VM 2014
- Storken
- Gæst
-
Michael Cox skriver det rigtig godt i denne artikel :
"What were the lesson from Euro 2004 and World Cup 2006, won by Greece and Italy? Be defensive, be cautious, be solid. Don't give your opponents an inch of space, don't even bother attempting to dominate the match. Counter-attack if you can, but basically look to force a set piece and maximise those opportunities. It's precisely what Greece did in Euro 2004, and not far from what Italy did at World Cup 2006, albeit with more celebrated players. It was, by and large, boring.
Eight years on, and Spain have revolutionised what constitutes "boring." Boring is now dominating a game, playing the majority of the contest in the opposition half, with multiple technically skilled playmakers exchanging rapid passes and looking for space to play a through ball. This is now "boring." You don't revolutionise what constitutes boring without revolutionising football overall."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Når han nu snakker om at kigge efter rummene til at spille bolden igennem kæden, så glemmer han jo at nævne, at det som regel tager 7-8 minutters afleveringer tilbage og sidelæns, før det sker.Storken skrev: @Dario Gomez
Michael Cox skriver det rigtig godt i denne artikel :
"What were the lesson from Euro 2004 and World Cup 2006, won by Greece and Italy? Be defensive, be cautious, be solid. Don't give your opponents an inch of space, don't even bother attempting to dominate the match. Counter-attack if you can, but basically look to force a set piece and maximise those opportunities. It's precisely what Greece did in Euro 2004, and not far from what Italy did at World Cup 2006, albeit with more celebrated players. It was, by and large, boring.
Eight years on, and Spain have revolutionised what constitutes "boring." Boring is now dominating a game, playing the majority of the contest in the opposition half, with multiple technically skilled playmakers exchanging rapid passes and looking for space to play a through ball. This is now "boring." You don't revolutionise what constitutes boring without revolutionising football overall."
Nu beskriver Michael Cox heller ikke, hvorfor det er kedeligt, men remser bare op, hvordan spillet var. "It was boring" kan man ikke rigtig kalde for et argument.
Tiki-gab-taka går ud på at spille så langsomt som muligt, spille helt uden risiko og undlade at afslutte, før bolden er 2 meter fra stregen. se DET er kedeligt!
Kom med noget tempofyldt, fremadrettet spil med risiko for boldtab i afleveringerne, så der bliver skabt noget i stedet for at se på et hold spille den rundt 100 år, før man tænker på, at man måske lige skulle rykke spillet 2 meter frem.
Nu stopper festen. Lad os anerkender TYSK fodbold der kan spille på mange facetter, MANGE flere end Pep's elskede Tikitaka nogensinde har kunne. Anerkend Low og til dels Klinsmann for det arbejde Tyskerne har lavet med deres landshold de seneste mange år.
"No soy sólo perfecto, soy Madridista también"
Pena1992 skrev: Er forummet nu seriøst igang med at diskutere Pep Guardiola - Hykleren fra Catalonien - indflydelse på det TYSKE landshold efter EN sæson i Bayern ?
Nu stopper festen. Lad os anerkender TYSK fodbold der kan spille på mange facetter, MANGE flere end Pep's elskede Tikitaka nogensinde har kunne. Anerkend Low og til dels Klinsmann for det arbejde Tyskerne har lavet med deres landshold de seneste mange år.
Du har så evig ret. Hykleren har allerede fyldt alt for meget i denne post.
Storken har nok en man crush på pep :).. det gas
Efter kampen mod Bosnien lærte de at stå bedre defensivt og få lukket af (med Mascherano især som et af lyspunkterne), men offensivt har det godt nok været svagt. De har ganske rigtigt været udsat for meget lavtstående og kompakte modstandere i Iran, Schweiz, Belgien og Holland, men de har hverken været i stand til at kombinere sig igennem eller lukrere på de omstillinger de trods alt har fået (her tænker jeg på afbrænderne mod Schweiz). Det har taget dem selvmål, afrettede bolde, desperations langskud i de døende sekunder og straffespark, men nu står de alligevel i finalen og hatten af for det, men nu håber jeg også at det bliver endestationen. Idéforladt midtbane, usammenhængende angrebsspil og uskarpe angribere.
