Sæsonen 26-27
Vini er en af de bedste fløje i verden.
Jude er en af de bedste midtbanespillere i verden.
Men det er tydeligt for enhver, at de ikke fungerer sammen.
Jeg kan ikke se, hvorfor det lige er angriber der skal være hellig.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Vi er vel forhåbentlig enige om at det er summen af de spillere man har, som gør at man vinder noget som hold? Igen, det er en hel fjern tanke for mig at man kan mene at minus Mbappe = succes, plus Mbappe = ingen succes, fordi det er sket for PSG.
DC19
Det må handle om at holdet skal vinde.
Som sagt:
Mbappé er en af de bedste angribere i verden.
Jeg kan bare ikke se hvorfor lige Mbappé skal holdes hellig.
Det er er tydeligt for enhver, at de ikke fungerer sammen.
Medmindre du ikke er enig i det, og det er jo fint :)
Nu får vi en sæson mere til at prøve det af hvert fald.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Mbappés målstatistik overbeviser mig ikke om at han skal blive. De to andre er/har også bevist at de er oustanding inden for deres eget felt.
Under Alonso fik vi set, at det er umuligt at få gennemført en effektiv taktik uden disciplin. De fire største trænere lige nu, Arteta, Kompany, Enrique og Guardiola er alle enormt energiske og de kræver stor disciplin fra sine spillere. Det har Mourinho historisk set også gjort, men han står overfor den største udfordring af de førnævnte trænere, så intet virker sikkert lige nu.
- Thomaskjensen
-
- Platin bruger
-
For at forstå forskellen på Mbappé og Vinícius Jr., skal vi kigge på den mest afgørende angrebsstatistik udover mål: Driblinger, Chanceskabende afleveringer (Key Passes) og Boldtab.
Dette er tallene lagt sammen for de to sæsoner for hver spiller (Mbappé: 24/25 + 25/26 og Vinícius Jr.: 23/24 + 24/25):
📊 Den rå angrebsstatistik (Kollektiv vs. Individuel)
Statistik (Samlet over 2 sæsoner)Kylian Mbappé 🇫🇷Vinícius Júnior 🇧🇷Vundne driblinger (Succesrate)114 (46% succes)168 (52% succes)Chanceskabende afleveringer (Key Passes)62104Store chancer skabt1124Boldtab (Mistet besiddelse)412318
🔎 Hvad fortæller denne data os 100% objektivt?
- Vinícius skaber dobbelt så meget for holdet:
Vinícius Jr. har leveret 104 chanceskabende afleveringer og skabt 24 store chancer. Mbappé ligger markant lavere med 62 og 11. Det viser sort på hvidt, at Vinícius' aktioner i langt højere grad ender ud i, at en holdkammerat kan afslutte. - Driblinger åbner banen:
Vinícius Jr. fuldfører markant flere driblinger (168 mod 114) og har en højere succesrate. Når en kantspiller vinder en dribling, tvinger det modstanderens forsvar til at rykke ud af position, hvilket skaber plads til resten af holdet. - Mbappé stopper spillet oftere:
Mbappé har mistet bolden 412 gange over de to sæsoner. Da han samtidig har færre chanceskabende afleveringer og færre vundne driblinger, betyder det statistisk, at en større del af Real Madrids angreb løber ud i sandet, når bolden spilles igennem ham centralt, sammenlignet med da Vinícius kørte spillet fra kanten.
Mbappe er hellig, ligesom Ronaldo var det, fordi han scorer tre gange så mange mål som Vinicius. Det er helt simpelt i min verden, det må jeg altså bare sige, og lige hvad angår den her diskussion synes jeg ikke det giver mening at snakke om spillets andre små facetter og genpres og antal kilometer løbet, og hvad man ellers kunne hive frem for at argumentere imod Mbappe. Det er vi tilsyneladende bare uenige om, og det er jo som det er.Ramos4 post=199366 skrev: Jeg siger ikke at det er lige præcis Mbappé der skal væk. Overhovedet. Man jeg forstår bare ikke at man holder ham hellig på den måde.
Det må handle om at holdet skal vinde.
Som sagt:
Mbappé er en af de bedste angribere i verden.
Jeg kan bare ikke se hvorfor lige Mbappé skal holdes hellig.
Det er er tydeligt for enhver, at de ikke fungerer sammen.
Medmindre du ikke er enig i det, og det er jo fint :)
Nu får vi en sæson mere til at prøve det af hvert fald.
DC19
Fodbold handler selvfølgelig om mål og det er noget af det sværeste.
Men nej, jeg tror ikke vi er enige.
For hvor går grænsen? Er det ved 30 mål? 40? Hvornår er man urørlig?
Mbappé er ikke Cristiano. Det er han bare ikke. På nogen parametre.
Anyway. Vi prøver en 3. sæson :)
- Thomaskjensen
-
- Platin bruger
-
Svaret her er 100% AI genereret!Thomaskjensen post=199369 skrev: Her er den helt rå, objektive statistik trukket direkte fra de officielle kampdata, uden nogen form for rygter eller holdninger.
