Marcelo: Jeg vil have at de unge skal vide at alt er muligt

Marcelo sagde i dag farvel til klubben han har været i siden han i 2007 satte kursen mod Europa og den spanske hovedstad. Det gjorde bl.a. ved en pressekonference der blev afholdt efter klubbens hyldest til en af de største  Real Madrids historie.

- Jeg tænker ikke meget på fremtiden, jeg lever altid i øjeblikket. Det er svært at forlade dit livs klub efter så meget lykke, lidelse, træning, smerte og at man har givet alt hvad man havde for klubben. At tage denne trøje på er en smuk og magtfuld ting. Fremtiden skræmmer mig ikke fordi historien allerede er skrevet. Jeg blev nødt til at gøre dette. Jeg er tilfreds med mig selv og min familie er stolt af mig. Der er ingen tvivl.

- I dag er den bedste dag i min tid her, fordi jeg har opnået hvad jeg ville, og jeg forlader klubben som en glad mand. Jeg efterlader en arv til de unge spillere. At se Vini Jr, Rodrygo, Valverde, de unge, spille er uvurderligt. At forlade klubben og at blive set som den person jeg er, er det mest magtfulde for mig. Når jeg stopper med at spille, vil jeg gerne have chancen for at vende tilbage til Real Madrid på grund af den måde jeg forsøger at behandle alle ens på. Jeg tror ikke det bliver et problem at vende tilbage, selvom jeg ikke helt føler at jeg forlader klubben.

Om en mulig afslutning på karrieren:

- Jeg har ikke tænkt på at stoppe karrieren, jeg tror jeg kan fortsætte med at spille, og spille godt. Jeg tænker ikke det vil blive et problem at møde Real Madrid, på grund af den kærlighed jeg har til dem. Hvis jeg skal det en dag, er jeg meget professionel og Real Madrid har vist mig hvordan man er det. Jeg er klar til alt der kommer min vej.

Om trænere:

- Efter en periode hvor jeg har spillet for så stor en klub som Real Madrid, har jeg været heldig nok at spille mange kampe og at have haft en god karriere. Jeg har ikke haft mange skader og jeg har mødt specielle trænere og store holdkammerater. Hver træner har sin egen filosofi og de kommer alle med noget nyt. Denne sæson havde jeg stor værdi og et stort ansvar. Nogle gange blev jeg sur på Ancelotti og diskuterede med ham, men næste dag krammede vi hinanden. I år har jeg indset at man ikke behøver at spille for at være vigtig, man skal være en del af holdet og forstå træneren. Jeg har lært meget fra alle.

Om sin bedstefar Pedro:

- Min bedstefar spillede en stor rolle i alt hvad jeg har opnået i dag. Han gav mig friheden til at vælge hvad jeg ønskede og han hjalp mig med at blive voksen og moden i en tidlig alder. Jeg ankom til Madrid da jeg var 18 og min kone var 17, og jeg plejede at tro at jeg var moden, men i dag ser jeg på børn i den alder og så ved jeg at jeg ikke var moden. 

Om sit mærke på historien: 

- Jeg tror ikke jeg kan beskrive det, for jeg har altid levet i øjeblikket, og ikke tænkt længere end det. Her har jeg fået chancen for at vinde utrolige ting, at spille i turneringer på magiske aftener på Bernebéu. Jeg kan kun være taknemmelig for alle disse år hvor jeg har levet et fantastisk liv, et glad liv med et smil på munden. Jeg har været heldig ikke at have mange skader, at lave nogle gode ting og at score et mål her og der. Man kan have talent og være hårdtarbejdende, men hvis man ikke er heldig, er det svært.

Om sin arv: 

- Alt jeg efterlader er ydmyghed og klarhed over hvor man er, hvilket er så vigtigt. Nu har jeg talt med mine slægtninge om de fem Champions League-trofæer jeg har vundet. Jeg spillede de første fire finaler men ikke den sidste. Og det var i denne finale jeg følte mig vigtigst, fordi jeg havde en fem minutters samtale med Rodrygo på bænken, og også med Militao, og det gjorde jeg ikke i de andre finaler. Det er fedt at spille, assistere og score mål, men for mig er det vigtigste at tale med de unge spillere, at kramme dem når der var tre minutter tilbage på uret, og det er den arv jeg vil efterlade. Jeg vil have at de unge skal vide at alt er muligt.

Om at forlade Madrid:

- Jeg føler mig ikke som en legende. Jeg har aldrig betragtet mig selv som en. Alle kan opnå hvad de vil. Jeg føler mig som en spiller der ønsker at opnå sine mål og vinde ting. I forhold til længden af kontrakten, så er der ikke noget problem med at forlade et hold. Verden slutter ikke nu, jeg kommer ikke til at stoppe med at leve fordi jeg forlader Real Madrid. Jeg har lært mange smukke ting i livet væk fra fodbolden. Vi har besluttet dette sammen, og i dag er en glædens dag. Jeg vil altid være hos Real Madrid, og hveren jeg tager hen vil jeg bare være endnu en fan. Jeg kunne ikke blive i Real Madrid uden at biddrage, og jeg ønskede at forlade klubben via. fordøren, ved at se folk i øjnene og hilse på dem.

En af klubbens direktører, legenden Emilio Butragueño, tog også del i pressekonferencen, hvor han havde følgende at sige til Marcelo:

- Min kære ven Marcelo, tusind tak for alt hvad du har givet til os madridistas. Det har været en ære at være vidne til dit talent og det du har ofret for denne trøje, trøjen fra dit livs klub. Du er en af de store legender i Real Madrid, den spiller der har vundet flest trofæer i klubbens historie. Vi vil ønske dig alt det bedste og du ved at dette er og vil altid være dit hjem.

Seneste artikler...