Nok har Messi scoret 4 mål og sikret dem sejren mod Bosnien, Iran og til dels Schweiz (og Nigeria, om end kampen var uden betydning), men det har ikke været i nærheden af Maradona i 86. Langt fra enestående. Turneringens bedste har været James.
Men så igen, det har været historien ved det her VM. Ingen nævneværdigt gode hold. Ser vi bare 4 år tilbage i tiden til semifinalisterne i 2010, spillede både Spanien og Tyskland som europæiske topklubber, hvor Holland og Uruguay heller ikke var uden evner. I år har vi så et Tyskland, der i mine øjne er det svageste i perioden 2006-14. De havde fordelagtige arbejdsforhold i åbningskampen mod Portugal, var i store problemer mod Ghana, var uimponerende mod USA, Algeriet og Frankrig, samt var oppe mod et Serie-6 forsvar i semifinalen. Brasilien blev båret frem til semifinalen med tvivlsomme dommerkendelser og Holland smurte ærmerne op og kæmpede sig dertil. Jeg har ikke været imponeret af nogen af dem.
I gruppespillet blev vi forkælet med flere fantastiske kampe, men ellers har turneringen båret præg af svage og usammenhængende hold. Ingen af de her hold vil gå over i historien som noget ekstraordinært. Alligevel har vi fået flere dramaer og gode historier med bl.a. detroniseringen af Spanien, den historiske ydmygelse af værtsnationen Brasilien, Costa Ricas eventyrlige turnering, VM-historiens ældste spiller og rekord-Klose, men var det ikke for James Rodriguez og Colombia, havde der i min ydmyge optik ikke været meget af glæde sig over rent spillemæssigt.
Jeg kan bare ikke lade være med at ærgre mig lidt over at skulle se de, i mine øjne, to svageste hold i en stor landsholdsfinale siden 2004. Ikke at alternativerne havde været bedre…
No soy sólo perfecto, soy Madridista también
De er tandløse offensivt. Messi skiller sig på ingen måde ud som den helt store maestro, der driver Argentina frem. Deres bedste spiller offensivt har - efter min mening - rent faktisk været Di María. Og det var tydeligt at se, at han var savnet i går. Det er ham der løber solen sort, sætter de andre offensive krafter op og har en afgørende fod med. Ikke en doven og middelmådig Messi, som sikkert ender med, at blive kåret til turneringens og verdens bedste spiller. Hvilket end ikke vil være fortjent, selv om Argentina sågar skulle gå hen og vinde, men det håber jeg for guds skyld ikke.
Må Tyskland køre et tandløst Argentina-hold over i finalen!
- Storken
- Gæst
-
El_Juan skrev: Den sang må jeg tilslutte mig. Det er et af de ringeste finale-hold jeg kan mindes. Det der redder dem nu, er en defensiv struktur, som de f.eks. ikke havde under Maradona.
De er tandløse offensivt. Messi skiller sig på ingen måde ud som den helt store maestro, der driver Argentina frem. Deres bedste spiller offensivt har - efter min mening - rent faktisk været Di María. Og det var tydeligt at se, at han var savnet i går. Det er ham der løber solen sort, sætter de andre offensive krafter op og har en afgørende fod med. Ikke en doven og middelmådig Messi, som sikkert ender med, at blive kåret til turneringens og verdens bedste spiller. Hvilket end ikke vil være fortjent, selv om Argentina sågar skulle gå hen og vinde, men det håber jeg for guds skyld ikke.
Di Maria er Argentinas bedste offensive kort? hehe....
Argentina spillede faktisk nogenlunde i første halveg, hvor Higuain og Enzo Perez virkede utrolig veloplagte. Jeg synes på ingen måde, at Di Maria var savnet. Argentina har i de sidste to opgør spillet som et hold, hvilket er rigtig positivt, hvis du spørger mig. Det er korrekt, at Messi ikke har været kampafgørende, men holdet virker langt mere balanceret. Det hele er ikke længere lagt op på, at Messi vinder kampen på egen hånd. Det skal nævnes, at Argentina på intet tidspunkt under VM har været bagud. Det er trods alt en flot bedrift, selvom de måske ikke har sprudlet.
