Sæsonen 2014/2015
- RasmusKring
- Gæst
-
Real Madrid skrev: * Målmandsposten: Iker vs Navas - hvem bliver førstevalg?
* Hvis Khedira ryger: Hvem skal i så fald hentes ind, en udefra eller talent fra Castilla?
* Angriberposten: Har vi nok i Isco, James og Jesé, eller skal der hentes en ny ind?
Jeg er virkelig forvirret omkring vores målmandssituation. Lopez stod i ligaen hele sidste år, men nu vil Ancelotti pludselig hellere bruge Casillas? Det eneste, der overhovedet giver mening omkring Lopez' exit og Navas tilgang er, at Ancelotti og/eller Perez mener, at Navas er en bedre målmand end begge. Så jeg tror helt sikkert, at Navas hurtigt vil blive klart førstevalg. Ellers giver den transfer absolut ingen mening.
Hvis Khedira ryger, så skal vi hente en defensivt orienteret midtbanespiller ind. Vi har allerede Modric, Kroos, Isco og måske Di Maria og James, der kan bringe noget boldspil og offensivt fra midtbanen, men vi har kun Illarra og Alonso, der naturligt bruger deres kræfter defensivt. Min personlige drømmespiller er Luiz Gustavo fra Wolfsburg. Han er en meget aggressiv og dygtig defensiv midtbane, der ville kunne give vores midtbane nogle kvaliteter, som vi mangler uden Khedira.
Jeg har hele tiden sagt, at vi havde brug for et stærkt alternativ til Benzema, men det er jeg ikke så sikker på efter James' tilgang. Jeg kan ikke rigtig se nogen anden plads på banen i 4-3-3 systemet fra sidste år, hvor James kan få fast spilletid, end som konkurrent til Benzema. James kan selvfølgelig også være reserve til kanterne, men hvis vi henter en Falcao eller lignende type, så spår jeg med det samme, at James kommer til at sidde alt for meget på bænken.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
RasmusKring skrev: Jeg er virkelig forvirret omkring vores målmandssituation. Lopez stod i ligaen hele sidste år, men nu vil Ancelotti pludselig hellere bruge Casillas? Det eneste, der overhovedet giver mening omkring Lopez' exit og Navas tilgang er, at Ancelotti og/eller Perez mener, at Navas er en bedre målmand end begge. Så jeg tror helt sikkert, at Navas hurtigt vil blive klart førstevalg. Ellers giver den transfer absolut ingen mening.
Det er der efterhånden mange der har påstået, men som jeg ser det er der ingen tvivl om at udgangspunktet er at Casillas er førstemålmand. Det er klart afspejlet i Keylor Navas' lave løn som er på sølle €2M netto. Det er blandt de laveste i truppen og lidt under Diego Lopez som fik €2.1M.
Men omvendt så er han også opgradering i forhold til Diego Lopez, så hvis Casillas ikke genfinder sit niveau, så har man en kompetent afløser klar. Så indkøbet skal nok ses i lyset af, at man nu giver Casillas en chance, men man har taget sine forholdsregler, hvis det ikke går. Navas kan selvfølgelig vise sig at have niveauet, men ellers så tror jeg at planen er at købe en rigtig topmålmand (nok til næste sommer), hvis altså Casillas skuffer.
- RasmusKring
- Gæst
-
Raul 4 ever skrev:
RasmusKring skrev: Jeg er virkelig forvirret omkring vores målmandssituation. Lopez stod i ligaen hele sidste år, men nu vil Ancelotti pludselig hellere bruge Casillas? Det eneste, der overhovedet giver mening omkring Lopez' exit og Navas tilgang er, at Ancelotti og/eller Perez mener, at Navas er en bedre målmand end begge. Så jeg tror helt sikkert, at Navas hurtigt vil blive klart førstevalg. Ellers giver den transfer absolut ingen mening.
