Verdensstjernen vi ikke har brug for
Jeg kan sagtens følge din tankegang og det lyder ganske enkelt glimrende i teorien, men om det også fungerer i praksis har jeg sværere ved at gætte mig til.
I et så snævert spilsystem som Carlettos, spiller hurtighed vel ikke så stor en faktor, som Bale og Cristiano almindeligvis har behov for, for bedst muligt at fremvise deres kvaliteter. Bevares, de er begge glimrende afsluttere og fysisk pragteksemplarer, men i så snævert et system, bliver deres bidrag så ikke begrænset til afsluttere fremfor "game changers"?
Det er jo selvfølgelig heller ikke så ringe endda, at have 2 spillere der formår at score mål på samlebånd, men bliver al ansvaret for opspillet og gennemspillet så ikke pålagt Isco og Özil alene? Jeg mener, Bale og Cristiano er jo ganske ordinære i deres omgang med bolden i smalle rum, og Xabi er jo mere tilbagetrukket og Khedira mere end bolderobrer og pladsskaber. Jeg er bare bange for at tilbageholde Cristiano og Bale og "bure dem inde"...
Nu har jeg så også den holdning, at ethvert angreb har behov for et referencepunkt. En spydsspids der kan søsætte angrebene og blive spillet op på. Den rolle magter hverken Bale eller Cristiano, og det bare min simple holdning, at det altid er en nødvendighed.
Men som du så også siger, hvis systemet, filosofien og trupsammensætningen stemmer overens, så er det ikke en nødvendighed i moderne fodbold, hvor fart, omstillinger og bevægelighed har vist sig at være altafgørende. Jeg frygter bare en alt for indsnævret spillestil med lynhurtige omstillingsdygtige spillere á la Cristiano og Bale.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jaken skrev: @El_Juan
Jeg kan sagtens følge din tankegang og det lyder ganske enkelt glimrende i teorien, men om det også fungerer i praksis har jeg sværere ved at gætte mig til.
I et så snævert spilsystem som Carlettos, spiller hurtighed vel ikke så stor en faktor, som Bale og Cristiano almindeligvis har behov for, for bedst muligt at fremvise deres kvaliteter. Bevares, de er begge glimrende afsluttere og fysisk pragteksemplarer, men i så snævert et system, bliver deres bidrag så ikke begrænset til afsluttere fremfor "game changers"?
Det er jo selvfølgelig heller ikke så ringe endda, at have 2 spillere der formår at score mål på samlebånd, men bliver al ansvaret for opspillet og gennemspillet så ikke pålagt Isco og Özil alene? Jeg mener, Bale og Cristiano er jo ganske ordinære i deres omgang med bolden i smalle rum, og Xabi er jo mere tilbagetrukket og Khedira mere end bolderobrer og pladsskaber. Jeg er bare bange for at tilbageholde Cristiano og Bale og "bure dem inde"...
Nu har jeg så også den holdning, at ethvert angreb har behov for et referencepunkt. En spydsspids der kan søsætte angrebene og blive spillet op på. Den rolle magter hverken Bale eller Cristiano, og det bare min simple holdning, at det altid er en nødvendighed.
Men som du så også siger, hvis systemet, filosofien og trupsammensætningen stemmer overens, så er det ikke en nødvendighed i moderne fodbold, hvor fart, omstillinger og bevægelighed har vist sig at være altafgørende. Jeg frygter bare en alt for indsnævret spillestil med lynhurtige omstillingsdygtige spillere á la Cristiano og Bale.