Det virker som om, at du er utrolig bitter over, at Messi og Argentina har succes. Jeg ville sikkert have det på samme måde med Ronaldo og Portugal, men det kom jo aldrig på tale ;-)
Storken skrev:
El_Juan skrev: Den sang må jeg tilslutte mig. Det er et af de ringeste finale-hold jeg kan mindes. Det der redder dem nu, er en defensiv struktur, som de f.eks. ikke havde under Maradona.
Argentina spillede faktisk nogenlunde i første halveg, hvor Higuain og Enzo Perez virkede utrolig veloplagte. Jeg synes på ingen måde, at Di Maria var savnet. Argentina har i de sidste to opgør spillet som et hold, hvilket er rigtig positivt, hvis du spørger mig. Det er korrekt, at Messi ikke har været kampafgørende, men holdet virker langt mere balanceret. Det hele er ikke længere lagt op på, at Messi vinder kampen på egen hånd. Det skal nævnes, at Argentina på intet tidspunkt under VM har været bagud. Det er trods alt en flot bedrift, selvom de måske ikke har sprudlet.
Det virker som om, at du er utrolig bitter over, at Messi og Argentina har succes. Jeg ville sikkert have det på samme måde med Ronaldo og Portugal, men det kom jo aldrig på tale ;-)
Personligt havde jeg forventet Argentina som Verdensmester og jeg havde helt sikkert forventet Messi skulle tage dem hele vejen. Jeg har på ingen måde kvaler med at Messi kunne få et super VM for vi skal lige huske at fejre fodbolden fremfor de respektive hold spillerne kommer fra. Men jeg er helt enig i Jaken's indlæg, Argentina har været en kæmpe skuffelse og kampen igår var bare endnu et argument til den holdning.
Jeg tror og holder også med Tyskerne, som har været en af turneringens mest seværdige hold.
"No soy sólo perfecto, soy Madridista también"
1) Om Argentina spillede nogenlunde eller ej i første halvleg er subjektivt. Jeg kigger på kampen og deres præstation som helhed. Og om du ikke mener, at Di María var savnet, det rager mig egentlig en høstblomst. Jeg forholder mig blot til, at han rent faktisk har gjort en forskel og han har været den af deres offensive spillere, som har bidraget med mest. Han har arbejdet stenhårdt begge veje, sat de andre offensive krafter op og haft en afgørende fod med, i de fleste af deres offensive aktioner. Gudskelov for Argentina har han ikke helt været ene om det, efter Lavezzi kom ind på holdet.
Det var 120 minutters røvkedelig reaktionsfodbold, som de så fint kaldte det i studiet og ingen af holdene spillede på et nogenlunde niveau. Hverken Holland eller Argentina ville noget og de havde absolut ingen offensive intentioner. Di María kunne i det mindste have skabt bare en lille smule ravage, om så Enzo Pérez gjorde det fint eller ej i hans fravær, så er han ikke Di María.
2) Hvis du gider læse hvad jeg egentlig skrev, så kunne det være helt rart. Læs: "Det der redder dem nu, er en defensiv struktur, som de f.eks. ikke havde under Maradona." Det har været ud fra en defensiv tilgang med fokus på den defensive organisation. Netop underforstået, at jeg ligeledes mener, at der netop har været balance på holdet, modsat tidligere. Det gør det ikke videre interessant at se på. Di María har ligeledes været essentiel for balancen på holdet, akkurat som det i særdeleshed er tilfældet med Mascherano, såvel som Biglia har gjort det langt bedre end Gago.
Hvis du nu gad læse ordentlig efter, i stedet for at være forblændet af, at du måtte mene jeg bare lyder bitter og er ude efter din elskede. Jeg anfægter netop ikke deres organisation. Det er den, der har ført dem til VM-finalen. Og kampen mod Holland var netop præget af to hold, som havde stor fokus på balancen og organisationen på holdet. Hvilket opgøret i høj grad bar præg af. Det er blot én måde, at spille spillet på.
