Sæsonen 12/13
- Halamadrid1411
- Ekspert bruger
-
Som en klog mand engang sagde; "Statistik er ligesom en bikini. Viser det meste men skjuler det væsentlige.".
Jeg er enig i, at mulighederne ikke ser gode ud som Real Madrid spiller for tiden. Men det er heller ikke så umuligt som mange får det til at lyde. Det synes jeg altså ikke. Real Madrid har holdet der pludselig kan vinde 10-15 kampe i streg, og Mourinho er om nogen manden der kan vende skuden.
<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Så lad os lave et væddemål:), jeg tror ikke på. Hvis det sker så giver jeg en øl og mad på madrid tv bar hvis der findes sådan en :)
Mourinho er god, men kun så god som spillerne tillader ham at være og p.t er han ikke god:)
Interessant er Mourinhos udtalelser på gårsdagens pressemøde ligeledes. Indtrykket er, at forholdet mellem Mourinho og klubben ikke er godt lige nu. Mourinho udtrykker sig snarere diplomatisk om emnet, om end han slår fast, at det er godt - eller så godt som det nu kan blive. Jeg mener stadig, at Mourinho lige nu og her, er tættere på at forlade holdet til sommer, end han er på at blive.
Jeg håber selvfølgelig, at der er hold i alle parters seneste udtalelser. Men jeg vil hellere se handling frem for ord. Vi ved, hvor meget Mourinho kræver af sine mænd - og hvad han kræver af ledelsen. I forhold til spillerne, så kræver han, at tingene bliver gjort på banen med den fornødne intensitet og fart. Det skal spillerne vise. Vi ved alle, at de har det i sig.
Hele holdet skal tage ansvar og alle spillerne skal være tændt. Ellers er det umuligt, at præstere på det niveau, med den intensitet og med det tempo i spillet, som Mourinho kræver. Det er nu spillerne skal træde i karakter. Ikke kun dem på banen, men ligeledes dem, der kommer ind i løbet af kampene.
Mod Betis var det åbenlyst, at der manglede skarphed, motivation, gejst og friskhed. Alt det de udviste, da de var på toppen. Det er nu, alle parterne skal genfinde den skarphed. Ellers kan det være slut på lørdag. I bund og grund handler det om motivation.
Allerede i aften mod Alcoyano må man forvente, at dem der spiller skal gå ud og vise sig fra deres absolut bedste side. De skal gå ud og æde modstanderen op. Så glæder jeg mig især til at se José Rodríguez i aften. Mange snakker om Jesé og Morata. Men denne her knægt har jeg lige så store, hvis ikke større forventninger til.
Endnu en hektisk uge er i vente!
- Storken
- Gæst
-
1) Modstanderen har gennemskuet konceptet med kontra og organisation. I denne sæson har man set langt flere hold der stiller sig tilbage og afventer Real Madrids træk. Det har tydeligvis ikke passet Mourinho, der tidligere har excelleret i netop den afventende rolle. Jeg har stadig til gode at se en veludført plan, når Real Madrid møder modstandere der pakker sig. Real Madrid vinder stadig størstedelen af deres kampe, men det er ikke længere taktikken der giver Real Madrid fordelen. Kampene står og falder med spillerne, da Mourinho egentlig ikke har overtaget. Han virker endda til tider desperat med udskiftninger der reelt forværrer Real Madrids chancer. I nederlaget til Getafe spillede Real Madrid de sidste 20 minutter med Callejon, Morata, Benzema, Özil, Ronaldo og Higuain på banen samtidig. Den manglende balance på midtbanen betød, at man gik fra 1-1 til at tabe 2-1 på en uundgåelig omstilling.
2) Mourinho er ikke kendt for sit rotationsprincip og foretrækker at stille med en fast stamme af spillere hver gang. Det betyder, at stammen på holdet spiller praktisk talt alle kampe på en sæson, hvis de er klar og er i form. I Real Madrids tilfælde er det Casillas, Arbeloa, Ramos, Xabi Alonso, Ronaldo, Di Maria og Özil. Disse spillere kan forvente at spille hver gang indtil de bliver skadet eller mister formen grundet træthed. Denne træthed har meldt sig i indeværende sæson efter 2 hårde sæsoner i kampen mod Barca. Hvis man spiller 50-60 kampe på en sæson og slutter af med et EM, så vil det kunne mærkes. Jeg har lagt mærke til en formnedgang ved Casillas, Ronaldo, Özil, Di Maria og til dels Ramos i denne sæson. Mit bedste bud er, at det skyldes træthed.
