Uefa Champions League 2014/2015
Storken skrev:
Fondo_Sur skrev:
Storken skrev: @Fondo_Sur
Haha, "bookmakerne ved mere om chancevurderinger end vi gør". Når bookmakerne sætter oddsene handler det udelukkende om statistiker og form samt andre overfladiske forhold.
Det er er sjovt, at folk tror bookmakerne er en flok uvidende fjolser, der ikke ved hvad de foretager sig. Der er så mange penge i sportsbetting, at bookmakerne er nødsaget til at have de klogeste hoveder ansat. Det er muligt, at bookmakerne anvender rigtig meget statistik i deres oddssætning, men det bygger på meget avanceret økonomisk teori (læs: matematik på et vanvittigt højt plan). Det er ikke uden grund, at Rasmus Ankersen (direktør i FC Midtjylland) har udtalt, at de klogeste menesker i fodbold arbejder i bettingindustrien. De mange penge tiltrækker nemlig meget intelligente mennesker.
Jeg siger ikke at oddsene er den eneste sandhed, når det kommer til chancevurderinger, men det er det tætteste vi kommer. Hvis du mener noget andet, så synes jeg du skal blive professionel bettor. Der er enorme summer at hente, hvis du er klogere.
Og alligvel bliver man overrasket på kampdagen. Jeg kan evt. henvise til overstående indlæg fra Chamartin, som egenligt kommer nogle argumenter, som jeg ikke havde taget højde for:
"Bookmakerne sætter odds efter at optimere deres egen fortjeneste, og dette betyder, at de ikke udelukkende baserer deres odds alt efter, hvem de anser for at være favoritter, men også på, hvordan folk spiller på odds'ne. I starten af perioden er dette nok mindre udtalt, men op imod afslutningen af perioden til afgørelsen, hvor folk spiller mere og mere, kan det rykke noget på odds'ne."
Licensbookmakerne (Bet365, Unibet, Danske Spil osv) tager rigtig meget risiko, da de netop ikke lader oddsene bestemmes af omsætningen. Deres odds følger i høj grad de asiatiske bookmakere (Pinnacle Sports, SBOBet osv.), der derimod bruger omsætningen til at justere oddsene. Hos bookmakeren Pinnacle Sports kan man eksempelvis sætte 500.000kr på en Premier League kamp på kampdagen. Derfor tiltrækker Pinnacle Sports de dygtige bettere, der placerer store summer på de forskellige kampe.
Eksempel:
I weekendens Premier League kamp mellem Crystal Palace og Hull er 94% af omsætningen hos Unibet kommet på Crystal Palace. Alligevel er oddset på Crystal Palace steget fra 1.90 til 2.05. Dette skyldes, at oddset er steget hos de asiatiske bookmakere, hvor omsætningen omvendt har været på Hull. Unibet vil herved lide et kæmpe tab, hvis Crystal Palace vinder, men denne risiko er de indfundet med.
Så hvis de asiatiske bookmakere d. 24 april vælger barcelona som favoritter, så vinder de Champions League? Jeg ved ikke hvor denne diskussion er på vej hen, men begriber ikke præmissen om, at bookmakerne ved mest, når bookmakerne hele tiden ændrer favoritværdiheden til fordel for et nyt hold. Hvad gav det igen, hvis man i November oddsede på Real Madrid som Champions League vindere? Odds 1,2? Eller Helle Thorning som ny statsminister i 2012 lige efter løftebrud nr. 999?
Bayern, Barcelona, Real Madrid og Juventus er tilbage i turneringen. Det er en af de mest jævne semifinale-felt jeg har oplevet - så må bookmakerne vælge deres favorit som de vil.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Storken
- Gæst
-
Fondo_Sur skrev:
Så hvis de asiatiske bookmakere d. 24 april vælger barcelona som favoritter, så vinder de Champions League? Jeg ved ikke hvor denne diskussion er på vej hen, men begriber ikke præmissen om, at bookmakerne ved mest, når bookmakerne hele tiden ændrer favoritværdiheden til fordel for et nyt hold. Hvad gav det igen, hvis man i November oddsede på Real Madrid som Champions League vindere? Odds 1,2? Eller Helle Thorning som ny statsminister i 2012 lige efter løftebrud nr. 999?