Det ændrer heller ikke på min klare holdning til Argentinas slutrunde. De har på ingen måde imponeret. End ikke mod svage modstandere i gruppespillet. Det siger nærmest det hele, at Iran rent faktisk matchede dem i deres indbyrdes opgør. De har på ingen måde været overbevisende. Slet heller ikke i slutspillet, hverken mod Schweiz, Belgien eller Holland. Det har været yderst middelmådigt og nogle vanvittig kedelige kampe. Og med de offensive kræfter, som de har til rådighed, så forventer jeg langt mere. Jeg havde forventet, at de ville bare lidt, især med Messi på holdet. Jeg er netop ikke den eneste, der ligeledes havde forventet mere. Hvad med, at tolke det som anerkendelse i stedet for bitterhed?
3) Hvad end du mener det virker som om, interesser ikke rigtig nogen. Det kan du holde for dig selv og blive på din egen halvdel, i stedet for at træde over på min og tolke på hvad du tror jeg måtte mene eller være. Men hey; it takes one to spot one. Og dit forsvar - eller rettere modangreb - hvor du ligefrem har behov for at udtale, at jeg lyder bitter, minder mere om et bittert forsvar af Argentina og Messis såkaldte succes. I stedet for at holde dig til det fodboldmæssige og det som jeg rent faktisk forholder mig til. Fordi du ville være bitter, er ikke ens betydende med, at det gør sig gældende for andre, men smålighed længe leve. Ganske morsom, at du lige havde behov for at komme med et sådan modsvar ;-)
- Men han gør sit arbejde i samtlige minutter - begge veje. Han er taktisk rigtig god, en rigtig tovejsspiller, boldfast og god til at sætte spillet i gang. Både med og uden bold positionerer han sig rigtigt, påpeger Ove Pedersen.
- De fleste tyskere er spilbare, men han gør det helt pr. automatik med sin spilintelligens, som er det, vi trænere vægter højest.
- Han er et symbol på den nye tyske spillestil under Jürgen Klinsmann og Joachim Löw, hvor man er blevet bedre til at spille med bolden og positionere sig. Og det er jo ikke på hans position, Löw skifter ud.
Det minder mig lidt om Lasse Ellegaard på bold.dk...Storken skrev:
"Du skriver som du gør fordi du er Real fan"... Men du har det også med at forsvare alt, der har med Barcelona at gøre, og det er vel også den eneste grund til du er herinde :)
I går var vel første gang, at Argentina mødte modstand og her var Messi stort set usynlig. Mange mistede bolden, en masse afleveringer sidelæns og ikke meget at komme efter. Derimod har Di Maria været med i langt de fleste offensive aktioner, arbejdet begge veje og båret mange bolde frem til farlige situationer.
- Storken
- Gæst
-
El_Juan skrev: Lidet intelligent kommentar, Storken. Ikke at jeg havde forventet andet.
1) Om Argentina spillede nogenlunde eller ej i første halvleg er subjektivt. Jeg kigger på kampen og deres præstation som helhed. Og om du ikke mener, at Di María var savnet, det rager mig egentlig en høstblomst. Jeg forholder mig blot til, at han rent faktisk har gjort en forskel og han har været den af deres offensiv spiller, som har bidraget med mest. Han har arbejdet stenhårdt begge veje, sat de andre offensive krafter op og haft en afgørende fod med, i de fleste af deres offensive aktioner. Gudskelov for Argentina har han ikke helt været ene om det, efter Lavezzi kom ind på holdet.
Det var 120 minutters røvkedelig reaktionsfodbold, som de så fint kaldte det i studiet og ingen af holdene spillede på et nogenlunde niveau. Hverken Holland eller Argentina ville noget og de havde absolut ingen offensive intentioner. Di María kunne i det mindste have skabt bare en lille smule ravage, om så Enzo Pérez gjorde det fint eller ej i hans fravær, så er han ikke Di María.
2) Hvis du gider læse hvad jeg egentlig skrev, så kunne det være helt rart. Læs: "Det der redder dem nu, er en defensiv struktur, som de f.eks. ikke havde under Maradona." Det har været ud fra en defensiv tilgang med fokus på den defensive organisation. Netop underforstået, at jeg ligeledes mener, at der netop har været balance på holdet, modsat tidligere. Det gør det ikke videre interessant at se på. Di María har ligeledes været essentiel for balancen på holdet, akkurat som det i særdeleshed er tilfældet med Mascherano, såvel som Biglia har gjort det langt bedre end Gago.