I nægtede det sidst, men min personlige mening er, at Mourinho er en fantastisk motivator i en periode, men det stopper med tiden. Han kører alt for hårdt på de samme spillere og det ser man på deres præstationer over tid. Og det var tilfældet i Chelsea efter anden sæson og i Inter efter Benitez overtog roret.
Mvh
Anders
Jeg må med skam indrømme, at mange af de ting du skriver stemmer meget godt overens med hvad jeg selv har tænkt de seneste uger.
Når det så er sagt, så har hans taktik skabt rigeligt med chancer til, at man kunne have vundet stort set alle kampe. Men skarpheden har manglet.
Når det kommer til dit første problem, så skal du skal længere ind bag ved og have fat i det egentlige og grundlæggende problem.
Du har ret i, at Mourinho er en kynisk træner. Han baserer det meget på organisationen. Men du overser lidt, at han ligeledes - i høj grad - baserer det på intensitet og højt tempo. Og hvis du skal spille med den intensitet og i det tempo han kræver, så skal spillerne være 100 procent klar, både mentalt og fysisk. Der er ingen tvivl om, at spillerne har kvaliteten til at udføre det Mourinho kræver. Det så man i forrige sæson. Men det kniber i forhold til visse parametre og derfor præsterer holdet heller ikke optimalt.
En anden ting. Og det har jeg pointeret mange gange på dette forum. Under Mourinho træner og arbejder man ikke med det organiserede angreb i dagligdagen. Det er meget overladt til spillerne selv og i den forstand overlader Mourinho det mere til spillernes talent og intuition. Sådan har det været i alle de klubber Mourinho har trænet. Det er organisationen der er fokus på. Primært den defensive organisation. Spillerne kender deres opgaver, men det er primært defensivt. Når det kommer til angrebstræning, er de mekanismer man opbygger, noget der under Mourinho hovedsageligt kommer igennem kamp - ikke igennem den daglige træning. (Det var i øvrigt bl.a. derfor jeg nævnte i et indlæg til dig i en anden tråd, at Löw og Klopp kunne bygge videre på Mourinhos koncept ;-))
Du påpeger dog en væsentlig ting. Og dette har jeg pointeret flere gange inden sæsonen startede. Modstanderne pakker sig i højere grad. De stiller sig i højere grad ned, når de møder Real Madrid og de overlader gerne bolden til Real Madrid. De ved godt, at de ikke kan give plads til Real Madrid, så de kan spille deres kontrafodbold. Det var netop derfor, at man hentede Modric i sommers. For at få en spiller ind, der kan være med til at åbne kompakte hold op. Modric har haft svært ved at finde fodfæste og han skal lige finde sig til rette i Real Madrid. Det tager tid. Og så skal man ikke underkende, hvor krævende det egentlig er, at spille den midtbaneplads - enten i stedet for eller ved siden af Alonso - hos Real Madrid.
Endvidere, så påpeger du Mourinhos indskiftninger. Det gælder over hele linien, at man kan ane trætheden og den manglende motivation. Ligeledes på de spillere, der kommer ind fra bænken. I sidste sæson var Mourinho sikker på, at nærmest uanset hvem han skiftede ind, så ville indskifteren bidrage med samme sult, gejst og skarphed, som dem der startede. Det er ikke tilfældet for tiden.
I punkt to vil jeg til dels give dig helt og aldeles ret. Især mod Betis så man netop den træthed, som du så rigtig påpeger. Optakten til sæsonen var mildest talt elendig og det har helt sikkert spillet en rolle. I forhold til forrige sæson, har det taget længere tid for hovedparten af spillerne, at komme op i omdrejninger. Sæsonen var knap nok startet i forrige sæson, før spillerne så ufattelig skarpe og fit ud. Det var bestemt ikke tilfældet op til denne sæson.
Jeg vil dog sige, at der er ikke meget formnedgang at spore hos Sergio Ramos og Di María lige nu. Özil er omvendt et lysende eksempel og Mourinho rev ham igen ud af kampen mod Betis ved pausetid. Og inddirekte var han ude med riven efter ham på pressemødet efter Betis-kampen. Men jeg vil stadig ikke klandre den enkelte. Alle bærer et ansvar og en del af skylden.
- Storken
- Gæst
-
Godt indlæg. Hvis I var i tvivl, så er definitionen på et godt indlæg, at man deler mine synspunkter :D
Mourinhos taktiske masterplan er selvfølgelig langt mere kompliceret end jeg gør det til. Man skal også anerkende den udvikling der har været siden Chelsea-dagene med 4-5-1 (4-3-3 ved boldbesiddelse) og den 4-2-3-1 han gør brug af i dag.
