Casillas om Madrid-exit: Vi har alle begået fejl

Casillas debut 01011998
Iker Casillas stoppede for nyligt som aktiv fodboldspiller, efter en karriere der bl.a. gjorde ham til verdensmester, europamester, spansk mester, Champions League-vinder og verdens bedste målmand.

Han talte for nylig til et event i Mexico, hvor han kom ind på Del Bosque, Mourinho, presset i Real Madrid og en mindeværdig skoledag i 1997.

Du fortjente ikke at forlade Real Madrid som du gjorde. Begik du en fejltagelse?

- Vi begår allesammen fejl, men vi lærer af dem. Jeg bryder mig ikke om at se se billeder, og jeg tror ikke det var godt for nogen. Jeg er sikker på, at vi en dag retter op på den fejltagelse, og gør ting der gør folk glade igen.

Hvad var forskellen på at sidde på bænken under Vincente del Bosque og José Mourinho?

- Det var to forskellige situationer. Den ene var berettiget i fodboldmæssig forstand og den anden var noget særligt. Vi (Casillas og Del Bosque, red.) kom godt ud af det med hinanden i halvandet år. Det næste år havde vi uenigheder, men det var normalt mellem anføreren og træneren. Det betyder ikke, at du er vigtigere end træneren, men man kommer til at have problemer, fordi man taler med ham stort set hver dag og forholdet begyndte at falde fra hinanden. José Mourinho mente ikke, at jeg var på samme niveau som min holdkammerat, og oveni det var vores forhold ikke særlig godt, så det var nemmere for ham at vælge mellem os. Der er mange ting som folk ikke ser, men jeg har et godt forhold til ham. Vi har set hinanden et par gange siden og haft gode snakke. Vi bærer ikke nag, for vi ville begge to det bedste for holdet. Jeg besluttede mig for, at jeg ikke ville have noget særligt forhold til ham, fordi der var mange ting jeg ikke kunne lide, og han valgte en anden målmand. I en alder af 33 år gjorde det mig meget mere moden. Man forsøger ikke at skabe flere kontroverser end der allerede er i klubben. Jeg ville ikke ændre på noget, og jeg synes ikke jeg begik en fejltagelse.

Hvordan var det, da Galacticos-spillerne ankom til Real Madrid?

- Det føltes som om, at Real Madrid var det forjættede land for alle spillere. Florentino Pérez’ filosofi med at være i stand til at skaffe de bedste spillere til enhver tid, var en kæmpe motivation for os. Jeg har virkelig gode minder fra den tid, og selvom vi ikke vandt nogle trofæer i det sidste år, vandt vi alligevel to europæiske titler, to ligatitler og en række andre trofæer mellem 2000 og 2003. Florentino vidste, hvordan klubben kunne løftes til det niveau, den er på nu, og det vigtigste hold i historien.

Hvordan er presset i Real Madrid?

- Da jeg spillede på ungdomsholdene i Madrid, kunne vi vinde 8-2, og så vil træneren spørge mig, hvorfor jeg lukkede to mål ind. Det blev set som en fiasko, så allerede i den alder var der et stort pres. Det forberedte mig på presset ved at være førsteholdsmålmand. Jeg vidste, at hver tredje dag havde jeg et ansvar. Det er selvfølgelig ikke nemt at holde det niveau hele tiden, men jeg kunne lide at have det ansvar.

Har du nogen historier fra din første Champions League-tur med Real Madrid?

- Det sjove er, at jeg var til time. Jeg talte med mine klassekammerater, og vi talte om Real Madrid, for deres form var ikke så god på det tidspunkt. Vi talte om den sidste kamp, og som fodboldelskere talte vi lidt ned om visse spillere. Lige inden frikvarteret sagde en pedel til mig, at jeg skulle forlade timen. Jeg tænkte ikke meget over det, men efter 15-20 meter begyndte jeg at blive lidt nervøs for, at jeg måske skulle have dårlige nyheder. Jeg faldt dog hurtigt ned, og fortalte mig, at Real Madrid udtog mig til en Champions League-kamp. Jeg kunne ikke tro det, og jeg forstod ikke rigtig hvad de sagde til mig. Jeg troede det var en joke. Da jeg kom op på inspektørens kontor, fik jeg at vide, at de havde ringet, fordi jeg skulle med til Norge. Jeg gik fra at kritisere holdet til at være en del af det på en europæisk tur. Jeg spiste ved det samme bord som Clarence Seedorf, Fernando Morientes, Raúl González, Davos Suker og Roberto Carlos. Det var som at være i Disneyland at være med det hold, der vandt den syvende europæiske titel.

BEMÆRK! Vi bruger cookies.

Ved at benytte hjemmesiden accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Læs mere

Jeg er indforstået

Hvorfor informerer vi om cookies?

Alle danske hjemmesider skal informere om cookies, der afsættes på brugerens udstyr. Informationen skal være i overensstemmelse med ”Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr”.

Vi benytter cookies til:

• Optimering af teknisk funktionalitet
  • Integration til facebook.com
  • Integration til vores annoncører, herunder Google AdSense

Ønsker du ikke at tillade cookies, kan du finde en vejledning her til at slette/slå dem fra i din browser. Vælger du at slette cookies, vil en del funktioner på madridista.dk ikke fungere hensigtsmæssigt for dig. Fx vil det ikke være muligt at logge på debatforum.