Hvis du nu gad læse ordentlig efter, i stedet for at være forblændet af, at du måtte mene jeg bare lyder bitter og er ude efter din elskede. Jeg anfægter netop ikke deres organisation. Det er den, der har ført dem til VM-finalen. Og kampen mod Holland var netop præget af to hold, som havde stor fokus på balancen og den organisationen på holdet. Hvilket opgøret i høj grad bar præg af. Det er blot én måde, at spille spillet på.
Det ændrer heller ikke på min klare holdning til Argentinas slutrunde. De har på ingen måde imponeret. End ikke mod svage modstandere i gruppespillet. Det siger nærmest det hele, at Iran rent faktisk matchede dem i deres indbyrdes opgør. De har på ingen måde været overbevisende. Slet heller ikke i slutspillet, hverken mod Schweiz, Belgien eller Holland. Det har været yderst middelmådigt og nogle vanvittig kedelig kampe. Og med de offensive kræfter, som de har til rådighed, så forventer jeg langt mere. Jeg havde forventet, at de ville bare lidt, især med Messi på holdet. Jeg er netop ikke den eneste, der ligeledes havde forventet mere. Hvad med, at tolke det som anerkendelse i stedet for bitterhed?
3) Hvad end du mener det virker som om, interesser ikke rigtig nogen. Det kan du holde for dig selv og blive på din egen halvdel, i stedet for at træde over på min og tolke på hvad jeg måtte mene eller være. Men hey; it takes one to spot one. Og dit forsvar - eller rettere modangreb - hvor du ligefrem har behov for at udtale, at jeg lyder bitter, minder mere om et bittert forsvar af Argentina og Messis såkaldte succes. I stedet for at holde dig til det fodboldmæssige og det som jeg rent faktisk forholder mig til. Fordi du ville være bitter, er ikke ens betydende med, at det gør sig gældende for andre, men smålighed længe leve. Ganske morsom, at du lige havde behov for at komme med et sådan modsvar ;-)
Vi to har har tilsyneladende et helt forskelligt syn på fodbold.
1) Hvornår har Di Maria være afgørende for Argentina, hvis vi ser bort fra forlænget spilletid mod Schweiz? Jeg siger ikke, at han har været dårlig, men hans endproduct er ikke godt nok. Det er fint, at du kan drible din modspiller, men hvis din efterfølgende aflevering eller afslutning ender i et boldtab, så er det jo ligegyldigt. Di Maria er en god støtte til Messi, men det er Messi der giver Di Maria pladsen og mulighederne. Det er ikke omvendt.
Jeg vil vove den påstand, at Lavezzi har været elendig. Han bidrager med intet udover fart over kanterne. Han er virkelig frustrerende at se på, når man holder med Argentina. Han laver den ene håbløse aktion efter den anden. Det samme er tilfældet med Aguero.
2) Ved du hvor mange mål Diego Maradonas Argentina havde indkasseret på nuværende tidspunkt i 1986? De havde indkasseret 3 mål, hvilket er præcis det samme antal som Argentina under dette VM. Det var muligvis Maradona der bar dem offensivt, men de kunne skam godt forsvare dengang.
Argentina har på ingen måder imponeret, slet ikke offensivt. De var muligvis ikke kommet til kvartfinalen, hvis ikke Messi havde reddet deres røv de første 4 kampe. Sidenhen har de dog leveret gode defensive præstationer, hvilket har bragt dem i finalen. Det har muligvis ikke været sprudlende fodbold, men Argentina får det bedste ud af deres hold. Dette VM har været kendetegnet ved skuffende præstationer fra de fleste forhåndsfavoritter, men hvem fortjente det egentlig mere end Argentina at måde Tyskland i finalen? Colombia tabte første gang de mødte modstand, Holland ramte ikke målet en eneste gang mod Argentina og Brasilien knækkede under presset. Tyskland imponerede jo heller ikke mod Algeriet og Ghana, men de står stadig fortjent i finalen. Argentina har muligvis ikke spillet flot fodbold, men jeg synes egentlig ikke de har været de andre storhold underlegen.
3) That escalated quickly :)