Mourinho: Jeg elsker Real Madrid, derfor er jeg tilbage

José Mourinho er tilbage i Real Madrid, og med ham vender en af fodboldens mest markante personligheder tilbage til Santiago Bernabéu. Den portugisiske træner blev officielt præsenteret som Real Madrids nye cheftræner den 11. juni og har skrevet under på en kontrakt frem til sommeren 2029.

I et stort interview med Vanity Fair åbner Mourinho op om sin tilbagevenden til klubben, sit syn på Real Madrid og de udfordringer, der venter ham i den kommende sæson.

Real Madrid er noget særligt

Mourinho lægger ikke skjul på sin beundring for den klub, han nu skal stå i spidsen for igen.

– Real Madrids historie kan ikke sammenlignes med nogen andens. Når vi taler om Real Madrid, taler vi om fodboldhistorie og en arv, som ingen andre klubber kan matche, siger han.

Den tidligere Chelsea-, Inter- og Manchester United-træner understreger, at klubbens storhed ikke kun handler om de spillere, der har båret trøjen gennem tiden.

– Det, der har gjort Real Madrid stort, er ikke kun spillerne, men titlerne og historien. Den hvide trøje har noget magisk over sig.

En anden Mourinho – men stadig den samme

Den Mourinho, der for alvor slog igennem som "The Special One" i 2004, er blevet mere afdæmpet med årene. Han afviser dog ikke den selvtillid og autoritet, der altid har kendetegnet ham.

– Jeg vil ikke sige, at jeg var den udvalgte. Jeg var blot én af dem, siger han.

Selvom tonen er blevet mere rolig, er ambitionerne uændrede. Mourinho gør det klart, at han fortsat ser sejre som det vigtigste i fodbold.

– Der findes en absurd teori om, at man kan være stor uden at vinde. I sport er målet at vinde.

Mbappé bliver et nøgleprojekt

En af Mourinhos største opgaver bliver at få det maksimale ud af Kylian Mbappé, som fortsat er klubbens største stjerne.

Portugiseren ønsker dog ikke at komme med hurtige vurderinger.

– Det er ikke tid til at tale. Det er tid til at lytte. Jeg skal først forstå de ting, som jeg indtil nu kun har set udefra.

Han sender samtidig en klar besked til den franske angriber:

– Mbappé er en fantastisk spiller, og jeg vil forsøge at hjælpe ham med at blive endnu bedre.

De legendariske Clásicos

Mourinho ser også tilbage på de historiske opgør mod Barcelona under Pep Guardiola, hvor rivaliseringen mellem de to klubber nåede nye højder.

– Verden stod stille, når de kampe blev spillet. Det var ikke kun Real Madrid mod Barcelona eller Spanien mod Spanien. Det var hele verden.

Han sammenligner rivaliseringen med tennisens store æra med Nadal, Federer og Djokovic og mener ikke, at nogen senere opgør har haft samme globale gennemslagskraft.

Forsvarer sin spillestil

Mourinho afviser endnu en gang kritikken af, at hans hold skulle være for defensive.

Han peger blandt andet på Real Madrids rekordhold fra sæsonen 2011/12, der hentede 100 point i ligaen og scorede 121 mål.

– Hvor defensivt var det hold egentlig? spørger han retorisk.

Han fremhæver også Inters Champions League-semifinale mod Barcelona i 2010. Selvom mange husker returkampen på Camp Nou som en defensiv kraftpræstation, minder Mourinho om, at Inter havde vundet den første kamp 3-1.

Trænerrollen og karismaen

Mourinho erkender, at han var med til at gøre træneren til en lige så stor hovedperson som spillerne, men understreger, at han aldrig ønskede at stå over holdet.

– Jeg har aldrig ønsket at være vigtigere end mine spillere.

Samtidig afviser han, at karisma kan læres eller købes.

– Karisma kan ikke købes i supermarkedet.

For Mourinho handler lederskab om hårdt arbejde, forberedelse og evnen til at overbevise spillerne om den fælles plan.

Til sidst kommer han også ind på det elegante jakkesæt, som i mange år blev et af hans varemærker på sidelinjen.

– Træneren repræsenterer klubben, fansene og professionen. Derfor har jeg altid set jakkesættet som en del af fodboldens ceremoni.

Med Mourinho tilbage på Bernabéu er én ting sikker: Real Madrid har igen fået en træner, der aldrig vil acceptere andet end at kæmpe for sejren.

Log-på for at kommentere

Seneste artikler...