Modric om Ramos' ikoniske hovedstødsmål i Lissabon: Det ændrede noget mentalt i os
Luka Modric er en af de 19 spillere, som Zinedine Zidane har udtaget til aftenens kamp mod Leagnés, og i spansk presse regner man også med, at det bliver til et gensyn med Santiago Bernabéus fine grønsværen for Real Madrids kroatiske Ballon d'Or-vinder.
Den 34-årige midtbanespiller har for nyligt, i et interview med Club del Deportista, løftet sløret for, hvilken betydning Sergio Ramos' hovedstødsmål mod Atlético Madrid i Lissabon havde for Real Madrids mangeårige europæiske dominans, ligesom han også kommer forbi altid udskældte Gareth Bale i interviewet, som han i øvrigt roser.
Madridista.dk bringer oversættelsen af interviewet her:
Hvordan ser du fodbold i øjeblikket?
- Jeg ville foretrække, at det kun handlede om spillet og bolden, men det er umuligt i dag. Jeg kan godt lide de sociale medier, især Instagram, som jeg bruger som et afbræk fra fodbolden, når jeg har behov for det, men jeg forsøger bare at være en fodboldspiller, da det er det vigtigste for mig. Jeg erkender, at afbrydelser kan være nødvendige nogle gange, når man forkuserer meget på én ting.
Du vandt The Best-prisen og Ballon d'Or sidste år. Var priserne et udtryk for et godt år eller mere en anerkendelse af hele din karriere?
- Begge dele. Det har været en anerkendelse af hele min karriere, men i særdeleshed et meget specielt år. Jeg var heldig nok med at vinde Champions League igen, hvilket ikke er nemt, og jeg nåede også VM-finalen med et land som Kroatien, som for os er noget, ord bare ikke kan beskrive. Jeg kan ikke lide at snakke om mig selv, men jeg synes, på et individuelt plan, at jeg spillede en meget god sæson og det er blevet anerkendt af fagfolk. Det er ikke tilfældigt, når så mange stemmer på dig.
Du har spillet sammen med Gareth Bale store dele af din karriere i Tottenham og Real Madrid; hvorfor tror du, at vi ikke ser det bedste fra ham hele tiden?
- Gareth Bale og jeg er faktisk meget ens. Vi er generte og nogle gange snakker vi ikke meget. Gareth snakker og forstår spansk, og der er en god atmosfære omkring ham på holdet. Han kommer godt ud af det med sine holdkammerater, ligesom han er glad for tilværelsen i Madrid og spille for verdens bedste klub. Alle gør tingene på deres egen måde, og det er man nødt til at respektere. Han er eksemplarisk i sin opførsel, og jeg kommer godt ud af det med ham.
Hvordan udviklede du dig fra at være den kreative midtbanespiller til den mere centrale midtbanespiller?
- Vi er nødt til at gå lidt tilbage (for at besvare det spørgsmål, red.). Jeg spillede længere fremme på banen i min tid med Spurs i Premier League. Harry Redknapp var den første til at spille mig i den rolle, men Slaven Bilic spillede mig dybere i banen på landsholdet, som den centrale midtbanespiller, og det var da jeg begyndte at føle mig mere komfortabel på pladsen og kunne se, at jeg var i stand til at bidrage mere til holdet. José Mourinho brugte mig i en mere fremskudt rolle, da han hentede mig til Madrid, men som sæsonen skred frem, blev jeg brugt mere på den centrale midtbane og I husker nok, at det startede i kampen mod Manchester United på Old Trafford.
Havde historien været den samme uden Ramos' scoring i Lissabon?
- Det ved jeg ikke. Det er svært at vurdere. Det kan sagtens være, at dét mål ændrede den europæiske fodboldhistorie. Real Madrid havde allerede vundet mange titler, men de havde ikke løftet Champions League-pokalen i 12 år. Dette mål ændrede et eller andet; mentaliteten ændrede sig. Fra det øjeblik begyndte vi at være meget stærke i Europa og mange hold var bange for at møde os. Det viser, hvor vigtig en del mentalitet er i fodbold. Der var blevet snakket om La Décima i 12 år og det var blevet en mental ting. Mourinho nåede frem til semifinalerne tre gange og det var svært at overvinde denne mentale barriere. Da vi nåede til finalen, og vandt den på dét mål.... det giver mig stadig gåsehud. Vi viste så stærk karakter og gav aldrig op.