Sagen er den, at Ancelotti implenterer ny(e) taktik(ker). Han har selv udtalt, at fokus i starten vil være på organisationen og omstillingerne fra forsvar til angreb (og omvendt). Det forholder jeg mig til, sammenholdt med det vi har set indtil videre, at man gerne vil spille hurtigt med få touch. Samtidig er det meget snævert henover midten. Typisk Carletto. Om det kommer til at fungere i praksis. Det er et spørgsmål om tid. Men som i en hver anden henseende, så gør øvelse mester. Ancelotti har en filosofi og måde han gerne vil spille på og logisk nok forsøger han, at implementere den. Holdet skal jo ikke begynde at skifte taktik allerede inden sæsonen er gået i gang... ;-))
Selvfølgelig spiller hurtighed en faktor. Det gør det i høj grad i moderne fodbold. Se på Barcelona, Bayern München og Borussia Dortmund. Se på Real Madrid i mesterskabssæsonen. Det handler om, at flytte og spille bolden hurtigt rundt i egne rækker, såvel som at bevare bolden i egne rækker. Så handler det om, at omstille sig hurtigt fra angreb til forsvar (organisationen). Ligeledes i Ancelottis snævre system. Men du er jo faktisk selv inde på det - og egentlig godt klar over det, tror jeg.
Om det begrænser de to (Ronaldo og Bale) spillere. De to spillere er så gode, at de kan tilpasse sig. De kan stadig lave ting på egen hånd og score mål ud af ingenting. Og de er netop så gode, at de altid vil kunne afgøre kampe på egen hånd. De skal passe ind i et system, der - om end det er meget snævert over midten - har fokus på aggressivitet, bevægelighed, dynamik og fart. Og jeg kan ikke se, hvorfor de ikke skal kunne dette.
Om alt ansvaret bliver lagt alene på Isco og Özil? Nej! Altså - Xabi Alonso, Illarra og Modric vil komme til at smede masser af bolde fremad banen. Det er egentlig op til spillerne selv. Kan de holde farten i spillet, formå at omstille sig hurtigt fra forsvar til angreb og spille med masser af bevægelighed, så kommer de til at buldre henover modstanderne. Farerne lurer ikke ved de ting du nævner, som jeg ser det. Men spiller man for langsomt, bevæger de sig ikke nok for hinanden (især de forreste) og er organisationen ikke afstemt, så kommer det til at knibe gevaldigt.
Tag Barcelona som et eksempel. Det bliver meget centralt over midten i små rum, oftest mod kompakte hold der står dybt. Desto hurtigere de spiller og flytter bolden, desto bedre. Selvfølgelig. For lige at indskyde en anden lille bemærkning, så havde Ancelottis Milan i øvrigt - i hvert fald mig bekendt - en ganske dynamisk offensiv, med Kaká som 'referencepunkt' (apropos det).
I forhold til det du siger med referencepunkt, som må du ligeledes forstå, at det er en position man søger på banen. Ikke en spiller der opholder sig statisk på én plads. Spillerne skal netop bevæge sig for hinanden. De forreste skal skifte positioner. Først dér flyder spillet. Og der vil det være naturligt, at en af de forreste søger ind centralt. Spillerne er trods alt intelligente. Søger de alle samme position, så går det galt. Godt nok spilles fodbold med en bold, men løbene og de positioner man indtager uden bold er vigtige. Spillerne skal vende sig til hinanden og hinandens løbe- og spillemønstre.
Jeg frygter ikke en indsnævret spillestil med lynhurtige omstillingsdygtige spillere, som du siger. Det er blot et ekstra våben, at Real Madrid er så stærke i kontrafasen. Ancelotti har udtrykt, at man i højere grad gerne vil være mere boldbesiddende. Men man skal veksle. Og man har utrolig mange stærke boldspillere, der kan diktere spillet. Isco, Özil, Xabi Alonso, Illarra, Modric. Man skal finde en balance mellem den boldbesiddende og den direkte stil. Det er i øvrigt nødvendigt, for mange af holdene - ikke mindst i La Liga - kommer til at stå dybt og pakke sig. Det så vi ligeledes i forrige sæson.
Der er lige under tre uger til sæsonstart. Jeg forventer, at vi i højere grad kommer til at se tegningerne til hvordan holdet kommer til at spille, når der bliver skruet op for blusset under turen til USA. Det er nu det virkelig begynder at blive alvor! ;-)
Edit: Og en der én spiller, der modbeviser din tese om nødvendigheden af et 'referencepunkt' oppe foran (som jeg forstår du mener det (med reference til en traditionel 9'er/boksspiller)), så er det vel om nogen Messi, selv om jeg godt ved, at han er i en kategori for sig sammen med Cristiano. Men netop 'referencepunkt' kan tolkes på mange måder i denne sammenhæng.
