Om vores rivaler VII

12 år 3 måneder siden #4585 af M_linding
Besvaret af M_linding på emne Om vores rivaler VII

Storken skrev: Vi må bare erkende, at vi ser forskelligt på tingene.

I mine øjne er de største fodboldhold dem der tager en risiko. Der kræves nemlig to risikovillige hold før man har en fantastisk kamp. Det er ligegyldigt om man spiller med tempo, boldbesiddelse eller noget helt tredje. Jeg har altid dyb respekt for de hold, der prøver at skabe en god kamp.

Og du kan li' tiki-taka?

En filosofi som bygger på, at modstanderen ikke er farlig, så længe de ikke har bolden... Derfor skal man hellere spille bolden rundt og rundt og rundt, fremfor at risikere at miste den.

Det er faktisk ret sjovt, det du lige sagde;)
Sidste redigering: 12 år 3 måneder siden ved M_linding.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, andreashn, ElMadrid
Emnet er blevet låst.
  • Storken
  • Gæst
  • Gæst
12 år 3 måneder siden #4586 af Storken
Besvaret af Storken på emne Om vores rivaler VII

M_linding skrev:

I mine øjne er de største fodboldhold dem der tager en risiko. Der kræves nemlig to risikovillige hold før man har en fantastisk kamp. Det er ligegyldigt om man spiller med tempo, boldbesiddelse eller noget helt tredje. Jeg har altid dyb respekt for de hold, der prøver at skabe en god kamp.

Og du kan li' tiki-taka?

En filosofi som bygger på, at modstanderen ikke er farlig, så længe de ikke har bolden... Derfor skal man hellere spille bolden rundt og rundt og rundt, fremfor at risikere at miste den.

Hvis du havde læst mit indlæg ville du vide, at det krævede to offensive hold at skabe en fantastisk kamp. Barca spiller ofte fantastiske opgør, når de møder en modstander, der går offensivt ind til kampen. Opgørerne mod Bilbao og Villarreal er f.eks. altid fede kampe.
Emnet er blevet låst.
  • Brylle
  • Gæst
  • Gæst
12 år 3 måneder siden #4587 af Brylle
Besvaret af Brylle på emne Om vores rivaler VII
Barcelona spiller jo ikke offensivt. De har bare bolden og kører den rundt på en anderledes defensiv måde, uden de gider skabe noget.

Det er jo kun fordi, Barcelona er voldsomt ringe, når det andet hold venter på omstillinger, at du bedre kan lide, når modstanderholdet går længere frem.

Jeg trak også på smilebåndet, da du valgte at forbinde risiko med Barcelona, for det er tæt på det værste lort, man kan fyre af :)
Emnet er blevet låst.
12 år 3 måneder siden #4588 af Jaken
Besvaret af Jaken på emne Om vores rivaler VII

Storken skrev: Kampen i går er da netop et bevis på forskellen mellem Real Madrid og Barca. Barca ville aldrig nogensinde parkere bussen på Camp Nou i en Champions League semifinale. Det ligger fuldstændig fjernt fra klubbens identitet. Barca lider muligvis nogle smertefulde nederlag en gang i mellem, men jeg er altid stolt af klubben, så længe de taber med støvlerne på.

Nu spørger jeg af ren og skær nysgerrighed: hvilke parametre skal opfyldes for at du er stolt af din klub? For mit vedkommende drejer det sig hovedsageligt om viljen. Kan jeg se at spillerne giver sig alt, kan jeg også nogenlunde acceptere et nederlag (som i returopgøret mod Dortmund i sidste sæson).

Jeg har ikke et fasttømret syn på Real Madrids spillestil - udover mine ønsker om at se chancer, mål og vilje.

Storken skrev: Real Madrid spillede en god gang resultatorienteret fodbold i går. Problemet er, at det kun er genialt så længe det virker.

Bær over med mine mange spørgsmål, men hvad er resultatorienteret fodbold? Samtlige klubber spiller resultatorienteret. Det er blot måden hvorpå klubberne forsøger at opnå resultaterne der varierer.

Barcelona og Bayern spiller akkurat ligeså resultatorienteret. De har deres egen taktik for at opnå et resultat, nemlig at trætte modstanderen, gøre dem utålmodige og tvinge dem til at svigte deres markeringer og zoner, så et hul i forsvaret opstår. Om det så skal tage Bayern/Barcelona 100 eller 1000 afleveringer er ét fedt for dem. De venter tålmodigt på deres chance, lige såvel som de hold der ”parkerer bussen” venter tålmodigt på at Bayern/Barcelona begår en fejl i deres pasningsspil, så de kan opsnappe bolden, få en kontra og, forhåbentlig for dem, score et mål. Er det ene ikke ligeså resultatorienteret som det andet?

Det er lige netop den elitære og ensporede måde at se fodbold på, som jeg er stor modstander af.

Storken skrev: Hvor mange gange har I ikke kritiseret Mourinho efter et nederlag, hvor han parkerede bussen?

