Karembeu: Redondo var mit idol
Christian Karembeu er blevet interviewet af France Football om sin tid i Real Madrid og franskmanden lægger ikke skjul på, at hans helt store idol var Fernando Redondo.
Den franske midtbanespiller måtte gå i strejke for at få sit skifte til Real Madrid gennemført, idet hans italienske klub, Sampdoria, mod hans vilje forsøgte at sælge ham til Barcelona, men historien endte lykkeligt for Karembeu, som fortæller således om Fernando Redondo:
- Hele holdet gjorde indtryk på mig. Kvaliteterne hos Pedja Mijatovic, som jeg havde mødt med Nantes, da han spillede i Valencia, men at være hans holdkammerat og se hans kvaliteter og talenter, det var exceptionelt. Seedorf, som jeg kendte som en meget moden spiller i Sampdoria, han havde også et stort talent………..Suker, som man sagde var ugidelig, blev topscorer. Panucci og Roberto Carlos……….Vi spillede sammen og skabte nogle specielle bånd. Redondo var mit idol, når jeg så ham spille og han endte med at blive min holdkammerat. Det mål mod United, denne hæl-aflevering på Old Trafford…….da han lavede den, var jeg helt solgt. Han havde alt. I alle aspekter, måden at udtrykke sig på, en smuk type og især på banen….Min læremester var Jorge Burruchaga i Nantes, han spillede med begge ben og havde fantastiske afleveringer…..Men Redondo havde det hele også. Da jeg kom til Madrid, sagde jeg til ham: Jeg er meget glad for at skulle spille sammen med dig, for mit syn på dig som spiller er vildt højt og vi er sammen om det samme eventyr.
Christian Karembeu husker sit skifte til Real Madrid således:
- Jeg havde ikke spillet i seks måneder og det var ikke nemt at få klubber til at interessere sig for mig, men det gjorde Real Madrid. Jeg havde endda mistet min landsholdsplads efter at have været ude så lang tid. Jeg skrev kontrakt med Real Madrid og da jeg kunne spille i januar, var Real Madrid fortsat med i Champions League. Jeg fik debut i Copa del Rey og min anden kamp var mod Leverkusen i ottendedelsfinalen. Jeg ønskede at arbejde for alle, men Heynckes sagde til mig: Nej, du skal gøre som jeg siger. Jeg kender dig og du skal tage den med ro.
Karembeu husker særligt La Septima-finalen mod favoritterne fra Juventus:
- Vi vidste, at de var store favoritter. Jeg kendte Juventus rigtig godt. Deres måde at spille på og deres mentalitet. Men i gruppen var der flere, som havde spillet i Italien som Panucci, Seedorf og Roberto Carlos og vi vidste, hvordan Juventus var og havde de var i stand til. Vi manglede denne store sejr til at ændre historien og vi snakkede om Juventus. Vi vidste at for at vinde skulle vi hive det bedste frem i spillere som Raúl, Pedja og Morientes…og ikke være bange. Og i de første 15 minutter gjorde vi det, kontrollerede dem for at de ikke skulle lave hurtige kontra-angreb. Og da vi scorede vidste vi, at vi også kunne spille Catenaccio. De havde måske flere chancer, men i sidste ende synes jeg, at vi gjorde det rigtige og fik sat Real Madrids logo tilbage på pladsen med stolthed. Vi indledte en ny ære, sådan som Di Stéfano, Puskas og Gento gjorde i sin tid.