Zidane: Jeg er en atypisk træner
Zinedine Zidane mødte i dag spansk presse forud for morgendagens kamp mod Ath. Bilbao.
Zidane kom vidt omkring på pressemødet, men indledte dog med at snakke om den kommende modstander, som han sagde følgende om:
- Det er en anden kamp med andre sværheder. Det er en modstander, som gør det rigtig godt. De har haft en fænomenal sæson, men vi ved hvilken kamp, der venter os i morgen. Vi ved, hvad vi skal gøre og jeg mener, at vi er forberedte på at spille en god kamp. Vi vil lægge al vores energi i det, fordi vi ved at det er vores sidste kamp i år.
Efter onsdagens El Clásico var der naturligvis fokus på VAR, som igen viste sig fra sin værste side. Zidane var dog afklaret om den situation:
- Når alt kommer til alt, så er det fortid. VAR er vigtigt. Det er teknologi og et plus for fodbolden, men det er klart at det kan forbedres. Alle ønsker, at det bliver bedre og det gør det helt sikkert. Alle kan fejle. Hver og en har mulighed for at forbedre sig. Også jeg. Jeg siger det om VAR, fordi det altid er muligt at blive bedre. Jeg kan også sige, at som spiller, jeg stoppede som 34-årig, og frem til den sidste dag forbedrede jeg ting. Jeg tænker, at hvis alle tænker sådan, så er det bedst…..hver og en passer sit.
Der har været rygter om, at Real Madrid har indgivet en formel klage over forløbet, men det kunne Zidane klart afvise:
- Nej. Det, der interesserer mig, er kampen i morgen. Sket er sket. Trænerstab, spillere og klub er udelukkende interesserede i morgendagens kamp.
Zidane blev også spurgt, om det var en prioritet at vinde LaLiga:
- For os er det en prioritet at arbejde fra dag til dag. Det er LaLiga, for det er dag til dag, men det er at kæmpe for tingene til det sidste. For os er det vigtigt at arbejde godt hver eneste dag. På det seneste har vi arbejdet rigtig godt og det vil vi fortsætte med næste år.
Det er kun to måneder siden, at Real Madrid indledte stimen af kampe uden nederlag, som foreløbig er på 12. Det skete med sejren på 0-1 i Istanbul og om det, sagde Zidane:
- Jeg er her ikke for at dømme. Folk snakker udefra og de kan have en mening. Jeg er glad for det, jeg laver og jeg har det held at jeg hver dag står op og kan arbejde med min passion. Det er det, som hver dag gør mig glade. Alt det, der sker uden om, kan jeg ikke kontrollere. Jeg er glad og jeg er stolt over at træne dette hold. Vi er Real Madrid og vi har alle et ansvar.
Zidane bliver herefter spurgt, om han vil være træner i mange år:
- Tjah……det afhænger af, hvordan jeg har det. Jeg er en atypisk træner, anderledes. Mange snakkede, da jeg rejste, men det der interesserer mig er det daglige arbejde, hvordan jeg har det med dem, jeg arbejder sammen med og det må vi se på en gang i fremtiden. Jeg tror ikke, at jeg bliver ved til jeg er 60-70 år. Om det er bedre at være træner? Det er anderledes, jeg kan godt lide at træne og jeg kunne også godt lide at spille. Jeg har fortalt mine spillere, at de skal nyde det, for når de slutter deres karrierer, bliver det lidt forbandet.
Zidane giver også sit bud på, hvad der har ændret sig for holdet:
- Vi var nødt til at have tålmodighed. Alt det udenom, kunne vi ikke kontrollere. Det gjaldt om at arbejde og det gør vi. Det vil hjælpe os til at opnå gode ting i denne sæson.
Holdet er blevet beskyldt for at mangle afslutninger, men den påstand afviste Zidane:
Nej, for at svare dig klart. Den anden dag manglede der mål, men det var kun i den konkrete kamp. Vi har målfarlige spillere. Det er klart, at der er en margen til forbedring, men det var kun i den konkrete kamp.
Derfor animerer Zidane også sine spillere til at afslutte fra distancen:
Ja, jeg animerer mine spillere. Der er masser af spillere med et godt spark, som kan gøre skade på enhver modstander og det er et våben, som vi bør udnytte.