Ancelotti forventer svær kamp: Store hold giver aldrig op
I går holdt Carlo Ancelotti pressemøde om aftenens storkamp imod Chelsea i Champions League, hvor der er en semifinaleplads på spil, og her følger, hvad han havde at sige om kampen.
Om kampen generelt:
- Alle er helt klar over, at det bliver en svær kamp. Fansene ved det, og det samme gør vi. Det er Champions League-kvartfinalen, og uanset hvad der skete i den første kamp, er vi godt klar over, at for at nå semifinalerne er vi nødt til at lide, kæmpe, konkurrere og være med i kampen i 90 minutter.
- Jeg har en trup, der er meget bekendte med denne type kamp og er klar over, hvad der er sket før i tiden, og hvad der kan ske. Vi kommer ikke afslappede til kampen, og følelsen i truppen i dag er god på grund af den store mulighed, vi har for at spille denne kamp og nå til semifinalerne. Vi er oppe imod en meget stærk modstander, og vi skal respektere dem, og vi har sandelig en masse respekt for dem.
Om sit taktiske oplæg sagde Ancelotti:
- Vi må se, hvad startopstillingen bliver. Vi vil gerne udføre den samme præstation og tilgang som i første kamp, selvom vi forventer, at modstanderen er på deres bedste i denne kamp for at forsøge at gå videre til næste runde. Vi tror, at de vil ændre på nogle ting, fordi det gik ikke deres vej i den første kamp, og vi skal være forberedte på alt. Chelsea har meget kvalitet og nogle virkelig gode spillere. Vi er sikre på, at de vil spille bedre, end de gjorde i den første kamp, og vi skal være klar.
Om at spille i Champions League:
- Ingen kan sige, at de kommer til at vinde Champions League, fordi det er en meget svær turnering. Det er meget svært at nå finalen og vinde den. Det er muligt at konkurrere, men ikke alle kan gøre det. Jeg har været her længe, og jeg ved, hvor meget kvalitet der er behov for, hvis man vil konkurrere i denne turnering. Erfaring og spillernes karakter spiller en meget vigtig rolle. Vi ved, at vi skal grave dybt, og det er vi klar til at gøre.
Thomas Tuchel nedtonede Chelseas chancer for at gå videre, men det får ikke Ancelotti til at hvile på laurbærrene:
- Alle har deres eget perspektiv, og jeg tror, at de vil komme her med intentionen om at kvalificere sig til næste runde. De er klar over, at det bliver svært, men de kommer til at give det et forsøg. Det er hvad fodboldånden handler om, og store hold giver aldrig op.
Om Karim Benzema:
- Han er, hvad en moderne angriber bør være. En angriber, der er vant til at være den, der skal få sidste fod på bolden i feltet. Karim er, hvad moderne fodbold forlanger af en angriber. Det handler ikke kun om at afslutte og score, men også om at bidrage til holdet og udføre defensivt arbejde. To angribere har skillet sig ud denne sæson: Vinícius og Benzema. At sige, at vi afhænger af Benzema, er sandt, og det er vi glade for at sige.
Om Casemiros rolle:
- Han har fået erfaring opbygget sin karakter på det seneste og er stadig en virkelig vigtig spiller for denne klub. Han vil fortsætte sådan, fordi der er ikke mange spillere i verden med hans erfaring og evner til at spille den position.
Om sin egen fremtid sagde Ancelotti:
- Jeg har en meget lang kontrakt, og jeg tænker ikke på andet. Jeg er glad, hvis klubben er glad, og hvis klubben ikke er det, er jeg taknemmelig for min tid her. Jeg har tiltro til, at alt løser sig i slutningen af sæsonen, og at det bliver glædeligt.
Om at forlade Everton:
- Jeg arbejdede rigtig godt i Everton, men så kom opkaldet fra Real Madrid. Jeg forstår, at folk i Everton var frustrerede, men det er meget svært at sige nej til Real Madrid. Jeg kunne sige nej til ethvert andet hold end Real Madrid. Det er den eneste klub, jeg ikke kunne sige nej til.
Om et eventuelt landstrænerjob:
- Jeg havde muligheden i 2018, men jeg tænkte lidt over det, og jeg må være ærlig at sige, at jeg kan lide dag-til-dag-arbejdet og ikke kun kampene. Jeg havde en træner, der sagde, at en træners job er det smukkeste i verden, når der ikke er nogle kampe, men sandheden er, at kampene bringer spændingen og glæden af at være på siden til en Champions League-kvartfinale for eksempel. De bringer også bekymring og lidelse. Jeg kan ikke lide tanken om at arbejde tre gange på et år, og jeg kommer ikke til at træne et landshold, før jeg ændrer mening om dag-til-dag-arbejdet.