VM 2014

12 år 1 måned siden #433 af M_linding
Besvaret af M_linding på emne VM 2014
Man skal bare lige forstå, at Suarez ikke straffes for en fysisk handling. Så argumenter som "han brækker jo ikke benet på nogen" er skudt helt ved siden af.

Suarez straffes for at være usportslig, stærkt krænkende (kan isoleret set sidestilles med racisme, i forhold til det enkelte offer) og for at udvise en bizar adfærd som på ingen måde må komme ind i fodbolden. Når man så gør det 3 gange - efter at have fået rigeligt med advarsler - så falder hammeren altså.

Suarez kan faktisk ikke sammenlignes med noget vi ellers har set på en fodboldbane. For selvom der er andre der har gjort noget lignende (Rijkaard eks.) så er der aldrig nogen som har gjort det flere gange.

Desuden har Zuniga øjnene på bolden, og heller ikke knæet fremme som du antyder, så jeg mener slet ikke at det nødvendigvis er tale om en kalkuleret svinestreg. Voldsomt og klodset, men jeg tvivler på at han havde nogen idé om, hvordan han i den situation kunne skade Neymar med kirurgisk præcision.
Sidste redigering: 12 år 1 måned siden ved M_linding.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, r-mb-q, andreashn, 2:18

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• RasmusKring
  • Gæst
  • Gæst
12 år 1 måned siden #434 af RasmusKring
Besvaret af RasmusKring på emne VM 2014

M_linding skrev: Man skal bare lige forstå, at Suarez ikke straffes for en fysisk handling. Så argumenter som "han brækker jo ikke benet på nogen" er skudt helt ved siden af.

Suarez straffes for at være usportslig, stærkt krænkende (kan isoleret set sidestilles med racisme, i forhold til det enkelte offer) og for at udvise en bizar adfærd som på ingen måde må komme ind i fodbolden. Når man så gør det 3 gange - efter at have fået rigeligt med advarsler - så falder hammeren altså.

Suarez kan faktisk ikke sammenlignes med noget vi ellers har set på en fodboldbane. For selvom der er andre der har gjort noget lignende (Rijkaard eks.) så er der aldrig nogen som har gjort det flere gange.

Desuden har Zuniga øjnene på bolden, og heller ikke knæet fremme som du antyder, så jeg mener slet ikke at det nødvendigvis er tale om en kalkuleret svinestreg. Voldsomt og klodset, men jeg tvivler på at han havde nogen idé om, hvordan han i den situation kunne skade Neymar med kirurgisk præcision.

Jeg vil ikke ud i en større diskussion, hvor vi millimeterpræcist afgører, hvilken situation, der er "værst" på en eller anden subjektiv skala. Suarez' handling er uacceptabel og skal selvfølgelig straffes, men som jeg ser det laver Zuniga en meget farlig og kynisk svinestreg på Neymar, og uanset om det resulterer i en skade eller ej, så bør den slags aktioner blive straffet. Hvis udfaldet bliver, at Suarez får 4 måneder og Zuniga ingen straf, så står straffen på ingen måde mål med deres handlinger i min optik.
Sidste redigering: 12 år 1 måned siden ved RasmusKring.

12 år 1 måned siden #435 af M_linding
Besvaret af M_linding på emne VM 2014

RasmusKring skrev:

M_linding skrev: Man skal bare lige forstå, at Suarez ikke straffes for en fysisk handling. Så argumenter som "han brækker jo ikke benet på nogen" er skudt helt ved siden af.

Jeg vil ikke ud i en større diskussion, hvor vi millimeterpræcist afgører, hvilken situation, der er "værst" på en eller anden subjektiv skala. Suarez' handling er uacceptabel og skal selvfølgelig straffes, men som jeg ser det laver Zuniga en meget farlig og kynisk svinestreg på Neymar, og uanset om det resulterer i en skade eller ej, så bør den slags aktioner blive straffet. Hvis udfaldet bliver, at Suarez får 4 måneder og Zuniga ingen straf, så står straffen på ingen måde mål med deres handlinger i min optik.

Jeg har som sagt bare svært ved at se den kyniske svinestreg...:)

Det er bare virkelig klodset og voldsomt - men jeg tror ikke, at der egentlig var en svinsk hensigt som sådan. Måske kunne dommeren have givet et rødt kort for voldsomt spil, og efterfølgende 2 dages karantæne. Men det er vist også det.

Jeg er selv meget imod tofodstacklinger og den slags, og mener at det bør straffes hårdere end det gør. Men i denne situation er Neymar - som sagt - vist bare rigtig uheldig.