Oddsene tildeler holdene en sandsynlighed for at vinde Champions League. Selvom Barca er favorit, så vinder de ikke nødvendigvis hver gang. Oddsene giver Barca 33% for at vinde som situationen er lige nu. Herved burde de vinde hver tredje gang. Oddsene giver derimod kun Juventus 10% for at vinde turneringen, da de bliver opfattet som væsenligt dårligere end de andre tilbageværende hold.
Oddsene ændrer sig dog konstant, da situationen løbende ændrer sig. Hvis Barca taber 2-0 på hjemmebane mod Bayern, så vil de have en meget lille chance for at vinde turneringen. Oddsene på Barca vil derfor stige. Det samme så man ved lodtrækningen, der faldt ud til Real Madrids fordel, hvorved deres odds faldt. De havde altså lige pludselig større chance for at vinde turneringen, da Juventus var den optimale lodtrækning.
Real Madrid var tidligere på sæsonen favorit til Champions League sammen med Bayern. Det har langsomt ændret sig, da Real Madrid har været dårligt spillende i 2015. Barca har derimod været godt spillende, hvorfor de er er blevet gjort til favoritter. Oddsudvikling skal ses som en dynamisk sandsynlighed for et udfald. Oddsene vil falde og stige for de enkelte hold, men samlet set vil sandsynligheden for alle hold konstant være 100%.
Jeg håber det gav mening. Jeg ved ikke om jeg kan forklare det på en mere pædagogisk måde.
Storken skrev: Det var selvfølgelig en heldig lodtrækning I fik, men det er mindre afgørende end man umiddelbart skulle tro. Real Madrid vil nemlig møde enten Barca eller Bayern i finalen, hvis de slår Juventus ud. Barca kan derimod møde Juventus eller Real Madrid i finalen, hvis de slår Bayern. Barca vil derfor have det nemmere i en eventuel finale end Real Madrid. Real Madrid vil dog have fordel af, at de møder Juventus, der er det klart svageste hold.
Det giver sig også til udtryk i oddsene for Champions League, hvor Barca stadig er favoritter til trofæet:
www.betfair.com/exchange/football/market?id=1.114199118&exp=e
Barcas chance for at vinde trofæet er gået fra 36% inden lodtrækningen til 33% efter. Real Madrids vinderchancer er gået fra 22% inden til 29% efter. Sagt på en anden måde: Lodtrækningen er heldig for Real Madrid, men mindre afgørende for Barca.
Det er også KUN hvis man ser Barca som større favouritter i et så stort omfang som de bliver gjort til.
I et neutralt perspektiv, er Real pænt store favouritter mod Juve og møder dermed enten Barca eller Bayern. En hver med lidt forstand på fodbold vil nok mene at holdene omtrent er lige gode og derfor har Real i tilfælde af en finale 50/50 chance for at vinde den.
Barca har til gengæld 50/50 for en finale for derefter 50/50 igen for at vinde den. Derfor har Barca reelt kun 25% chance for at vinde den. :)
Men nok om statistik, fodbold er for kompleks en størrelse ;)
Storken skrev:
M_linding skrev:
Storken skrev: Det var selvfølgelig en heldig lodtrækning I fik, men det er mindre afgørende end man umiddelbart skulle tro. Real Madrid vil nemlig møde enten Barca eller Bayern i finalen, hvis de slår Juventus ud. Barca kan derimod møde Juventus eller Real Madrid i finalen, hvis de slår Bayern. Barca vil derfor have det nemmere i en eventuel finale end Real Madrid. Real Madrid vil dog have fordel af, at de møder Juventus, der er det klart svageste hold.
Det giver sig også til udtryk i oddsene for Champions League, hvor Barca stadig er favoritter til trofæet:
www.betfair.com/exchange/football/market?id=1.114199118&exp=e
Barcas chance for at vinde trofæet er gået fra 36% inden lodtrækningen til 33% efter. Real Madrids vinderchancer er gået fra 22% inden til 29% efter. Sagt på en anden måde: Lodtrækningen er heldig for Real Madrid, men mindre afgørende for Barca.
Du overser det vigtigste!
Modric er ude de næste 2-5 uger og der er mange spørgsmåltegn omkring hans situation. Samtidig har vi flere profiler med småskavanker, inkl. Bale og Bezema. Derfor kan tiden arbejde for Real Madrid. For hvis vi har en fit trup, så frygter jeg absolut ingen... Men jeg ville være bange for at møde Barcelona eller Bayern nu, med Mexi-boy i angrebet og Ramos på midtbanen.