- rezamadridista
-
- Platin bruger
-
- Ingen svæver på banen som Zizou!
El_Juan skrev: Selvfølgelig spiller hurtighed en faktor. Det gør det i høj grad i moderne fodbold. Se på Barcelona, Bayern München og Borussia Dortmund. Se på Real Madrid i mesterskabssæsonen. Det handler om, at flytte og spille bolden hurtigt rundt i egne rækker, såvel som at bevare bolden i egne rækker. Så handler det om, at omstille sig hurtigt fra angreb til forsvar (organisationen). Ligeledes i Ancelottis snævre system. Men du er jo faktisk selv inde på det - og egentlig godt klar over det, tror jeg.
Da jeg skrev:
”I et så snævert spilsystem som Carlettos, spiller hurtighed vel ikke så stor en faktor”
Her hentyder jeg mere til den individuelle hurtighed. Altså lynhurtige accelerationer med bold direkte mod mål. For vi kan hurtigt blive enige om, at hurtigt spil altid spiller den væsentligste rolle, i særdeleshed i de snævre systemer, som eksempelvis Barcelonas, hvilket du også nævner.
El_Juan skrev: Om det begrænser de to (Ronaldo og Bale) spillere. De to spillere er så gode, at de kan tilpasse sig. De kan stadig lave ting på egen hånd og score mål ud af ingenting. Og de er netop så gode, at de altid vil kunne afgøre kampe på egen hånd. De skal passe ind i et system, der - om end det er meget snævert over midten - har fokus på aggressivitet, bevægelighed, dynamik og fart. Og jeg kan ikke se, hvorfor de ikke skal kunne dette.
Det tror jeg også godt at de kan, men jeg ser deres største kvaliteter komme til udtryk i en-mod-en situationer i høj fart, og jeg ville nødig begrænse så dygtige spillere :P Man kan nemt blive "kvalt" inde midt på banen, som vi har set med Cristiano i venskabskampene. Men mon ikke de med tiden også får forbedret det punkt, når hele truppen og trænerstaben lige har haft lidt tid sammen.
El_Juan skrev: Om alt ansvaret bliver lagt alene på Isco og Özil? Nej! Altså - Xabi Alonso, Illarra og Modric vil komme til at smede masser af bolde fremad banen. Det er egentlig op til spillerne selv. Kan de holde farten i spillet, formå at omstille sig hurtigt fra forsvar til angreb og spille med masser af bevægelighed, så kommer de til at buldre henover modstanderne. Farerne lurer ikke ved de ting du nævner, som jeg ser det. Men spiller man for langsomt, bevæger de sig ikke nok for hinanden (især de forreste) og er organisationen ikke afstemt, så kommer det til at knibe gevaldigt.
Det ved jeg nu ikke helt, for hvis både Cristiano og Bale skal starte inde, lyder midtbane og angreb vel: Alonso/Modric, Khedira, Illarra/Isco, Özil, Bale og Cristiano. I dette scenarie, ser jeg nemlig Alonso/Modric forholde sig længere tilbage på banen for at bygge op og agere ”buffer”. Khedira bevæger sig her forholdsvis frit omkring i et forsøg på både at vinde bolde og skabe plads for Cristiano og Bale at løbe i. Her kan der opstår det scenarie, jeg nævner, hvor Isco og Özil skal forsøge at samle brikkerne, om man så må sige, og fordele boldene i målfarlige situationer for Bale og Cristiano.
El_Juan skrev: Tag Barcelona som et eksempel. Det bliver meget centralt over midten i små rum, oftest mod kompakte hold der står dybt. Desto hurtigere de spiller og flytter bolden, desto bedre. Selvfølgelig. For lige at indskyde en anden lille bemærkning, så havde Ancelottis Milan i øvrigt - i hvert fald mig bekendt - en ganske dynamisk offensiv, med Kaká som 'referencepunkt' (apropos det).
Ja. Den afgørende forskel jeg sporer, er bare at Bale og Cristiano ikke er lige så dygtige boldspillere som Messi, Kaka og hvad de ellers hedder.
