back.
Selvfølgelig, fristes man til at sige, kan Arbeloa ikke omskoles til en offensiv back. Han har klassisk defensive dyder, så det ville være unaturligt. På samme måde kan Denis aldrig blive til den nye Arbeloa, men det skal ikke forhindre ham i at kunne blive den nye Marcelo. Du kan heller ikke omskole Marcelo til at blive som Arbeloa, for det kræver en defensiv tankegang, og det ligger ikke først for når man bliver rykket ned.
Derudover mangler Arbeloa 'hurtige fødder' og teknik til at fungere som en offensiv back. Heldigvis er det lettere at blive rykket tilbage i banen som spiller end det er at blive rykket frem, for det er det samme fysiske duelspil, og hvis man er lidt klejn så er det lettere at rette op på end at forbedre en spillers teknik.
Steen skrev: Mon klubben regner med at man får Bale? Ronaldo har nu spillet to uvante positioner, en hvor han nærmest var central offensiv midtbane, og så angriber i går. Ingen af dem fungerede optimalt, han skal spille venstrekant. Ronaldo skal ikke flyttes rundt pga. Bale, hvis man vil have Bale, så er det fordi at man regner med at han kan blive en succes ude på højrekanten. Verdens bedste har sin plads som venstrekant cementeret.
Tankegangen bag Ancelotti's mere snævre fronttrio er, at spillerne har kortere afstande imellem hinanden og således lettere vil kunne spille sammen. Desuden er de nærmere målet. En filosofi Laudrup også har taget i brug i Swansea, hvor han har vænnet sine fløje til at spille mere centralt og ikke konsekvent ligge ude på kridtstregerne.
I den forgangne sæson tog Ronaldo rigtig nok ofte udgangspunkt på venstre kanten i offensiven og lå også bredt defensivt, men i angrebene kan man bedre betegne ham som inside forward end wing. Det er også vigtig at pointere at Ronaldos allervigtigste egenskab for Real Madrid er sin målfarlighed. Det er ikke hans kantspil, men hans mål vi har størst interesse i og de falder altså fra vidt forskellige positioner. Gense hans mål fra sidste sæson og se hvilke positioner han scorer målene fra og hvilken han kommer fra:
Det er ikke overraskende, men kun ca. 1/5 af hans mål er scoret hvor han tager udgangspunkt fra venstre kant eller scorer derfra. Det beviser meget godt pointen. Han er over det hele.
De mål og løb fra kanten vil han stadig få mulighed for at lave i Carlo's system, selvom han spiller mere centreret. Han vil stadig få frihed til at trække derud, hvis muligheden byder sig, men det er altså langt fra nødvendig for at han skal spille godt eller score flest mulige mål.
Det er ikke så forskelligt fra hinanden, det han gjorde i sidste sæson og det han skal gøre fremover. Der er meget inside forward over det. Grunden til at det ikke fungerede for ham igår, har ligeså meget at gøre med at Lyon var i langt bedre kampform end at Ronaldo spillede en uvant position.
4-3-3 it is, det tyder alt på.
At Ronaldo skal arbejde mindre defensivt er vel heller ikke ubetydeligt at forholde sig til. En spiller vil immervæk kunne præstere på højere niveau i slutningen af kampen, hvis ikke man har jagtet en back kampen igennem - også selvom man er et fysisk pragteksemplar som Ronaldo.
.............Ramos.......Varane..........
Carvajal..............................Marcelo
......................Xabi/Illarra.................
..........Isco/Sami.....Modric.............
.........Ozil.......CR/GB.....GB/CR.....
Bale og Ronaldo søger skiftevis center forward-positionen. De tre forreste spiller alle med enorm frihed.
I går skulle Ronaldo søge mere centralt, og der kan man, blandt andet, ikke udnytte hans hurtighed, og så ved vi at Ronaldo ikke er den bedste når det gælder spil i de små rum, det er derfor at han selv søger ud mod positioner hvor der er plads..
Jeg håber selv at vi fortsætter med 4-2-3-1, med kanter, og så, som Kiwes skrev i går :
Jeg håber inderligt han indser vigtigheden i at fastholde vores politik omkring en dybliggende spilfordeler (modric/Alonso) og en decideret arbejdshest eksempelvis i form af en Khedira
Jeg synes ikke at det er nødvendigt at ændre så meget trup-mæssigt eller formation, det er bare spille-stilen jeg så Ancelotti retter op på.
Der er ingen grund til og eksperimentere med Ronaldo i venstre side, for der har han allerede bevist sit værd. Skal der eksperimenteres med Ronaldo, så er det præcis sådan som Ancelotti gør det nu.
Der er ingen valg taget, og Ancelotti kunne forhåbentlig også godt se, at den ikke dur med Ronaldo centralt eller på toppen.
Noget andet er, at jeg slet ikke tror på Ronaldo på toppen. Zidane er fast besluttet på Benzema, men sker det han bliver skadet, så er det bedre og eksperimentere i pre-sæsonen end og først skulle afprøve det midt inde i sæsonen.
Jeg synes nu heller ikke det er så tydeligt med Di María som du gør det til. I første kamp spillede han på kanten, men igår så vi ham langt længere tilbage og centralt.
Det er faktisk kun Özil, Illarra, Khedira og Casemiro som har spillet de samme pladser i begge kampe. Alle andre er blevet roteret rundt, og Ancelotti har prøvet diverse formationer og eksperimenter af.
Intet er sikkert endnu, og lur mig om vi ikke får set en masse andre ting i løbet af resten pre-sæsonen.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.