Den store synder, i min optik, var den elendige dommer. Han tillod alt alt alt for hårdt spil, og så sker disse situationer jo, når det ene hold jagter et desperat mål, som gjaldt det deres liv.
Følgende bruger(e) sagde tak: andreashn

12 år 1 måned siden #436 af Lars1991
Besvaret af Lars1991 på emne VM 2014
Jeg synes jo det dommerens skyld det nogensinde sker. De fik jo lov til at slagte hinanden. Hvor mange gule kort skulle der ikke have været i den kamp?! De fik bare lov til at slagte hinanden mere og mere og der skete aldrig noget. Jeg synes det er VM's dårligste dommerpræstation. Han var konsekvent dårlig igennem hele kampen.

12 år 1 måned siden #437 af DarioGomez
Besvaret af DarioGomez på emne VM 2014
Jeg bryder mig grundlæggende set ikke om Tyskland, men hvor er det alligevel rart at se spillere som Müller, Kroos, Schweini osv spille flot fodbold med fokus på det offensive.

Bayern har så meget kvalitet, men al den sprudlende energi har uduelige Guadiola spoleret fuldstændig med sit tiki-taka-lad-os-aflevere-bagud-i-banen-pis ... geez hvor er den mand dog blevet gjort til en masse, han ikke på nogen måde er. Herunder en god træner ...

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...

12 år 1 måned siden #438 af Sahinovic
Besvaret af Sahinovic på emne VM 2014

DarioGomez skrev: Jeg bryder mig grundlæggende set ikke om Tyskland, men hvor er det alligevel rart at se spillere som Müller, Kroos, Schweini osv spille flot fodbold med fokus på det offensive.

Bayern har så meget kvalitet, men al den sprudlende energi har uduelige Guadiola spoleret fuldstændig med sit tiki-taka-lad-os-aflevere-bagud-i-banen-pis ... geez hvor er den mand dog blevet gjort til en masse, han ikke på nogen måde er. Herunder en god træner ...

Jeg er ikke fan af Guardiola, kan faktisk ikke lide manden - men det var da godt nok noget af et statement du kommer med når man ser på hvor mange trofæer han har vundet, så jo han er en god træner.

Tyskland er gode idag, men synes lige du burde se en ekstra gang på det hold de spiller mod idag.

Florentino Pérez
Sidste redigering: 12 år 1 måned siden ved Sahinovic.

• Storken
  • Gæst
  • Gæst
12 år 1 måned siden #439 af Storken
Besvaret af Storken på emne VM 2014

DarioGomez skrev: Jeg bryder mig grundlæggende set ikke om Tyskland, men hvor er det alligevel rart at se spillere som Müller, Kroos, Schweini osv spille flot fodbold med fokus på det offensive.

Du er godt klar over, at Tyskland er et af de mest boldbesiddende landshold? De havde flere pasninger i gruppekampene end Spanien. Joachim Löw har rost Guardiola flere gange og Tyskland ændrede spillestil til posession-fodbold efter VM 2010, hvor de tabte til Spanien i semifinalen.

• Raúl 7
  • Gæst
  • Gæst
12 år 1 måned siden #440 af Raúl 7
Besvaret af Raúl 7 på emne VM 2014

Storken skrev:

Du er godt klar over, at Tyskland er et af de mest boldbesiddende landshold? De havde flere pasninger i gruppekampene end Spanien. Joachim Löw har rost Guardiola flere gange og Tyskland ændrede spillestil til posession-fodbold efter VM 2010, hvor de tabte til Spanien i semifinalen.

Du er godt klar over at boldbesiddende spil har eksisteret før Tiki-taka? Fordi man har mange afleveringer behøver det ikke være Tiki-taka. Det man har set under VM slutrunden har ikke været defensivt og køre bolden rundt bare for at køre den rundt. Vi kan kalde det Tiki-taka 2.0 hvis det gør dig glad. Måske Barcelona og Bayern skal kigge lidt på Tyskland.

• Storken
  • Gæst
  • Gæst
12 år 1 måned siden #441 af Storken
Besvaret af Storken på emne VM 2014

Raúl 7 skrev:

Storken skrev:

Du er godt klar over at boldbesiddende spil har eksisteret før Tiki-taka? Fordi man har mange afleveringer behøver det ikke være Tiki-taka. Det man har set under VM slutrunden har ikke været defensivt og køre bolden rundt bare for at køre den rundt. Vi kan kalde det Tiki-taka 2.0 hvis det gør dig glad. Måske Barcelona og Bayern skal kigge lidt på Tyskland.

Joachim Löw er en af de trænere, der er mest inspireret af Pep Guardiola. Joachim Löw gør i størstedelen af kampene brug af falsk 9'er, fokuserer på pasninger og værdsætter boldbesiddelse. Han udtalte endda før dagens kamp, at kampen om boldbesiddelsen ville blive hård, da Brasilien ville gå til stålet.