El_Juan skrev: I forhold til det du siger med referencepunkt, som må du ligeledes forstå, at det er en position man søger på banen. Ikke en spiller der opholder sig statisk på én plads. Spillerne skal netop bevæge sig for hinanden. De forreste skal skifte positioner. Først dér flyder spillet. Og der vil det være naturligt, at en af de forreste søger ind centralt. Spillerne er trods alt intelligente. Søger de alle samme position, så går det galt. Godt nok spilles fodbold med en bold, men løbene og de positioner man indtager uden bold er vigtige. Spillerne skal vende sig til hinanden og hinandens løbe- og spillemønstre.
Mit valg af ordet "referencepunkt" var måske mere af mangel på opfindsomhed fra min side af :P Jeg kan godt se nu, at det ikke dækker fuldt over det jeg reelt forsøgte at skrive. Her mener jeg mere, at der er en risiko for at angrebet bliver ”hovedløst”. Dermed ment, at der ingen forholdsvis ”fast” formular er, og dermed ingen bestemt spiller man altid ville kunne spille op på. Men igen, det er nok snarere et spørgsmål om personlige præferencer, end egentlige ”løsninger”. Jeg foretrækker bare rigtige 9’ere i mine opstillinger ;)
El_Juan skrev: Jeg frygter ikke en indsnævret spillestil med lynhurtige omstillingsdygtige spillere, som du siger. Det er blot et ekstra våben, at Real Madrid er så stærke i kontrafasen. Ancelotti har udtrykt, at man i højere grad gerne vil være mere boldbesiddende. Men man skal veksle. Og man har utrolig mange stærke boldspillere, der kan diktere spillet. Isco, Özil, Xabi Alonso, Illarra, Modric. Man skal finde en balance mellem den boldbesiddende og den direkte stil. Det er i øvrigt nødvendigt, for mange af holdene - ikke mindst i La Liga - kommer til at stå dybt og pakke sig. Det så vi ligeledes i forrige sæson.
Ja, det kan der ikke herske nogen tvivl om. Mit problem/frygt, er bare at Isco, Özil, Alonso, Illarra og Modric ikke alle kan spille samtidigt. Det kan højest 3, men det er måske også nok. Jeg er måske bare helt rædselsslagen og traumatiseret efter alle de forfærdelige præstationer mod de tætpakkede hold under Mourinho :P
No soy sólo perfecto, soy Madridista también
- kavver
- Gæst
-
Som jeg ser det, vil man være nødsaget til at sælge Kaka - håber jeg dog sker ligemeget hvad.
Så vil jeg tro at Carlo kommer til at rotere lidt(undtagen vores primadonna aka. Cristi). Özil/Isco - Benz/Morata - Bale/Di Maria -IIlara/Khedira/Mordric/Alonso.
Jesé vil få nogle minutter hist og her - og blive spillet stille og roligt ind i det.
Dog er det også vigtigt at holde fast i, at intet endnu er sket - udover rygter.
- Real Madrid 7
-
- Platin bruger
-
kavver skrev: Tilbage da man købte Ronaldo, sagde man også at det var en fuldstændig vanvittig pris. Men, kvalitet koster. Hvis Bale fortsætter som han stoppede, bliver det to helt vilde kanter vi får os.
Som jeg ser det, vil man være nødsaget til at sælge Kaka - håber jeg dog sker ligemeget hvad.
Så vil jeg tro at Carlo kommer til at rotere lidt(undtagen vores primadonna aka. Cristi). Özil/Isco - Benz/Morata - Bale/Di Maria -IIlara/Khedira/Mordric/Alonso.
Jesé vil få nogle minutter hist og her - og blive spillet stille og roligt ind i det.
Dog er det også vigtigt at holde fast i, at intet endnu er sket - udover rygter.
Undskyld sagde du lige Ronaldo er en primadonna? Hvad er Messi så
- falle
- Gæst
-
kavver skrev: Så vil jeg tro at Carlo kommer til at rotere lidt(undtagen vores primadonna aka. Cristi).
Tag dig sammen.
