Ancelotti: Benzema er en komplet spiller
Carlo Ancelotti havde sat sit Real Madrid-hold godt op til kampen i går aftes imod Chelsea, og det var naturligvis en tilfreds italienske cheftræner, der udtalte sig til pressen efterfølgende.
Her fortalte han først og fremmest, at han er ved godt helbred på trods af sin positive coronatest:
- Jeg har det fint. Jeg havde det godt og mærkede ingen symptomer. Jeg har været væk fra holdet i en uge og fandt et hold i fantastisk form, da jeg var tilbage. Vi leverede en rigtig god præstation og var modige og viste personlighed. Vi var det bedste hold, men der er stadig en kamp tilbage, og alt kan ske.
- Nu er der halvleg i dysten, og vi ønsker at levere det samme i returkampen. Vi har givet os selv en fordel efter at have fremført en god kampplan, og mere er der ikke at sige. Vi har åbenlyst en fordel, men opgøret er stadig helt åbent. Chelsea drager fordel af, at reglen om udebanemål ikke længere gælder.
Om at triumfere på Stamford Bridge:
- Det vigtigste element var modet, som spillerne viste. Det var afgørende, at vi spillede rigtig flot op bagfra og søgte at spille mellem linjerne. Derefter angreb vi rigtig flot gennem Vinícius og Benzema, som spillede fremragende sammen. Når vi spiller sådan, er vi i stand til at konkurrere mod alle.
Om Benzema, der scorede alle Real Madrids tre mål for anden kamp på stribe i Champions League:
- Han er som god vin. Han bliver bedre hver dag og føler, at hans betydning vokser på holdet hver dag og udvikler sig til en leder. Det gør hele forskellen for ham. Han har en stærk personlighed og er bevidst om, at han er en vigtig spiller. Måden han bærer sig selv på gør ham til en rollemodel for alle. Han er en komplet spiller. Han scorer en masse mål og er meget vigtig, fordi han hjælper virkelig holdet med sine løb og når vi er i boldbesiddelse. Han er virkelig en trussel i feltet. Vi er meget tilfredse med ham og er heldige at have ham.
Om den taktiske tilgang:
- Vi spillede med samme system, men jeg brugte Valverde for at stække Chelseas venstre side lidt. Valverde gjorde det rigtig godt. Det afhang alt sammen af Azpilicuetas position. Hvis han blev tilbage, skulle Valverde gå frem. Jeg snakker med spillerne om fodbold, jeg forstår, hvad de tænker og hvad, de kan lide. Derefter er det mig, der tager beslutningerne. Nogle gange har jeg ret, andre gange ikke.
Om Chelsea:
- Det er et stort hold med store spillere. Jeg har masser af gode minder fra min tid der, og jeg tror stadig, at returkampen bliver hård. Vi skal være fokuserede, det er den eneste måde at gå til kampen på. De er et hold, der altid vil have en plads i mit hjerte, og de er et af de bedste hold i Europa, hvilket de har vist i de senere år.
Om udskiftningerne:
- Valverde og Karim (Benzema, red.) var trætte, og derfor tog jeg dem ud. Militão fik et slag på hoften i første halvleg, og derefter forstrakte han sin knæ. Det er intet alvorligt, men han kunne ikke spille færdigt.
Om at Courtois blev buet af tilskuerne:
- Chelsea-fansene har deres holdninger. Jeg var der. Nogle gange betyder denne slags velkomst en masse respekt for spillerne på grund af deres kvalitet. Det vigtigste er ikke at blive påvirket, som vi så i dag (i går, red.).
Om trænerjobbet:
- Tvivl er en del af en cheftræners arbejde, og der bliver stillet mange spørgsmålstegn ved en. Cheftræneren er ansvarlig for nederlagene, og spillerne får æren for sejrene. Sådan er fodbold.