Joachim Löw skiftede som nævnt hele Tysklands taktik efter VM 2010, hvor de tabte til Spaniens tiki taka i semfinalen. Selvom man tidligere i turneringen havde gennembanket Argentina og England på omstillinger, så havde man intet modsvar, da man kom bagud og skulle skabe kampen mod Spanien. Tyskland har altid været et fantastisk hold, når de kom foran og kunne køre omstillinger. Det nytter dog ikke noget, hvis man ikke kan åbne et kompakt forsvar, fordi man er bedst uden bolden. Det er fint, at I er vilde med Tysklands ydmygelse af Brasilien, men kampen havde set helt anderledes ud, hvis Tyskland ikke var kommet hurtigt foran på en standard situation.

12 år 1 måned siden #442 af El_Juan
Besvaret af El_Juan på emne VM 2014

Tager du pis på os? Helt ærligt. Jeg behøver ikke udtale mig meget mere om det, eftersom Storken har uddybet det. Hvilken dobbelmorale. Du synes det er rart, at se dem spille flot fodbold med fokus på det offensive og sviner derefter en mand, som har lagt til grund for det selv samme og som Löw tydeligvis er inspireret af.

Tyskland praktiserer netop det spil, som Pep er kendt for. Boldbesiddelse, spil i trekanter, fart og bevægelse på den sidste del af banen, angreb over fløjene og igennem midten og opbygning af spillet fra bagerste kæde.

Kom nu liiiige ind i kampen :-)

12 år 1 måned siden #443 af DarioGomez
Besvaret af DarioGomez på emne VM 2014
Jeg kan godt se, at den kan blive misforstået.

1) Naturligvis er Pep en succesfuld træner. Det viser hans vundne trofæer, og ja Storken her er rent faktisk en statistik, der kan bruges til noget!

2) Det aspekt, som jeg anfægter, og som jeg ikke fik formuleret klart, er dette, hvor Pep udskriges til at være et taktisk geni. Jeg mener, han er langt fra dette. I det ligger der to aspekter.

Det første er, at Pep på ingen måde opfandt det boldbesiddende spil. Jeg ved godt, at det er en normal opfattelse i visse dele af fodboldeuropa, at Pep og/eller Rijkaard opfandt tiki-taka som begreb, men rent faktisk er det en strømning, der har været kendt længe i spansk fodbold og som blandt andre Arragones og Del Bosque har udviklet. I øvrigt i godt samspil med Cruyff.
Så hele denne historie med, at Pep opfandt en spilletstil er i bedste fald en lodret løgn. Det kan godt være, han forsøgte sig med begreber som falske ni'ere og så videre, men det store taktiske revolution kan han altså ikke tilskrives.

Det andet aspekt er den mere subjektive vurdering - nemlig den om Pep har fremelsket seværdigt fodbold eller om han har dræbt glæden ved spillet. Det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg og efterhånden en del andre hælder til sidstnævnte løsning.
Det bedste eksempel er den himmelvide forskel på Bayern München under Heynckess og så det Bayern München, som Pep står i spidsen for nu.
Sidste år, hvor sydtyskerne vandt CL var de en sand fornøjelse at følge. Det var presspil med fokus på angreb og med fokus på hele tiden at være målsøgende. Det Bayern-hold, der blev udstillet fuldstændig i CL, var præget af Barcelona-taktikken, hvor det handler om at få modstanderne til at falde i søvn og så trille bolden over stregen.
Seværdigheden i dette er ikke-eksisterende og rent faktisk mener jeg, at det er nøjagtigtigt lige så kedeligt som at se en kamp, hvor det ene hold har placeret ni mand i og omkring straffesparksfeltet.

Så kan det godt være, at du Storken har læst/hørt, at Löw har ladet sig inspirere af Guardiola. Det kan sagtens være rigtigt - men det er dog med en blandet succes. For som jeg skrev i går: Tyskland er hamrende seværdige, og formår at kombinere boldbesiddelse med offensiv fodbold; Guardiola mangler stadig at inkludere den sidste del af den ligning.

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
Følgende bruger(e) sagde tak: REAList, Dios

12 år 1 måned siden #444 af REAList
Besvaret af REAList på emne VM 2014
Jeg vil da mene at Tyskland spiller mere total-fodbold som Heynckess gjorde med Bayern, end tiki-gaaab-taka som Pep..
Forskellen deri er at Tyskland spiller direkte fodbold, imens Bayern og Pep holder mere på bolden.

¡Hasta la Victoria Siempre!

Leveret af Kunena Forum