For at forstå forskellen på Mbappé og Vinícius Jr., skal vi kigge på den mest afgørende angrebsstatistik udover mål: Driblinger, Chanceskabende afleveringer (Key Passes) og Boldtab.
Dette er tallene lagt sammen for de to sæsoner for hver spiller (Mbappé: 24/25 + 25/26 og Vinícius Jr.: 23/24 + 24/25):
📊 Den rå angrebsstatistik (Kollektiv vs. Individuel)
Statistik (Samlet over 2 sæsoner)Kylian Mbappé 🇫🇷Vinícius Júnior 🇧🇷Vundne driblinger (Succesrate)114 (46% succes)168 (52% succes)Chanceskabende afleveringer (Key Passes)62104Store chancer skabt1124Boldtab (Mistet besiddelse)412318
🔎 Hvad fortæller denne data os 100% objektivt?
- Vinícius skaber dobbelt så meget for holdet:
Vinícius Jr. har leveret 104 chanceskabende afleveringer og skabt 24 store chancer. Mbappé ligger markant lavere med 62 og 11. Det viser sort på hvidt, at Vinícius' aktioner i langt højere grad ender ud i, at en holdkammerat kan afslutte.- Driblinger åbner banen:
Vinícius Jr. fuldfører markant flere driblinger (168 mod 114) og har en højere succesrate. Når en kantspiller vinder en dribling, tvinger det modstanderens forsvar til at rykke ud af position, hvilket skaber plads til resten af holdet.- Mbappé stopper spillet oftere:
Mbappé har mistet bolden 412 gange over de to sæsoner. Da han samtidig har færre chanceskabende afleveringer og færre vundne driblinger, betyder det statistisk, at en større del af Real Madrids angreb løber ud i sandet, når bolden spilles igennem ham centralt, sammenlignet med da Vinícius kørte spillet fra kanten.
For de centrale angribere (Haaland og Kane) er tallene fra 2022–2024, da det var deres statistiske topår, mens Mbappé (24–26) og Vinícius Jr. (23–25) dækker de perioder, vi har analyseret indtil nu.
📊 Avanceret angrebsstatistik (Samlet over 2 sæsoner)
Spiller & RolleVundne driblinger (Succesrate)Key Passes (Chancer skabt)Store chancer skabtBoldtab (Mistet besiddelse)Vinícius Jr. (Kant / Kreatør)168 (52%)10424318Harry Kane (Komplet 9'er)78 (48%)9821284Kylian Mbappé (Hybrid 9'er)114 (46%)6211412Erling Haaland (Ren boks-9'er)31 (41%)5414292
🔎 Hvad fortæller dataen os, når vi sammenligner på tværs?
- Problemet med Mbappés hybrid-rolle: En klassisk central angriber som Erling Haaland mister næsten aldrig bolden (kun 292 gange over to år), fordi han holder sig i feltet, afslutter resolut eller spiller bolden simpelt tilbage. Mbappé (412 boldtab) forsøger at drible som en kantspiller, men gør det fra en central position, hvilket fører til ekstremt mange boldtab på midten af banen, hvor det straffes hårdt.
- Harry Kanes ekstreme holdsprit: Hvis man vil have en central angriber, der deltager i spillet, viser Harry Kanes tal (98 Key Passes og 21 store chancer skabt), hvordan man gør det uden at ødelægge holdets balance. Kane skaber næsten lige så meget som kantspilleren Vinícius Jr., mens Mbappé (62 Key Passes) skaber markant mindre.
- Hvorfor de andre vinder titler: Både Haaland og Vinícius Jr. kender deres præcise opgaver. Haaland rører sjældent bolden, men scorer, når han gør. Vinícius Jr. udfordrer på kanten og skaber chancer (104 Key Passes). Mbappé lægger sig midt imellem: Han skaber ikke nok til at være en kant, og han beskytter ikke bolden nok til at være en rigdig 9'er.
Vil du se på de defensive statistikker (vundne dueller og tacklinger/pres), for at se hvordan de fire spillere bidrager, når holdet ikke har bolden?
Det kommer nok lidt an på de mål man scorer. Scorer man 40 mål ved at score de sidste 4 i afskillige 10-0 sejre, eller 30 ved at score dem i 30 1-0 sejre, så har de formentlig en lidt anden værdi. Lige her kunne vi nok finde fælles fodslag, for jeg kunne godt ønske mig at Mbappe scorede lidt flere afgørende mål (jeg har ikke lige tallene foran mig), netop for at få den helt næsten mytiske Ronaldo-status i Real Madrid. Men uanset hvad er han stadig urørlig i min verden, og ham jeg nødigst ville undvære af alle spillere på holdet faktisk.Ramos4 post=199371 skrev: Hmm.
Fodbold handler selvfølgelig om mål og det er noget af det sværeste.
Men nej, jeg tror ikke vi er enige.
For hvor går grænsen? Er det ved 30 mål? 40? Hvornår er man urørlig?
Mbappé er ikke Cristiano. Det er han bare ikke. På nogen parametre.
