Ancelotti: Spændingen og motivationen er enorm

Lørdag aften står Real Madrid nok engang i en Champions League-finale, og i år spilles den imod Liverpool i Paris. I går afholdt Carlo Ancelotti et maraton af et pressemøde, og vi bringer her de vigtigste af italienerens udtalelser.

Overordnet om kampen sagde han:
- Holdet er i god form, vi startede alle på arbejdet sammen i går (i mandags, red.). Vi har et lille problem med Marcelo, men truppen som helhed er i topform og er virkelig spændte. Vi forbereder os roligt til kampen med fokus på, hvad vi skal gøre, og hvordan vi skal gøre det. Spændingen og motivationen heromkring er enorm. Vi spiller den største kamp i verden, og vi kommer til at give alt. Klubben har vundet så meget, og alle madridistas er stolte af dette hold, og det samme er vi på indersiden, og vi nyder det.

Om forskellen på LaLiga og Champions League:
- At vinde er svært uanset om det er LaLiga eller Champions League, det er to forskellige turneringer. I Champions League er der ikke plads til, at du dummer dig, og i ligaen har du tid til at rette op på tingene.

Om Rodrygo:
- Måske starter han, Når som helst han er kommet ind, har han gjort forskellen. Det bekymrer mig ikke, fordi jeg er bevidst om, hvad han er i stand til i kampen. Det er ikke en kamp med elleve spillere, der kommer til at være flere involveret. Hvis vi har nået finalen, er det fordi gutterne, som er kommet ind i tre-fire minutter, har været der til at hjælpe holdet.

Om en potentiel straffesparkskonkurrence:
- Vi er nødt til at have en liste klar over de gutter, vi tror på er de bedste, hvis det ender i en straffesparkskonkurrence. Man må spørge spillerne, om de er komfortable nok til at sparke. Det er ret hårdt, jeg har været i finaler, hvor jeg har haft svært ved at finde spillere, der vil sparke et.

Ancelotti fortalte desuden lidt om sine tanker op til en så stor kamp:
- For mig er den hårdeste tid tre-fire timer før kampstart. Jeg får det fysisk dårligt. Jeg har døjet lidt mere med det i denne sæson; jeg sveder mere, og hjertet slår hurtigere. Negative tanker kryber ind under huden, men heldigvis holder det alt sammen op, når kampen starter. Forud for denne slags kampe, er du nødt til at få det gjort klart for spillerne, hvad de skal gøre på banen, fordi det letter på bekymringerne og presset. At give dem en masse information er vigtigt.

- Det faktum at vi har spillere, der har spillet en masse finaler og andre, der ikke har, betyder, at vi har et skønt miks. Karim (Benzema, red.) kan forklare Camavinga og Mendy, hvordan de skal tilgå det. Omklædningsrummet er fantastisk, mange af disse spillere har allerede været med i finaler. Jeg har ikke brug for at lære dem noget. Dette hold er mere vant til disse slags kampe end nogen som helst andre.

Spurgt ind til hvilken dyst, der har været den sværeste hidtil, svarede Ancelotti:
- Den sværeste at forberede sig til var Chelsea-kampen på grund af det mentale aspekt. Man tænker, at man har en fordel (efter 3-1-sejren på Stamford Bridge, red.), og det var svært at forberede sig, og derfor blev kampen også virkelig hård. I de andre to var vi bagude, så det var en anden tilgang.

Om Eden Hazard:
- Han har det fint. Han er på vej tilbage fra skade, men han er sulten og motiveret. Han træner med, og han kan potentielt få en rolle i finalen, og det samme gælder Bale. Det er et meget positivt tegn at have alle klar.

Om hvad der har overrasket ham mest ved den nuværende Real Madrid-trup:
- Jeg vil ikke sige kvaliteten, fordi den kendte jeg godt til, men stabiliteten, som Vinícius har vist, og ydmygheden hos spillere, jeg ikke har set siden 2014, og som sidenhen har vundet tre Champions Leagues og bevaret den ydmyghed, disciplin og professionalisme. De er rollemodeller for de nye gutter på vej frem. Spillere som har skabt historie i de senere år såsom Nacho, Modric, Marcelo, Kroos, Casemiro… de har slet ikke ændret attitude.

Seneste artikler...