I Bayern kommer systemet foran alt andet, i Real Madrid er meget af systemet spillerne selv, og deres evne til at spille spontant og kreativt. Derfor er Modric, Kroos, Benzema, Ronaldo og Ramos ikke bare brikker som kan erstattes - som profilerne i nogen grad kan i Bayern - for disse spilleres unikke kendetegn er det, som grundlægger hele holdets måde at spille på. Modric gør Real Madrid 15% bedre...
Hvis Barcelona, Bayern og Real Madrid har alle mand klar, så er Real Madrid det stærkeste hold IMO. Men det niveau kan Real Madrid ikke nå til semi-finalerne.
Hvad var det helt nøjagtig jeg overså? Jeg gengav bare bookmakernes vurdering af de forskellige holds chancer for at vinde Champions League. Bookmakerne ved mere om chancevurderinger end vi gør, da der er rigtig mange penge involveret. Vi har ikke andet end vores subjektive vurderinger. Det er derfor interessant at se på oddsene, hvis man vil have et objektivt syn på tingene.
Nixen bixen, Karen Blixen.
Du skrev følgende: "Det var selvfølgelig en heldig lodtrækning I fik, men det er mindre afgørende end man umiddelbart skulle tro."
Du bruger nogle odds som argumentation for din påstand. Jeg siger at: det har stor betydning hvem Real Madrid møder nu, og hvem vi først møder i finalen... For rigtig rigtig meget kan ændre sig på disse uger ift. Real Madrids styrke.
Storken skrev:
Fondo_Sur skrev:
Oddsene tildeler holdene en sandsynlighed for at vinde Champions League. Selvom Barca er favorit, så vinder de ikke nødvendigvis hver gang. Oddsene giver Barca 33% for at vinde som situationen er lige nu. Herved burde de vinde hver tredje gang. Oddsene giver derimod kun Juventus 10% for at vinde turneringen, da de bliver opfattet som væsenligt dårligere end de andre tilbageværende hold.
Oddsene ændrer sig dog konstant, da situationen løbende ændrer sig. Hvis Barca taber 2-0 på hjemmebane mod Bayern, så vil de have en meget lille chance for at vinde turneringen. Oddsene på Barca vil derfor stige. Det samme så man ved lodtrækningen, der faldt ud til Real Madrids fordel, hvorved deres odds faldt. De havde altså lige pludselig større chance for at vinde turneringen, da Juventus var den optimale lodtrækning.
Real Madrid var tidligere på sæsonen favorit til Champions League sammen med Bayern. Det har langsomt ændret sig, da Real Madrid har været dårligt spillende i 2015. Barca har derimod været godt spillende, hvorfor de er er blevet gjort til favoritter. Oddsudvikling skal ses som en dynamisk sandsynlighed for et udfald. Oddsene vil falde og stige for de enkelte hold, men samlet set vil sandsynligheden for alle hold konstant være 100%.
Jeg håber det gav mening. Jeg ved ikke om jeg kan forklare det på en mere pædagogisk måde.
Klart, men de forhold er også alment kendt. Hvad der måske ikke er så alment kendt er, at vi på dette tidspunkt i turneringen stadig ikke aner hvem "den næste favorit" bliver før det hele pludseligt er afgjort. Dermed er det for mig personligt lidt ligegyldigt at nævne disse odds, når holdene er så tæt på hinanden og alt kan ske - for det kan det.
- Redondo
- Gæst
-
Oddsene i fodboldkampe, hestespil og sågar politik, er den bedste strømpil for fremtidige hændelser. Simpelthen, fordi vi har en tendes til at tænke mest muligt objektivt, når vi sætter vores surt tjente penge på højkant :o)
Men Real vinder selvfølgelig CL-finalen 2 år i træk. Berlin bliver rekordernes epicenter :o)
Redondo skrev: Men Real vinder selvfølgelig CL-finalen 2 år i træk. Berlin bliver rekordernes epicenter :o)
Det var egenligt bare det jeg ville frem til ;-)
Jeg føler mig overbevist om, at vi kvæler Juventus allerede i Torino, og så er det hele bare en formsag. Vi har den nemmeste vej, og det skal vi lukrere på i finalen.