Ja, du har helt ret i at vi var/er mange der op til flere gange har kritiseret Mourinhos taktiske oplæg til diverse kampe, men når det har været tilfældet, har det også været et spørgsmål om, at man i de situationer ganske rigtigt stod dybt med en defensiv og omstillingsorienteret tilgang, men trods det ikke formåede at lukke ned for modstanderen. I de kampe var det mere et spørgsmål om tid før modstanderen ville bryde igennem. Der var ingen kontrol over kampene.

I går var kontrol derimod ikke en mangelvare. Holdet var dygtig til at lukke ned for Bayern, begrænse deres chancer til et minimum og alligevel formå at være farlig i den anden ende. Dét er forskellen på Mourinhos tilgang og gårsdagens kamp.

Her vil jeg vælge at citere mig selv fra den anden tråd:

Man kan selvfølgelig beskylde Real Madrid for ikke at stå højere i banen og holde mere på bolden, men man kan saftsuseme også beskylde Bayern for ikke at sætte bolden mere over styr, tage nogle dybe løb i feltet, sparke udefra, udfordre sin direkte modstander og spille bolden mere direkte fremad banen i stedet for blot at vente på at en Real Madrid-spiller bliver så utålmodig at han tilsidesætter al hensyn til sine holdkammerater og holdets struktur.

Hvis man søger risikovillige hold, virker det en anelse modsigende at nævne Guardiola-trænede hold, hvis mantra mere lader til at bero på tålmodighed end risici.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Sidste redigering: 12 år 3 måneder siden ved Jaken.
Følgende bruger(e) sagde tak: Brylle, andreashn
Emnet er blevet låst.
  • Storken
  • Gæst
  • Gæst
12 år 3 måneder siden #4589 af Storken

Brylle skrev: Barcelona spiller jo ikke offensivt. De har bare bolden og kører den rundt på en anderledes defensiv måde, uden de gider skabe noget.

Det er jo kun fordi, Barcelona er voldsomt ringe, når det andet hold venter på omstillinger, at du bedre kan lide, når modstanderholdet går længere frem.

Jeg trak også på smilebåndet, da du valgte at forbinde risiko med Barcelona, for det er tæt på det værste lort, man kan fyre af :)

Det kræver helt vanvittigt mod at spille bolden ud fra bagkæden, når man bliver presset højt. Det ser man sjovt nok kun i de opgør, hvor modstanderen går højt op i presset.
Emnet er blevet låst.
  • Brylle
  • Gæst
  • Gæst
12 år 3 måneder siden #4590 af Brylle
Besvaret af Brylle på emne Om vores rivaler VII

Storken skrev:

Brylle skrev: Barcelona spiller jo ikke offensivt. De har bare bolden og kører den rundt på en anderledes defensiv måde, uden de gider skabe noget.

Det kræver helt vanvittigt mod at spille bolden ud fra bagkæden, når man bliver presset højt. Det ser man sjovt nok kun i de opgør, hvor modstanderen går højt op i presset.

Nej faktisk ikke. Det gjorde Real også flere gange i går, men forskellen på Bayern og Barcelona er, at Bayern kan finde ud af at etablere et genpres og så er der intet at gøre.

Og når det ene hold måske venter lidt, så er Barcelona jo ikke længere et risikovilligt hold. Så spiller de den til siden 700 gange, før de måske overvejer at gøre noget.

"Der kræves nemlig to risikovillige hold før man har en fantastisk kamp"

Så i stedet for at fokusere på, at andre hold ikke tager risiko, så se på dit eget hold, der trækker tempoet ud til modstanderens og egne fans falder i søvn og der kun er de små 12-årige Barcelonaliderlige folk tilbage... og Tobias Hansen selvfølgelig.
Her kunne Barcelona tage risiko ved at tage løb i dybden, udfordre, spille fremad osv.. Det sker dog aldrig og derfor er Barcelona lige så meget med til fuldstændig at dræbe en kamp.
Emnet er blevet låst.
  • Storken
  • Gæst
  • Gæst
12 år 3 måneder siden #4591 af Storken

Brylle skrev:

Storken skrev:

Nej faktisk ikke. Det gjorde Real også flere gange i går, men forskellen på Bayern og Barcelona er, at Bayern kan finde ud af at etablere et genpres og så er der intet at gøre.

Og når det ene hold måske venter lidt, så er Barcelona jo ikke længere et risikovilligt hold. Så spiller de den til siden 700 gange, før de måske overvejer at gøre noget.

"Der kræves nemlig to risikovillige hold før man har en fantastisk kamp"

Så i stedet for at fokusere på, at andre hold ikke tager risiko, så se på dit eget hold, der trækker tempoet ud til modstanderens og egne fans falder i søvn og der kun er de små 12-årige Barcelonaliderlige folk tilbage... og Tobias Hansen selvfølgelig.
Her kunne Barcelona tage risiko ved at tage løb i dybden, udfordre, spille fremad osv.. Det sker dog aldrig og derfor er Barcelona lige så meget med til fuldstændig at dræbe en kamp.