Det er der efterhånden mange der har påstået, men som jeg ser det er der ingen tvivl om at udgangspunktet er at Casillas er førstemålmand. Det er klart afspejlet i Keylor Navas' lave løn som er på sølle €2M netto. Det er blandt de laveste i truppen og lidt under Diego Lopez som fik €2.1M.
Men omvendt så er han også opgradering i forhold til Diego Lopez, så hvis Casillas ikke genfinder sit niveau, så har man en kompetent afløser klar. Så indkøbet skal nok ses i lyset af, at man nu giver Casillas en chance, men man har taget sine forholdsregler, hvis det ikke går. Navas kan selvfølgelig vise sig at have niveauet, men ellers så tror jeg at planen er at købe en rigtig topmålmand (nok til næste sommer), hvis altså Casillas skuffer.
Påpeg lige hvor min logik fejler her: Lopez og Casillas delte målmandsposten sidste år, hvilket må betyde, at Ancelotti ser dem som meget lige. Casillas er over 30, så han er ikke bedre end han var i sidste sæson. Vi henter nu en målmand ind som erstatning for Lopez. Han har kostet penge og hans løn er den samme, så det er ikke for at spare penge. Vi køber altså Navas, fordi han er bedre end Lopez, der var på niveau med Casillas sidste år. Hvis det er tilfældet, så må manden da skulle starte. Eller så giver denne transfer, som jeg også skrev tidligere, ingen mening.
Kort sagt og hvis vi ser bort fra navnene: Vi har to lige stærke keepere, og så bruger vi penge på at erstatte den ene af dem. Så må erstatningen da også være bedre end begge to, ellers er det penge ud af vinduet.
- Casper HN
- Gæst
-
RasmusKring skrev:
Raul 4 ever skrev:
Påpeg lige hvor min logik fejler her: Lopez og Casillas delte målmandsposten sidste år, hvilket må betyde, at Ancelotti ser dem som meget lige. Casillas er over 30, så han er ikke bedre end han var i sidste sæson. Vi henter nu en målmand ind som erstatning for Lopez. Han har kostet penge og hans løn er den samme, så det er ikke for at spare penge. Vi køber altså Navas, fordi han er bedre end Lopez, der var på niveau med Casillas sidste år. Hvis det er tilfældet, så må manden da skulle starte. Eller så giver denne transfer, som jeg også skrev tidligere, ingen mening.
Kort sagt og hvis vi ser bort fra navnene: Vi har to lige stærke keepere, og så bruger vi penge på at erstatte den ene af dem. Så må erstatningen da også være bedre end begge to, ellers er det penge ud af vinduet.
Din præmis er forkert. Iker har historisk vist sig som en væsentligt bedre målmand end Lopez. Han har så haft et markant formdyk, og alderen gør det gennemsnitlige (niveau uden form) faldende, men kommer Iker ud af sin formkrise (selvtillidskrise?) så er han en bedre målmand end Lopez.
Om Iker kommer ud af denne krise er mere tvivlsomt.
RasmusKring skrev:
Raul 4 ever skrev:
Er der ikke en eneste af de, der mener López og Iker var lige gode sidste sæson, der kan (bort)forklare deres respektive statistikker for mig. Jeg mener ikke, at statistikker giver noget, der minder om en endegyldigt svar, men López kvalitet har sjovt nok ikke slået igennem på nogen parametre overhovedet, fra effektivitet, til mål, til vunde kampe, små som store, til trofæer. End ikke i antallet af velforsvarede hjørnespark. Og det er ikke sådan at forskellen er marginal, den er massiv. Der er ikke meget hjælp at hente i at se deres respektive kampe, for López overbeviste på intet tidspunkt. Så hvad var det præcis der gjorde López til så god en målmand sidste sæson? Brug gerne små ord og eksempler.
