Athenea del Castillo: Stort ansvar at spille for Real Madrid

Real Madrid Femeninos 22-årige offensivspiller Athenea del Castillo er for tiden med det spanske landshold til VM i Australien og New Zealand, hvor Spanien har klaret sig videre til ottendedelsfinalerne med en andenplads i gruppespillet. Athenea startede inde i den første kamp, blev skiftet ind i den anden og kom slet ikke på banen, da spanierne blev udraderet med 4-0 af et flot og effektivt spillende Japan-hold.

Undervejs har Athenea fundet tid til et interview med Adidas, hvor hun kommer ind på nært og fjernt vedrørende karrieren i øjeblikket:
- At spille for Real Madrid er en ære og et stort ansvar for mig, da jeg er en rollemodel for så mange mennesker. Man skal være et eksempel både på banen og udenfor, fordi Real Madrid giver en så stor synlighed. Min erfaring hidtil har været utrolig. Jeg har opnået en drøm, jeg havde, siden jeg var en lille pige, og jeg føler mig privilegeret over at være hos verdens bedste klub.

Om at være på det spanske landshold:
- Det er svært at sætte ord på, for man skal opleve det for at forstå, hvordan det føles at høre nationalmelodien... det er utroligt og gør mig så stolt. At deltage i mit første VM har fyldt mig med styrke og motivation, og jeg ved, at denne oplevelse vil lære mig nogle værdifulde lektioner, som vil have en positiv indflydelse på min professionelle udvikling.

Om sine største bedrifter hidtil i karrieren:
- En af de præstationer, jeg er mest stolt af, er at have spillet for Real Madrid i Champions League. Derudover er der U-19-Europamesterskabet, som vi vandt i Schweiz, og min debut for det spanske landshold. Jeg har oplevet nogle gode øjeblikke og nogle mindre gode, men jeg har altid lært af dem. De svære tider har motiveret mig til at fortsætte med at kæmpe for mine drømme, det er de situationer, der hjælper dig med at vokse.

Om starten på fodboldlivet:
- Min første oplevelse med at spille fodbold kom i skolen med mine klassekammerater, jeg havde altid en bold med mig, lige siden jeg var meget ung. Min families støtte var også utrolig vigtig, der var altid stor passion for fodbold i mit hjem. De kom aldrig i vejen og støttede mig altid i at forfølge min drøm. Jeg vil opmuntre alle unge piger, der gerne vil spille fodbold, til at forfølge deres drømme. Der vil være gode tider og dårlige tider, men hvis du bevarer din beslutsomhed og arbejder hårdt, kan du opnå alt, du sætter dig for.

Om livet som fodboldspiller:
- Jeg prøver at fokusere på de ting, jeg skal forbedre, og samtidig arbejder jeg på at forfine mine styrker. Jeg bliver ofte tilbage efter træningen for at arbejde på mine indlæg og skud. Jeg vil fortsætte med at forbedre min acceleration og søge efter gode kombinationer omkring feltet, så jeg kan hjælpe holdet mere og mere.

Seneste artikler...