Anyway. Vi prøver en 3. sæson :)
DC19
Jeg var ganske rigtigt af den holdning, at vi ikke skulle hente Mbappe - og af en del årsager. Den primære værende at enhver der har set mbappe spille ved, at han primært lægger sig i venstre side, for at kunne trække mod midten og afslutte, og dermed optager samme rum som vinicious - gennemgår man mbappes heatmaps over årene på transfermarket, så kan man se, at det er tilfældet ligemeget hvor han på papiret er blevet placeret på banen. Han er venstrekant / venstre angriber, og spiller som at han er venstrekant / venstre angriber, uanset hvor træneren sætter ham på banen.Thomaskjensen post=199337 skrev:
Jo, jeg har en helt anden mening, så mindst 2 skulle jeg gætte på. Har også læst at nogle mente at Mbappé skulle afsted, eller aldrig være købt, så 3-4 eller flere findes der med garanti.Men altså, vinicious burde uden tvivl have været afsted - det burde der ikke kunne være 2 meninger om. Det burde han i virkeligheden allerede samme sommer vi hentede mbappe. Forestil dig lige hvor godt det kunne have været, hvis vi den sommer sendte vini afsted, hentede Kane, og brugte mbappe med udgangspunkt i venstre - det havde været smukt. Men sådan gik det som bekendt ikke, og nu har vi et rimelig elendigt sammensat hold, i særdeleshed hvad vini / mbappe angår.
Vini har efter VM bestemt set tung og langsom ud. Der er vi 100% enige, men han har haft en lang sæson og er lige kommet hjem fra ferie. Han er ikke lige så eksplosiv som han har været, her er vi også enige.
Jeg er også enig med MOU i, at Vini skal være Vini, for det er han ikke i dag. Han deltager mere i opspillet og det defensive, og at kombinere dette med at ligge og banke op og ned af kanten er ikke rimeligt for en 26-årig.
Med det jeg skriver her, så burde jeg være helt enig med dig Dragam.
Hvornår var Vini bedst? og hvorfor?
Fakta er at han fortjente mere end FIFA "The Best" pris i 23/24 hvor vi vandt CL og LaLiga, og hvem avgjorde finalen?
Man kan så spekulerer i hvorfor han var så god. Jo hans sammenarbejde med Benzema var magiskt, Benzema arbejde som en hest og skabte enorme huller som Vini kunne arbejde i, Benzema var altid i boksen, når Vini løb, var han ofte sent i feltet, men han og Bellingham var altid på vej.
Med Mbappé, som gerne vil skabe plads for ham selv, og Bellingham, som skal rydde op efter både Vini og Mbappé, når Bellingham aldrig kommer ind i boksen, og er Mbappé for doven, så alle Vinis løb går ud i sandet, om han ikke dribler 22 mand. Vini lader sig takle da han er "Æbbe alen i verden", får ofte ikke noget frispark (korrekt) og så følger alt det negative med Vini.
Personligt ser jeg som altid utroligt meget frem mod alle sæssonger :) Altid "næsten" lige overbevist om at i år, satan Barca skal få, vi vinder ALT!
24-25 kom Mbappe
25-26 kom Alonso med en plan...
I år har vi endelig forstærket forsvaret til en grad, at jeg næsten er tilfreds. Vi har endelig fået en næsten rendyrket højrekant, der tilmed arbejder som en tyr. Vi har en træner, der burde have opbakning fra Perez til at gøre det, som kræves for at løse Vini-Mbappé-problematikken. For det er et problem. Det vil jeg påstå, at der ikke burde være to meninger om?
Løsningen tror og håber jeg er relativt enkel, hvis alle spillerne laver små ændringer. Yan er den store nøgle som gør det muligt at få det bedste ud af BMV.
Defensivt arbejder Yan utroligt meget. Sammen med Dumfries burde det give mere plads til, at hele midtbanen naturligt kan fokusere mere på venstre side. Dette burde gøre det naturligt for Mbappé at opsøge den frie plads i midten og ud mod højre side. Væk fra Vini.
Med Silva som spilstyrende og en masse spillere med evnen til at sætte en gudeboldt som Kroos, så kan Vini fokusere på at være Vini. Yan løber højre kant sort, og om Mbappé bare vil bidrage med 5% mere defensivt og ellers kommer ind i feltet lidt oftere sammen med Bellingham, ja så snakker vi sq.
Det jeg frygter aller mest er at MOU spiller med samme 14 spillerer, for så vinder vi ikke noget.
Jeg ville dengang (ligesom nu) langt hellere have, at vi hentede en top klasse rigtig 9'er, som haaland, eller Kane. Og skulle vi absolut hente mbappe, så skulle det have været som erstatning for vinicious, som blev solgt.
Men istedet for spiller vi nu med 2 venstrekanter i front, som blot er i vejen for hinanden (gudhjælpme 3 på et tidspunkt med rodrygo, hvor de alle 3 lagde sig på venstrekant på samme tid...)
Som jeg ser det SKAL en af dem skydes afsted (jeg ser gerne at det er vinicious, men for mig er mbappe på ingen måde en hellig ko), for at der kan komme på balance på vores hold, og så kommer den tilbageværende til at være vores venstrekant. Og så skal der hentes en top klasse rigtig 9'er.