- Raúl 7
- Gæst
-
kavver skrev: Tilbage da man købte Ronaldo, sagde man også at det var en fuldstændig vanvittig pris. Men, kvalitet koster. Hvis Bale fortsætter som han stoppede, bliver det to helt vilde kanter vi får os.
Forskellen er jo, at vi havde brug for Ronaldo. Vi har ikke brug for Bale.
Her hentyder jeg mere til den individuelle hurtighed. Altså lynhurtige accelerationer med bold direkte mod mål. For vi kan hurtigt blive enige om, at hurtigt spil altid spiller den væsentligste rolle, i særdeleshed i de snævre systemer, som eksempelvis Barcelonas, hvilket du også nævner.
Lad os være ærlige. Hvor tit ser man det i Spanien, i samme grad som f.eks. i England eller Italien? Det er, efter min overbevisning, netop en af grundene til, at Kaká aldrig er blevet en succes i Real Madrid. Netop dette har om noget hæmmet hans spil. Det er egentlig også det eneste jeg frygter i forhold til Bale, men omvendt så er han så god, at jeg tror han kan træde i Cristianos fodspor. Han er et fysisk pragteksemplar og teknisk stærk. Prototypen på en moderne fodboldspiller. Jeg tror på hans kvaliteter.
Jaken skrev:
Det tror jeg også godt at de kan, men jeg ser deres største kvaliteter komme til udtryk i en-mod-en situationer i høj fart, og jeg ville nødig begrænse så dygtige spillere :P Man kan nemt blive "kvalt" inde midt på banen, som vi har set med Cristiano i venskabskampene. Men mon ikke de med tiden også får forbedret det punkt, når hele truppen og trænerstaben lige har haft lidt tid sammen.
Hvor tit ser du Cristiano - og Messi - i en-mod-mod-situationer? De trækker ofte ind i banen og søger ind centralt, hvor det ellers normalt er på kanten de søger en-mod-en-situationerne. Bale trækker ligeledes meget ind i banen. Men igen. Spillerne skal lige vænne sig til taktikken (taktikkerne) og de skal vænne sig til løbe- og spillemønstre. Både med og uden bold. Di María er reel set den eneste tilbageværende spiller i truppen, der kan og søger at skabe bredde på kanten som en decideret kantspiller. Ronaldo gør det sjældent.
I forhold til resten af det du skriver, så kan jeg opremse et utal af diverse konstellationer, når det kommer til mulige startformationer. Og i mine øjne, er de mange taktiske variationer og muligheder kun en god ting. Med lige netop Bale og Özil er det interessant, for det giver Ancelotti nogle spændende muligheder. Og jeg synes i øvrigt stadig, at det er rigeligt med Isco, Özil, Xabi, Illarra og Modric til at diktere spillet og slå de afgørene pasninger. Det er to spillere mere til den opgave, end vi havde i forrige sæson. Den besætning er jeg faktisk rigtig godt tilfreds med. Der er ligeledes mange variationer og muligheder på midtbanen.
Med tanke på, hvordan Ancelotti gerne vil spille og hvordan jeg forventer - og har en forhåbning om - holdet gerne skal spille, så foretrækker jeg blot en stærk besætning af offensivspillere - målscorere og matchvindere - frem for en egentlig 9'er. Men nu er jeg ligeledes fascineret og tilhænger af bevægelighed, dynamik og skiftende positioner (de forreste veksler, skifter plads og er i stand til at spille mere end blot én plads).
Jaken skrev:
Isco, Özil, Alonso, Illarra og Modric ikke alle kan spille samtidigt. Det kan højest 3, men det er måske også nok. Jeg er måske bare helt rædselsslagen og traumatiseret efter alle de forfærdelige præstationer mod de tætpakkede hold under Mourinho :P
Det er vel også rigeligt med mindst tre af dem på banen på samme tid. Til sammenligning var der egentlig kun Xabi Alonso, Özil og Modric, som kunne diktere spillet og finde den afgørende pasning under Mourinho. Nu har man fået yderligere to muligheder. Igen, så er jeg tilfreds, fordi det giver flere muligheder. Özil vil jeg i øvrigt ikke betegne på linie med de andre. Han er mere den, der skal ligge mellem modstandernes forsvar og centrale defensive midtbane. Han skal arbejde i det område. Søge og finde hullerne der. Der hvor han er bedst. Han er en del af link-up-spillet. Fra den dybtliggende playmaker, til den lidt mere fremskudte (Modric/Isco-rollen), frem til Özil i hullet mellem modstanderens forsvar og midtbane.