Det er simpelthen Barcas skyld at kampene er kedelige, når modstanderen parkerer bussen? Jeg synes I skulle se weekendens kamp mod Villarreal. Der er tale om to hold med fokus på boldbesiddelse. Jeg spår en rigtig interessant kamp alligevel.
Emnet er blevet låst.
12 år 3 måneder siden #4592 af Realmadrid94
Besvaret af Realmadrid94 på emne Om vores rivaler VII
Det ret dumt at påstå at der er nogle hold som ikke spiller resultatorienteret.. Hvis man spiller flot hele sæsonen, men samtidig taber alle kampene.. Så er der jo noget galt ;-)
Er dog ked af at se at Bayern er gået så meget på kompromis med de sidste 2-3 års flotte offensive fodbold. Det er virkelig øv.
Forskellen på Chelsea og Real Madrid var at Real Madrid faktisk prøvede at angribe, husker bl.a. Ramos med en spurt de sidste 10 min, frem af banen og ikke tilbage. ;)

Undskyld sproget Storken, men hvad fanden skal man gøre mod et hold som bare triller bolden rundt, og som kan blive ved i 90 min? Du tvinger da dem til at tage næste træk, for presser du fremad, straffer de en rigtig hårdt. Man kan ikke gøre så meget andet.
Sidste redigering: 12 år 3 måneder siden ved Realmadrid94.
Emnet er blevet låst.
12 år 3 måneder siden #4593 af Dios
Besvaret af Dios på emne Om vores rivaler VII

Storken skrev:

Jeg er faktisk helt med på hvad du mener, men omvendt, hvor mange ricisi tager Barcelona egentlig så? Det er jo ikke fordi, at de prøver at skabe chance på chance. De lever udelukkende på modstandernes fejl. Deres afleveringer frem i banen er ikke specielt risikable, og de foretrækker at spille fra side til side, hvis ikke i trekanter frem for den chanceskabende aflevering. Fair nok, at du kategorisere boldbesiddelse med flot offensivt fodbold, men var det ikke også Pep som engang udtalte, at boldbesiddelsen var Barcelona's form for defensiv?

Vi elsker alle forskellige stilarter, men hvor ville det egentlig også være surt, hvis man elskede hurtigt direkte spil, hvis man var Barcelona fan. I føler det er jeres identitet, og det skal forsvares, selvom jeg tror det er en døende race.
Personligt elsker jeg når Real Madrid har omkring de 60% i boldbesiddelse, men hvis de ingen chancer skaber, så ville jeg gå i panik, og nok også falde i søvn. Bayern havde deres første rigtig chance/afslutning i 84 min. og det er jo ikke godt nok.

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Følgende bruger(e) sagde tak: andreashn
Emnet er blevet låst.
12 år 3 måneder siden #4594 af SR4
Besvaret af SR4 på emne Om vores rivaler VII

Er det risikofyldt at spille bolden rundt og altid venter til der kommer en åbning frem? Altså fuld seriøst?

Og hvad betyder offensiv fodbold? At man har bolden mest? Eller at man tør angribe? For mens Real angreb hver eneste gang de fik bolden så spillede Bayern den bare rundt.
Emnet er blevet låst.
12 år 3 måneder siden #4595 af SR4
Besvaret af SR4 på emne Om vores rivaler VII

Storken skrev:

M_linding skrev:

Og du kan li' tiki-taka?

Hvis du havde læst mit indlæg ville du vide, at det krævede to offensive hold at skabe en fantastisk kamp. Barca spiller ofte fantastiske opgør, når de møder en modstander, der går offensivt ind til kampen. Opgørerne mod Bilbao og Villarreal er f.eks. altid fede kampe.

haha du kan ikke se at man lige så godt kunne sige: Der skal 2 til en kamp og Bayern ødelagde det fordi hvis de nu turde angribe hurtigt havde vi haft flere chancer. Men istedet skulle vi vente længe mellem chancerne fordi Bayern lige skulle spille den rundt og så måtte vi bare vente til Real fik den hvor vi så med det samme turde satse på en chance og ikke lader det vare 10 minutter.
Emnet er blevet låst.
12 år 3 måneder siden #4596 af BBB
Besvaret af BBB på emne Om vores rivaler VII
Hvis man vil forstå, hvad Storken mener med risikofyldt, så burde man se det indslag, hvor Gary Neville analyserer Barcelona - Real Madrid . Der er ingen tvivl om, at det er vanvittigt risikofyldt at spille bolden ud fra forsvaret. Det har vi i øvrigt selv nydt godt af op til flere gange.

men var det ikke også Pep som engang udtalte, at boldbesiddelsen var Barcelona's form for defensiv?

Jeg tror faktisk, at det var Johan Cruijff, som sagde det.

E:
Hvis begge hold gerne vil lege med boldbesiddelse, og begge hold er gode til genpres, så bliver det en interessant kamp. Det tilskriver jeg dog genpresset.

E2:
Link tilføjet.
Sidste redigering: 12 år 3 måneder siden ved BBB.
Emnet er blevet låst.
Leveret af Kunena Forum