- henrikcomn
- Bruger er blokkeret
-
MMM skrev:
RasmusKring skrev:
Raul 4 ever skrev:
Er der ikke en eneste af de, der mener López og Iker var lige gode sidste sæson, der kan (bort)forklare deres respektive statistikker for mig. Jeg mener ikke, at statistikker giver noget, der minder om en endegyldigt svar, men López kvalitet har sjovt nok ikke slået igennem på nogen parametre overhovedet, fra effektivitet, til mål, til vunde kampe, små som store, til trofæer. End ikke i antallet af velforsvarede hjørnespark. Og det er ikke sådan at forskellen er marginal, den er massiv. Der er ikke meget hjælp at hente i at se deres respektive kampe, for López overbeviste på intet tidspunkt. Så hvad var det præcis der gjorde López til så god en målmand sidste sæson? Brug gerne små ord og eksempler.
For mig at se er grunden til at jeg foretrækker Lopez frem for Casillas, at Casillas simpelthen er for usikker!
Han er stadig verdensklasse én mod én, men det er efterhånden også det.
Casillas er elendig på hjørne & indlæg, elendig til at gribe bolden og laver generelt for mange drops!
Lopez er ikke særlig god én mod én, og er måske ikke verdensklasse i særlig mange facetter, men han er en solid målmand der ikke laver særlig mange drops, og mange flotte redninger.
henrikcomn skrev:
MMM skrev: Er der ikke en eneste af de, der mener López og Iker var lige gode sidste sæson, der kan (bort)forklare deres respektive statistikker for mig. Jeg mener ikke, at statistikker giver noget, der minder om en endegyldigt svar, men López kvalitet har sjovt nok ikke slået igennem på nogen parametre overhovedet, fra effektivitet, til mål, til vunde kampe, små som store, til trofæer. End ikke i antallet af velforsvarede hjørnespark. Og det er ikke sådan at forskellen er marginal, den er massiv. Der er ikke meget hjælp at hente i at se deres respektive kampe, for López overbeviste på intet tidspunkt. Så hvad var det præcis der gjorde López til så god en målmand sidste sæson? Brug gerne små ord og eksempler.
For mig at se er grunden til at jeg foretrækker Lopez frem for Casillas, at Casillas simpelthen er for usikker!
Han er stadig verdensklasse én mod én, men det er efterhånden også det.
Casillas er elendig på hjørne & indlæg, elendig til at gribe bolden og laver generelt for mange drops!
Lopez er ikke særlig god én mod én, og er måske ikke verdensklasse i særlig mange facetter, men han er en solid målmand der ikke laver særlig mange drops, og mange flotte redninger.
Men sidste sæson havde han markant flere drops end Iker, lavede markant færre redninger, lukkede dobbelt så mange mål ind på hjørne og indlæg, lukkede markant flere mål ind på spark udefra feltet og lukkede dobbelt så mange mål ind pr. kamp. Hvordan får du det til at hænge sammen med dine påstande?
Raul 4 ever skrev:
MMM skrev: Nej, den seneste sæson har han været verdensklasse. Sæsonen før det var han Levantes cup-keeper og på trods af Munúas alder og skader, så havde Navas ikke meget held med at etablere sig indtil Barkero pegede på Munúa som en af de involverede i match fixing og han røg. Før det spillede han i Segunda, hvor han imponerede, men var langt fra verdensklasse. Han har mange af de samme styrker og svagheder som Iker egentlig omend i forskellig grad - han giver enormt mange farlige rebounds fra sig, hans pasningspil er elendigt, han er ikke den stærkeste i luften, men han er en fremragende shotstopper. Og så er han ligeså lav heh.
Edit. Fra squawka, en sammenligning af Iker (CL), Navas (Liga) og López (Liga) i sidste sæson:
Iker. 4,22 redninger/mål, redningsprocent: 81%, avg. claim success: 92%, mål fra hjørnespark: 1, distributionssuccess: 68%, gule/røde kort: 0/0
López. 2,11 redninger/mål, redningsprocent: 68%, avg. claim success: 94%, mål fra hjørnespark: 3, direkte frispark: 1, udefra boksen: 3, distributionssuccess: 74%, gule/røde kort: 0/0
Navas. 3,71 redninger/mål, redningsprocent: 78%, avg. claim success: 95%, mål fra hjørnespark: 4, direkte frispark: 1, distributionssuccess: 47%, gule/røde kort: 3/1
Tak for info og billeder.