- Storken
- Gæst
-
Redondo skrev: Jeg er ikke odds-setter, men jeg har læst økonomi og matematik på universitet. Det betyder ikke, at jeg har eneret på sandheden om odds. Men til sidst og syvende handler odds setting om business, og de forskellige odds vil som grundregel afspejle markedets forventninger til, hvilket hold, der står stærkest. Man kan grine af oddsene, men den er så tæt overhovedet muligt at indeholde, hvad markedet kender til svagheder og styrker ved de forskellige hold.
Oddsene i fodboldkampe, hestespil og sågar politik, er den bedste strømpil for fremtidige hændelser. Simpelthen, fordi vi har en tendes til at tænke mest muligt objektivt, når vi sætter vores surt tjente penge på højkant :o)
Men Real vinder selvfølgelig CL-finalen 2 år i træk. Berlin bliver rekordernes epicenter :o)
Ovenstående var præcis det jeg ville frem til. Det var heldigt, at en fornuftig fyr kunne komme mig til undsætning :) Jeg læser selv økonomi (cand.oecon), så vi ser nok meget ens på disse ting.
- Inspektøren
- Emne forfatter
- Gæst
-
Bayern München har vist sig, at være utrolig dårlige på udebane i denne sæsons Champions League slutspil. Derudover, har de utrolig mange skader. Og bare fordi, at de bliver klar fysisk til kampene om halvanden uges tid (Robben, Schweinsteiger, Matinez og Ribery), så betyder det ikke at de er kampklar.
Juventus har "kun" Pogba skadet, ellers er alle deres spillere klar og de også i god form og vil til semi-finalerne ikke have et presset program, da ligaen højst sandsynligt vil være afgjort til lige præcis den tid og ikke måneder inden semi-finalerne, som med Bayern sidste år, der som bekendt blev knust 5-0 samlet over to kampe mod os. :)
Jeg vil derfor sige, at Bayern er den svageste modstander af de 4 hold; Bayern, Real, Juve og Barca.
Dernæst kommer Juventus.
Hvem der er stærkest af os og Barca, syntes jeg lige nu er Barcelona. Vi har dog nogle vigtige spillere skadet; Bale, Benzema og Modric. Det kan derfor godt ændre sig, når semi-finalerne spilles.
- Storken
- Gæst
-
Inspektøren skrev: Jeg har lagt mærke til, at næsten alle siger, at Juventus er den svageste modstander af de fire semi-finalister. Men der syntes, at folk i den grad tager fejl.
Bayern München har vist sig, at være utrolig dårlige på udebane i denne sæsons Champions League slutspil. Derudover, har de utrolig mange skader. Og bare fordi, at de bliver klar fysisk til kampene om halvanden uges tid (Robben, Schweinsteiger, Matinez og Ribery), så betyder det ikke at de er kampklar.
Juventus har "kun" Pogba skadet, ellers er alle deres spillere klar og de også i god form og vil til semi-finalerne ikke have et presset program, da ligaen højst sandsynligt vil være afgjort til lige præcis den tid og ikke måneder inden semi-finalerne, som med Bayern sidste år, der som bekendt blev knust 5-0 samlet over to kampe mod os. :)
Jeg vil derfor sige, at Bayern er den svageste modstander af de 4 hold; Bayern, Real, Juve og Barca.
Dernæst kommer Juventus.
Hvem der er stærkest af os og Barca, syntes jeg lige nu er Barcelona. Vi har dog nogle vigtige spillere skadet; Bale, Benzema og Modric. Det kan derfor godt ændre sig, når semi-finalerne spilles.
Du gør Juventus langt bedre end de er. De bliver på ingen måde udfordret til dagligt, da tempoet i Serie A er rigtig langsomt. Juventus har god tid på bolden og massere af plads. Det ser man også i Europa, hvor de ofte har svært ved at omstille sig til det højere tempo. De kan blive overmatchet af selv mindre hold, hvis man presser dem centralt. Juventus blev eksempelvis 2'er i deres gruppe med 10 point. De fik et point mere end Olympiakos og tre færre end Atletico.
Juventus er godt nok dygtige defensivt, men de er intet match for Bayern, Barca eller Real Madrid. Der er simpelthen klasseforskel. Real Madrid kunne sagtens køre dem over på udebane, hvis de rammer dagen. De skal bare hæve tempoet i kampen, da Juventus foretrækker det stille og roligt.