Sergio Ramos-interview: Mbappé bør tage til Real Madrid
Den tidligere Real Madrid-spiller Sergio Ramos har givet sit første interview med spanske medier siden sit skifte til franske Paris Saint-Germain. Vi bringer her oversættelsen.
Hvordan har dine første par dage i Paris været? Savner du Real Madrid?
- Jeg har haft mange vidunderlige stunder i Real Madrid. De gode øjeblikke vil blive hos mig. Det er trist at forlade et sted, som gav én så meget. Jeg har valgt at tage til PSG, et hold med et rigtigt projekt. Jeg forsøger at integrere mig, men jeg nyder godt af udfordringer. Jeg går stadig op i at vinde ting. Forhåbentlig bliver det lige så godt her, som det var i Madrid. Jeg er kommet til en ideel klub, det sted hvor jeg vil være.
Kan du forestille dig, at PSG skal møde Real Madrid i Champions League?
- I øjeblikket er det bare formodninger - det er for tidligt at gætte på, hvad der måske sker i fremtiden. Jeg tænker kun på at præstere på mit højeste niveau og tilbyde min erfaring. Jeg er kommet for at starte fra nul på et nyt hold, og for at bidrage med det jeg kan. Jeg kan ikke gå og tænke på Madrid. Jeg har det godt, og jeg nyder alle de nye udfordringer. Vi håber det bliver en god sæson for os. Vi må se, hvad der sker i fremtiden, men Madrid vil altid være i mit hjerte.
Føler du, at Madrid gjorde alt hvad de kunne for at forlænge din kontrakt?
- Det er et vanskeligt spørgsmål at besvare, men jeg var tydelig i min sidste pressekonference. Der er ingen grund til at se sig tilbage. Jeg er én der søger eventyr, og min prioritet har altid været det sportslige projekt (i Paris, red.). Også måden jeg er blevet behandlet på. Præsidenten, Leonardo (sportsdirektør, red.), Pochettino… de har alle været gode ved mig, og de har gjort det nemt for mig at vælge. Jeg nyder nye udfordringer. Det er godt at komme ud af ens komfortzone. Jeg er meget glad for den beslutning, jeg har truffet.
Hvilke råd ville du give Mbappé om at blive?
- Jeg kan aldrig give ham råd på et personligt niveau. Jeg kan fortælle ham ting ud fra egen personlige erfaring, men det ville være fuldstændig privat. Jeg, som PSG-spiller, vil gerne have ham til at blive. Jeg kan godt lide at spille med de bedste, og Mbappé er én af dem.
Kan du tage noget positivt med fra din svære 2020-2021-sæson?
- Jeg accepterer de gode ting og de dårlige. Jeg har altid taget alt jeg gør som en slags læring - for at finde ud af, hvad jeg skal bruge for at forbedre mig. Du bliver nødt til at gå igennem de gode tider og de dårlige. Der er altid lys for enden af tunnelen og livet går videre. Og hvilken bedre måde end at tage til PSG?
Er der plads til Messi i PSG?
- Leo er én af de bedste spillere i verden, men disse ting afhænger ikke af mig. Jeg kunne give dig tusind svar, men det ville ikke gøre en forskel. Alle tager de beslutninger, der skal tages. Men jeg kan godt lide at være omringet af de bedste spillere, og der vil altid være plads til ham på mit hold.
Hvad synes du om de lækkede filer med Florentino Pérez?
- Det vil jeg holde mig ude af. Jeg har taget afstand til de spanske medier og de internationale medier. Jeg har ingen kommentarer. Jeg respekterer Madrid og deres fans, jeg har enormt stor respekt for dem.
Ville du råde Mbappé til at tage til Madrid på et tidspunkt i hans karriere?
- Selvfølgelig. Real Madrid er én af de bedste klubber i verden. Hvis man kigger på historien, så er det den bedste. De store spillere bør tage derhen, men lige nu vil jeg gerne have ham på mit hold. Jeg vil vinde, og til det skal jeg bruge de bedste spillere.
Vil du juble, hvis du scorer imod Real Madrid?
- Jeg vil aldrig fejre et mål imod Real Madrid. De er min familie, og de vil altid være i mit hjerte. De fortjener den respekt. Jeg ville ikke fejre et mål eller en sejr imod dem.
Paris Saint-Germain har indtil videre forstærket sig med Sergio Ramos, Achraf Hakimi og Gini Wijnaldum i dette transfervindue, mens Gianluigi Donnarumma skriver under inden længe. Den franske Ligue 1 starter op den 8. august. PSG skal en tur til Troyes, som er første skridt på vejen mod et forsvar af deres sølvmedaljer fra sidste sæson.