Ancelotti: Vi har haft en spektakulær sæson
Midt i aftenens store fejring af klubbens 14. Champions League-titel, havde Carlo Ancelotti også tid til at stikke hovedet forbi presserummet på Stade de France, og møde den fremmødte presse. Og det var en glad Ancelotti der satte sig i talerstolen.
- Denne Europa-cup har været den sværeste. Det der hjalp os var det faktum at alle troede vi ikke kunne vinde, og det fik holdet til at vise engagement, selvtillid og at kæmpe. Vi skabte en god atmosfære. Vores individuelle kvalitet gjorde forskellen. Vi fortjente at vinde. Fra 1/8-finalen har vi skulle arbejde hårdt, men vi har aldrig givet op.
- Vi håndterede kampen rigtig godt. Det var vigtigt for os at komme bagom deres forsvar. De bagerste fire spillede rigtig godt, og Liverpool kunne ikke spille bolde ind bag os. Når de lettede presset kom vi bedre ind i kampen. Liverpool har ikke tabt mange kampe i år.
Om klubbens og fansene:
-Det er lettere at vinde Champions League med Real Madrid end med nogen anden klub, på grund af klubbens historie og fansenes engagement. Fansene er specielle og de støtter holdet fra de er børn. Klubbens setup gør det specielt. Jeg er glad for at have vundet fire Champions League-titler, men jeg er endnu gladere for at have vendt tilbage til Madrid. Vi har haft en spektakulær sæson. Jeg vil aldrig kunne takke præsidenten, José Ángel og spillerne nok for den atmosfære de har skabt.
Om selvtillid i truppen:
-Jeg vil fokusere på den gode atmosfære vi har skabt. Det er ikke let at opnå den ånd, for nogle gange har man egoer eller der er spillere der spiller mindre som brokker sig. I bliver nødt til at sige, det har været så let at træne dette hold, den ro i omklædningsrummet i forberedelsen til kampen, på trods af forsinkelser. I det øjeblik var spillerne rolige og havde selvtillid. Selvtilliden kommer fra klubbens historie, de otte vundne finaler i træk, hvilket ikke er normalt for Champions League er utrolig hård og kompetitiv.
- At komme tilbage til Madrid har været en stor succes, og for at sige sandheden, så tænker jeg ikke på de trofæer jeg har vundet. Jeg vil sige tak til fansene for deres støtte. Jeg har fortalt Courtois at jeg ville få ham til finalen, men at så skulle han også vinde den finale, og det har han gjort. Man kan ikke sige nej til Real Madrid.
Om Vini Jrs. sæson:
Det eneste jeg har hjulpet Vini Jr. med, er hans selvtillid. Han har forbedret sig i forhold til hans afslutninger og resten af hans spil er det samme, som hans dribbling. Han er effektiv i den del. Man skal tage sin tid og holde hovedet koldt. Benzema har også hjulpet ham, og det har den selvtillid han har fået af Madrid. Målet i dag var prikken over i'et, og det var den bedste mulige måde at slutte sæsonen på.
Om de næste mål:
Mit næste mål er at skulle på ferie, og så starter næste sæson. Vi skal nyde dette øjeblik, for vi har haft en utrolig sæson. Jeg forventede ikke at have så meget succes og at vinde tre trofæer.