Jeg kender ikke så fantastisk meget til ham, men hvis man skal dømme efter denne video med Navas' bedste redninger fra ligaen sidste sæson, så har du helt ret i de mange farlige rebounds
I de første 5 minutter af videoen bliver der vist 30 situationer. I de 15 af situationerne giver han en potentiel rebound, hvor han skubber bolden ud i feltet. Det er selvfølgelig muligt at han i nogle af situationerne har set at der ikke er nogen modspillere der hvor han skubber bolden hen, men i mange af situationerne opstår der en ny farlig situation. I de 15 andre situationer clearer han bolden fint. Først i den 31. situation griber han bolden.
Jeg synes ikke det gav mening at fortsætte gennemgangen af videoen, med de resterende 5 minutter, som nok ville have bragt op på 50-60 situationer. Navas skulle have reddet 163 bolde i ligaen sidste sæson (flest i ligaen), så det ville dog have været en pæn andel af hans redninger. Redningerne er dog stadig udvalgt efter at være hans bedste og derfor ikke helt repræsentativ. Jeg tror dog at lige meget om man havde taget 30, 60 eller alle 163 redninger så er billedet nok det samme. (Jeg har talt situationer, ikke redninger, så en dobbelt-redning er kun talt med som 1 situation).
Der er dog ingen tvivl om han kan lave nogle fantastiske redninger, men fremtidens Real Madrid målmand? Hmm jeg tvivler, men igen så kender jeg ikke så meget til ham.
Derfor ikke 'helt' repræsentativ? Det er vist en underdrivelse af dimensioner. Nu fik jeg set videoen, og det er tydeligt, at du har en præmis, der hedder sig, at Navas giver mange rebounds.
Klart størstedelen af de 30 redninger, som du nævner, er deciderede feberredninger, hvor det omsonst at snakke om rebounds, da det er umuligt at retningsbestemme redningerne. Man kan oftest snakke om rebounds ved langskud, hvor målmanden har mulighed for enten at gribe eller lave en ripost. Alt andet giver simpelthen ikke mening, ligegyldigt om du så vedkender, at den måske ikke er så repræsentativ.
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
RasmusKring skrev: Påpeg lige hvor min logik fejler her: Lopez og Casillas delte målmandsposten sidste år, hvilket må betyde, at Ancelotti ser dem som meget lige. Casillas er over 30, så han er ikke bedre end han var i sidste sæson. Vi henter nu en målmand ind som erstatning for Lopez. Han har kostet penge og hans løn er den samme, så det er ikke for at spare penge. Vi køber altså Navas, fordi han er bedre end Lopez, der var på niveau med Casillas sidste år. Hvis det er tilfældet, så må manden da skulle starte. Eller så giver denne transfer, som jeg også skrev tidligere, ingen mening.
I så fald har vi ikke 2 lige stærke, men 2 lige svage målmænd. Med den løn som Lopez og Navas får, så er det helt klart at ledelsen har signaleret til dem at de er reserver. Det er udelukkende manglende niveau (eller rettere Ancelottis vurdering heraf) fra Casillas, der vil give spilletid til de 2 andre.
Iøvrigt blev beslutningen om at dele målmandsposten taget sidste sommer og den beslutning har Ancelotti holdt fast i. Ancelotti meldte ud at det var en beslutning der allerede var taget og den nok ikke ville blive lavet om. Nu er tiden så kommet til at evaluere hvordan den løsning gik, og her tror jeg at nu at valget er faldet på, at Casillas igen bliver førstemålmand.
Det vil ikke give nogen mening at give Casillas en reserverolle med den høje løn han får. Så kunne man lige så godt komme af med ham og enten beholde Lopez eller finde en ny reserve, men det er så ikke den strategi man har lagt.