Men jeg forventer meget variation mellem de tre forreste, såvel som spilleren i Modric/Isco-rollen (inside på den centrale tremandsmidtbane), kan gå ind der og variere, ligesom de tre andre, så det er de fire der veksler.
- rezamadridista
-
- Platin bruger
-
Hvis man spoler tiden tilbage til 2009, så var Ronaldo absolut nødvendig, vi havde brug for en game changer, vi havde brug for en altmuligmand. Og måske kan det lyde som om at jeg spiller bagklog, men sammenlign lige den situation vi var i omkring 2009 og den situation vi er i nu.
Real Madrid er kommet til semifinalen i CL 3 gange i træk. hvor vi endda mod Bayern sagtens kunne komme til finalen, hvis det ikke var for en hvis person... Vi har også vundet ligaen, Copa del rey og supercup. Selvfølgelig er det ikke de bedste tre sæsoner i historien, men elendig var de tre sæsoner altså heller ikke.
Et andet yderst vigtigt punkt, som jeg ikke tror er blevet nævnt, er den rolle Bale kommer til at få. Bale har en aldeles fri rolle i Tottenham, hele Tottenhams spil kredser rundt om Bale. Den rolle får han næppe i Real Madrid, da vi netop allerede har en herre ved navnet Ronaldo som har optaget denne rolle.
Selvfølgelig, med den kvalitet Bale besidder, så betyder det ikke at han vil floppe, men jeg tror ikke på vi får to ustoppelig wings, som folk for tiden tænker når de hører Bale og Ronaldo i samme sætning. Og det er også her jeg vil referere tilbage til prisen. 100 mil gives til en spiller man er 99 procent sikker på han vil løfte Real Madrid flere niveauer (som Ronaldo), og den sikkerhed ser jeg ikke i Bale, ikke endnu ihvertfald.
Og det er her jeg synes Cruyffs udtalelse "I wouldn't put two captains on the same ship" passer godt. Btw, så hader jeg Cruyff og jeg har aldrig været enig med ham. Ligesom jeg ikke er enig i at Neymar og Messi ikke vil fungere sammen, da de begge to er fantastisk gode til at spille i små rum, og de er begge yderst gode til at finde og aflevere bolden til andre spillere, endda i nogle situationer som i første omgang så umulige ud. Men nettop Bale og Ronaldo, som begge ikke har afleveringer og sammenspil i små rum som spidskompetencer, så kan det måske gå galt.
Og personligt, så vil et indkøb af Bale aldrig berolige mig. Altså, det ender med at Ronaldo og Bale bliver faste starter i startopstillingen, også kan Bale virke som noget der er i vejen for andre til at få ekstra spillertid, specielt hvis han ikke levere til det han bliver købt for. Og på den anden side, så vil jeg ikke have at Real Madrid skal bruge 90-100 mil på en spiller, hvor det så ender med at spilleren skal sidde på bænken, fordi Özil og Isco for eksempel skal spille på samme tid, hvilket jeg, som så mange andre, forventer at se meget til de to på samme tid.
Sådan som jeg ser det, så er Bale aldeles unødvendig lige nu, ikke fordi jeg stiller spørgsmålstegn til hans talent, men bare det situation Real Madrid er i og Ronaldos tilstedeværelse giver mig lysten til at vente med et indkøb af Bale.
Og tja hvem ved, måske til den tid, hvor Ronaldo skal til at sætte støvlerne på hylden, så har vi ikke brug for Bale, fordi vi allerede har en arvtager ved navnet Jesé. Alt kan ske, men lige nu, så vil jeg bare nyde Özil og Isco flække det hele med en Ronaldo som er farlig som altid.
- Ingen svæver på banen som Zizou!