I Real Madrid er venstresiden ekstremt offensiv, hvor Ronaldo ikke laver de sædvanlige defensive løb der kendetegner de fleste wings (Di Maria, Pedro, Valencia etc). Samtidig med er Marcelo en typisk brasiliansk back med fokus på det offensive. Alternativt har man Coentrao, der er en omskolet wing, hvilket også ses i hans offensive kvaliteter. Det underlige er dog, at han fungerer langt bedre med Ronaldo på landsholdet end i Real Madrid.
Jeg har desværre aldrig læst om Mourinhos trænings-metoder, men det lyder da interessant. Jeg er enig i, at den optimale offensiv gør brug af instinkter i stedet for systemer. Systemer begrænser og og gør hold forudsigelige. Hvis man er i tvivl om forskellen så se kampe med henholdsvis FC Nordsjælland og Barca. De gør det samme, men med to helt forskellige motiver. FC Nordsjælland triller bolden rundt indtil der dukker et scenario op de kender fra deres systemer. Barca triller bolden rundt for at gøre modstanderen træt så der opstår huller.
Barcas gode start på sæsonen skyldes sandsynligvis optakten på sæsonen, hvor man blev i Europa modsat tidligere sæsoner. Det koster muligvis Real Madrid på pointkontoen, at man lod bankkontoen bestemme over optakten.
Di Maria har på ingen måde imponeret mig i denne sæson. Argentineren laver alt for mange fejlafleveringer og afslutningerne er ofte håbløse eller dårlige beslutninger. Hans slutprodukt er kort sagt for ringe, når man ser på de situationer han befinder sig i.
Ramos er lidt en gråzone. Han er på ingen måde dårlig eller i decideret formdyk, men det virker som om, at han mentalt skal hive sig op til flere kampe. Eller sagt på en anden måde. I perioder mangler niveauet, men han kompenserer med viljestyrke.
Mvh
Anders
Det vidner vel blot om en træner, der er i stand til at tilpasse sig. Primært tilpasse sig i forhold til spillermaterialet, selvfølgelig.
Forskellen er, at man i klubber som FC Barcelona og FC Nordsjælland arbejder med det organiserede angreb til træning i dagligdagen. Det er ikke kun overladt til, at spillerne - qua deres talent og instinkt - skal indarbejde det igennem kamptræning. I FC Barcelona og FC Nordsjælland træner man disse mekanismer, dag ud og dag ind. Det gør man ikke i samme grad under Mourinho.
Di María arbejder stenhårdt og løber solen sort. Der mangler nogle procenter på visse områder. Men det gælder alle spillere. Eller rettere hele holdet. Sergio Ramos er trådt i karakter. Glem ikke, at Mourinho bænkede ham og senere spillede ham han ude af position. Men han er kommet tilbage, endnu stærkere og han er begyndt, at vise sig mere og mere, som den leder han er. Der er stadig et stykke vej endnu, men det gælder som sagt over hele linien - for hele holdet.
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
Nu har jeg ikke set Barcelona spille ret meget denne sæson, men mit indtryk er at meget afhænger af Messi. Barcelonas målscore er da pt. også 6 bedre end vores, mens Messis er 7 bedre end Ronaldos (Barcelona har dog scoret 11 mål mere). Og netop Ronaldo havde en lang sommer, hvor han var i euro semi-finalen, mens Messi havde en afslappende sommer. Og så er Ronaldo oven i købet blevet trist. Den forskel tror jeg betyder mere, end eventuelle forskelle i opstarten.
Messi har hevet kaniner op af hatten mod Sevilla og Osasuna, hvor de så ud til at tabe, mens hans mål også var ekstra vigtige mod Valencia og Deportivo. Ronaldo har derimod slet ikke scoret i de fire kampe hvor vi har tabt point (ikke medregnet mod Barca). Og hans mål har iøvrigt ikke været så vigtige igen. En Ronaldo i topform kunne godt have givet os fuld pointhøst i denne sæson.
Eller sagt på en anden måde så synes jeg både Barcelona og os er dårligere end sidste sæson, men Messi har øget sit niveau, mens Ronaldo er næsten helt menneskelig igen. Dog igen med det forbehold at jeg ikke har fulgt Barcelona så meget.
<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>
- Real Madrid
-
- Platin bruger
-
No solo soy perfecto, también soy Madridista
Haha godt set.
Ps. hans mål i ligaen er kommet over mange kampe. Messi har derimod scoret minimum 2 mål i de kampe hvor han har scoret, ellers har han slet ikke scoret. Jeg tror det er 5-6 kampe han ikke har scoret i.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también.
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Lionel Messi har scoret i 9 kampe, mens Cristiano Ronaldo har scoret i fem kampe. Herudover er 4 af de 11 mål sat ind på straffe.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.