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
Sebberg skrev: Derfor ikke 'helt' repræsentativ? Det er vist en underdrivelse af dimensioner. Nu fik jeg set videoen, og det er tydeligt, at du har en præmis, der hedder sig, at Navas giver mange rebounds.
Klart størstedelen af de 30 redninger, som du nævner, er deciderede feberredninger, hvor det omsonst at snakke om rebounds, da det er umuligt at retningsbestemme redningerne. Man kan oftest snakke om rebounds ved langskud, hvor målmanden har mulighed for enten at gribe eller lave en ripost. Alt andet giver simpelthen ikke mening, ligegyldigt om du så vedkender, at den måske ikke er så repræsentativ.
Feberredninger eller ej, så er der en klar tendens til at boldene ofte havner i et farligt område. Antallet vil ikke blive nul, da det er svært at retningbestemme eller gribe bolden, men som jeg ser situationerne, så gøres det bedre af spillets bedste målmænd.
- RasmusKring
- Gæst
-
Raul 4 ever skrev:
RasmusKring skrev: Påpeg lige hvor min logik fejler her: Lopez og Casillas delte målmandsposten sidste år, hvilket må betyde, at Ancelotti ser dem som meget lige. Casillas er over 30, så han er ikke bedre end han var i sidste sæson. Vi henter nu en målmand ind som erstatning for Lopez. Han har kostet penge og hans løn er den samme, så det er ikke for at spare penge. Vi køber altså Navas, fordi han er bedre end Lopez, der var på niveau med Casillas sidste år. Hvis det er tilfældet, så må manden da skulle starte. Eller så giver denne transfer, som jeg også skrev tidligere, ingen mening.
I så fald har vi ikke 2 lige stærke, men 2 lige svage målmænd. Med den løn som Lopez og Navas får, så er det helt klart at ledelsen har signaleret til dem at de er reserver. Det er udelukkende manglende niveau (eller rettere Ancelottis vurdering heraf) fra Casillas, der vil give spilletid til de 2 andre.
Iøvrigt blev beslutningen om at dele målmandsposten taget sidste sommer og den beslutning har Ancelotti holdt fast i. Ancelotti meldte ud at det var en beslutning der allerede var taget og den nok ikke ville blive lavet om. Nu er tiden så kommet til at evaluere hvordan den løsning gik, og her tror jeg at nu at valget er faldet på, at Casillas igen bliver førstemålmand.
Det vil ikke give nogen mening at give Casillas en reserverolle med den høje løn han får. Så kunne man lige så godt komme af med ham og enten beholde Lopez eller finde en ny reserve, men det er så ikke den strategi man har lagt.
Det kan godt være, at du har ret i, at Ancelotti bare ikke ville bænke Lopez i løbet af sæsonen, selvom han anså Casillas for den stærkeste af de to. I så fald mener jeg, at han har svigtet holdet ved ikke at skifte i løbet af sæsonen. Han er manager, og ingen bør være selvskrevet til holdet, hvis deres præstationer ikke er gode nok - specielt ikke middelgode målmænd.
Jeg tror måske, at du lægger for meget i lønningerne. Lønningerne er et resultat af en forhandling, men det er klart, at man ikke giver 10 mio € til en spiller, der ikke vil være i starteren. Fra Real Madrids synspunkt vil man selvfølgelig gerne slippe afsted med lave lønninger til alle, hvis det var muligt. Så det er klart, at man kun giver Navas 2 mio € om året, hvis han er tilfreds med det. Derfor kan de godt have andre planer for ham end en bænkplads.
Jeg tror, at Navas kunne blive en gevinst for Real Madrid, men hvis han bare er tiltænkt en rolle som reserve eller (gud forbyde det!) rotationsspiller sammen med Casillas, så kunne vi i mine øjne ligeså godt have beholdt Lopez og sparet de penge.