Ingen af dem er gode til og holde bolden kørende, eller bare holde på bolden. Og faktisk er alle 3 elendige i små rum, og kampen imod Psg, så var taktikken bla. og spille i meget små rum, og holde positionsspillet igang inde centralt.
Med Bale og Ronaldo på holdet, så tror jeg vi har valgt den forkerte træner desværre. En 4-2-3-1 formation med Ronaldo, Özil, Bale og Benzema på de offensive pladser, og Mourinho i spidsen, så havde vi sparket røv. Men jeg frygter i den grad, at taktikken ikke stemmer overens med de spillere som skal starte inde. Altså Ronaldo og Bale.
Måske tager jeg fejl, men det skal klart ses før jeg overhovedet tør og tænke på noget positivt.
Og hvem hælder Zidane mest til. Benzema eller Bale? for det er uden tvivl hans 2 elskere. For ikke og glemme, at han havde stor andel i og få Isco til klubben.
Sådan som jeg umiddelbart ser det, så er Ronaldo, Bale og Benzema sikret, men det vil efterlade Özil på bænken, og hvilken falliterklæring, hvis det sker. Medmindre Ancelotti går over til og spille med kun 2 centralt, men så har taktikken i pre-sæsonen været næsten ligegyldig, for der har han spillet uden decideret kanter, eller den spanske kantspiller om man vil, og med 3 mand på den centrale midtbane. Hvor især Isco har fået en ultra defensiv rolle end han er vant til.
Lad os nu for guds skyld prøve med vores nuværende trup. Levy keep calm, god dammit! :D
Bale er ingen nødvendighed, men hans pris antyder det. Stop nu dig selv Perez.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Dios skrev: Og hans princip går jo ud på og have meget boldbesiddelse, være meget dominerende, og spille smalt.
OG
Ingen af dem er gode til og holde bolden kørende, eller bare holde på bolden. Og faktisk er alle 3 elendige i små rum,
.
Du har misforstået det lidt. Carlo vil ikke spille smalt, han anvender bare primært backsene til at skabe bredden. Udgangspunktet for de tre forreste (i 4-3-3) er at de står forholdsvist centreret og derved lettere vil kunne samspille. Ydermere vil de lettere kunne agere dynamisk ift. hinanden, skifte positioner og forvirre modstanderne.
I bund og grund handler det om dynamik versus fastlagte systemer. Ancelotti er kommet til den ideelle klub, når det handler om at få sin favorit taktik til at køre. Her har han spillermaterialet, især i form af spillere som Ozil, Ronaldo, Bale, Benzema, Jese, Modric og Isco. Spillere - især Bale og Ronaldo - der er så komplette at ligemeget hvilken position de ender i på banen, så har de redskaberne til at være effektive; driblestyrke, hovedspil, afslutninger, pasningsspil, fysik mm.
At Ancelotti er kendt for at være dominerende og i boldbesiddelse for bare at være det (måske overtolket), er også forkert. Han spiller effektiv fodbold, han spiller for at vinde og score mål. Han har aldrig praktiseret tiki-taka og vil formentlig heller ikke gøre det i Madrid.
Vi får et Madrid hold at se der vil forsøge at være i boldbesiddelse, men også et mandskab der vil slå til med slangehugget som vi har været vant til under Mou. Hvorfor? Fordi vi har spillerne til det. Det er det fordelen ved at have så komplette og dynamiske spillere.
At Bale, Ronaldo og Jese er elendige små rum, er simpelthen grotesk at sige. De er ikke Xavi, Iniesta eller Messi og det er ikke deres spidskompentence, men de er bestemt fortrinlige til det.
Igen er det misforstået. Bare fordi de som udgangspunkt, så betyder det ikke at de kun kommer til at spille småspil centralt. Nej, de kommer til at flakke rundt, dybt, bredt og i feltet, for at finde pladsen. Held og lykke med at stoppe de to maskiner, siger jeg bare;)
De kan sparke eminent udefra, er fysiske prageksemplarer og er svære at holde i feltet, kan sætte deres direkte modstander af og er uhyggelige i kontrafasen, hvor der plads.